Stare rajdówki znów na trasach – klasyki WRC na Rajdzie Europy Centralnej

rallyandrace.pl 1 dzień temu
Zdjęcie: Stare rajdówki znów na trasach – klasyki WRC na Rajdzie Europy Centralnej


Rajd Europy Centralnej to dla wielu polskich kibiców najbliższa geograficznie runda Rajdowych Mistrzostw Świata. Organizatorzy starają się przyciągnąć kibiców także zza granicy, w czym pomoże zapowiedziana dzisiaj obecność klasycznych maszyn WRC, które rywalizowały w latach 70., 80. i 90.

Powrót legend na asfaltowe odcinki

Około 30 zabytkowych samochodów rajdowych – w tym takie ikony, jak Lancia Stratos, Audi quattro, Porsche 911 czy rzadki MG Metro 6R4 – zaprezentuje się na odcinkach specjalnych po niemieckiej i austriackiej stronie rajdu. Pojazdy te to nie repliki, ale prawdziwe egzemplarze, które kiedyś ścigały się w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Organizator grupy Slowly Sideways, Reinhard Klein, podkreśla, iż udział w pokazie jest możliwy wyłącznie na zaproszenie: „Na CER chcemy pokazać przekrojową reprezentację naszej unikalnej kolekcji. Dlatego wybieramy uczestników bardzo starannie, aby zaprezentować najwybitniejsze samochody z historii WRC” – mówi Klein.

Wśród uczestników nie zabraknie również historycznego Opla Ascony A Grupy 2, którym Walter Röhrl w 1975 roku wygrał Rajd Akropolu – był to jego pierwszy triumf w rundzie WRC. Za kierownicą tego auta pojawi się Wolf-Dieter Ihle.

Historia spotyka przyszłość

Podczas gdy klasyki będą przypominać o złotych latach rajdów, równolegle rozegrana zostanie ostatnia runda ADAC Opel Electric Rally Cup – pierwszego na świecie jednomarkowego rajdu z samochodami elektrycznymi. Młodzi kierowcy rywalizujący Oplami Corsa Rally Electric pokażą, jak może wyglądać przyszłość motorsportu. Ich maszyny, o mocy 136 KM i momencie obrotowym 260 Nm, ładowane są z mobilnych stacji z własnymi akumulatorami, co wpisuje się w proekologiczny charakter wydarzenia.

Co więcej, na trasach pojawi się także prototypowy Opel Mokka GSe Rally, który od 2026 roku zastąpi Corsę w elektrycznym pucharze. Z napędem o mocy 280 KM i 345 Nm, spełnia już nowe przepisy FIA eRally5 i ma osiągi na poziomie samochodów klasy Rally4.

Atrakcje dla fanów po każdej stronie granicy

Choć Central European Rally to wydarzenie najwyższej rangi WRC, jego program towarzyszący przypomina, iż rajdy to nie tylko sport, ale także kultura i tradycja. Klasyczne auta Slowly Sideways będą stacjonować w Bad Griesbach w piątek i sobotę, gdzie zaplanowano także start całej imprezy. Z kolei Hauzenberg stanie się bazą Opli elektrycznych, z niedzielną paradą przez centrum miasta i specjalną strefą serwisową koło stadionu piłkarskiego.

W Freyung, podczas przejazdu punktu kontroli czasu, klasyczne i elektryczne rajdówki utworzą honorowy szpaler dla samochodów WRC, a popołudniu rozpocznie się rajdowe miasteczko z koncertami, strefą dla fanów i stoiskami wystawców.

Emocje również w Austrii i Czechach

Trasa rajdu prowadzi przez trzy kraje. Już w czwartek kibice zobaczą pierwsze odcinki w okolicach Bad Griesbach, natomiast w piątek akcja przeniesie się do austriackiego Böhmerwaldu i czeskiego Český Krumlov, gdzie rajdówki będą prezentowane na tle zabytkowej starówki wpisanej na listę UNESCO. W sobotę emocje ogarną m.in. Klatovy, będące sercem czeskiej części rajdu, a w niedzielę decydujące kilometry zostaną rozegrane na malowniczych etapach „Beyond Borders” i „Mühltal” w Austrii.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.

Idź do oryginalnego materiału