Zaryzykowali i się nie opłaciło. Kubica i AF Corse na 5. miejscu na Imoli – wyniki i generalki

5 godzin temu



Emocjami z tego wyścigu można było obdarzyć kilka rund F1. Ostatecznie jednak wynik nie jest taki, jaki powinien być, biorąc pod uwagę tempo Ferrari.

Wyniki

Robert Kubica uzyskał 9. czas tego wyścigu – najlepszy ze swojej ekipy. W pierwszej 10-tce mieliśmy aż 5 kierowców Ferrari. Warto jednak zwrócić uwagę na dopiero 49. wynik Yifeia Ye. Dostał on bardzo trudne zadanie jazdy na zużytych oponach, a dodatkowo mało treningów dało mu się we znaki. Nie był on dziś raczej mocnym punktem swojej ekipy.

Ferrari z bardzo wysokimi prędkościami maksymalnymi, choć niestety nie było tego dobrze widać przy próbach wyprzedzania.

Przebieg rywalizacji

Start był bardzo spokojny, a na czele nie działo się wiele. Ferrari #51 odjeżdżało, a Phil Hanson pewnie trzymał AF Corse #83 na 2. miejscu. Ta sytuacja utrzymywała się aż do drugiego zjazdu do boksów i zmiany kierowców, choć w międzyczasie samochód bezpieczeństwa zbił stawkę.

Yifei Ye dostał trudne zadanie jazdy na zużytych oponach. Przejmował auto mając 8 sekund straty, która gwałtownie wzrosła do około 15.

AF Corse #83, widząc, iż wszystko zmierza tu do zwycięstwa #51, postanowiło zaryzykować i zagrać all-in. Ściągnęli Ye wcześnie, po zaledwie jednym stincie i dali połowę jazdy Robertowi Kubicy, czującemu się na Imoli najlepiej. Polak dostał nowe opony. Niestety, dłuższy pit-stop oznaczał spadek na 7. miejsce. A na torze, na którym pozycja na torze jest bardzo ważna, to miało decydujące znaczenie.

AF Corse jechało jednak oszczędnie, cały czas realizując swoją strategię zmniejszenia liczby pit-stopów do rywali. Na 2 godziny i 20 minut przed końcem wydawało się, iż może tu być szansa na 1. miejsce, a 2. wydaje się pewne.

No właśnie… wydaje się. Bo w wyścigach jest jezcze tak, iż trzeba mieć szczęście. Gdy Valentino Rossi wpakował swoje BMW w Ferrari rywali z LMGT3, mieliśmy wirtualną neutralizacją. W najgorszym momencie dla AF Corse #83. Ich przewaga strategiczna została bardzo bardzo zredukowana.

Końcówka wyścigu była bardzo emocjonująca. Bardzo długo nie było wiadomo, czy #83 będzie musiało zjeżdżać do boksów. Kilka minut Full Course Yellow lub ponowna neutralizacja sprawiłyby, iż oszczędziliby jeden pit-stop i mogliby to wygrać. Ale nie mieli szczęścia. Gdy stało się jasne, iż dalsze oszczędzanie da więcej straty niż pożytku, przyspieszyli i zjechali na krótki pit-stop na 8 minut przed końcem. Wystarczyło to na 4. miejsce.

Dlaczego?

Mieliśmy pełne spektrum nastrojów w trakcie rywalizacji. Od rezygnacji po neutralizacji przez euforię, gdy na 33 minuty przed końcem AF Corse miało jeszcze 48% energii. Bardzo jestem ciekaw wypowiedzi Roberta Kubicy – czy była tu możliwość aż takiego oszczędzania by nie trzeba było zjechać w końcówce? A o ile tak, to które miejsce było gwarantowane?

Na pewno za kulisami działo się bardzo dużo, ale raczej nie podejrzewałbym tu team orders Ferrari. Wierzę, iż nie tak fabryka chce to rozgrywać.

Klasyfikacje

AF Corse #83 przez cały czas jest na 2. miejscu w generalce, ale auta fabryczne ekipy z Maranello zamieniły się miejscami.

MZespółNumerAutoKierowcyPunkty
1Ferrari AF Corse51Ferrari 499PJames Calado, Alessandro Pier Guidi, Antonio Giovinazzi50
2AF Corse83Ferrari 499PRobert Kubica, Yifey Ye, Phil Hanson39
3Ferrari AF Corse50Ferrari 499PAntonio Fuoco, Miguel Molina, Nicklas Nielsen38
4BMW M Team20BMW M Hybrid V8Robin Frijns, Rene Rast, Sheldon van der Linde27
5BMW M Team15BMW M Hybrid V8Kevin Magnussen, Raffaele Marciello, Dries Vathoor26
6Toyota Gazoo Racing8Toyota GR010 HybridSebastien Buemi, Brandon Hartley, Rio Hirakawa25
7Toyota Gazoo Racing7Toyota GR010 HybridMike Conway, Kamui Kobayashi, Nyck de Vries18
8Alpine Endurance Team36Alpine A424Jules Gounon, Frederic Makowiecki, Mick Schumacher15
9Cadillac Hertz Team Jota12Cadillac V-Series RAlex Lynn, Norman Nato, Will Stevens7
10Peugeot TotalEnergies93Peugeot9X8Mikkel Jenson, Paul di Resta, Jean Eric Vergne5
11Porsche Penske Motorsport6Porsche 963Matt Campbell, Kevin Estre, Laurens Vanthoor4
12Porsche Penske Motorsport5Porsche 963Julien Andlauer, Michael Christensen, Mathieu Jaminet2
13Peugeot TotalEnergies94Peugeot9X8Loic Duval, Malthe Jakobsen, Stoffel Vandoorne0
14Alpine Endurance Team35Alpine A424Paul-Loup Chatin, Ferdinand Habsburg, Charles Miles0
15Proton Competition99Porsche 963Neel Jani, Nico Pino, Nicolas Varrone0
16Cadillac Hertz Team Jota38Cadillac V-Series REarl Bamber, Sebastien Bourdais, Jenson Button0
17Aston Martin THOR Team9Aston Martin ValkyrieRoman De Angelis, Alex Riberas, Marco Sorensen0
18Aston Martin THOR Team7Aston Martin ValkyrieTom Gamble, Ross Gunn, Harry Ticknell0

Ferrari powiększa przewagę w klasyfikacji producentów.

MProducentPunkty
1Ferrari66
2BMW35
3Toyota33
4Cadillac9
5Peugeot6
6Porsche5
7Alpine0
8Aston Martin0

AF Corse oczywiście powiększa przewagę w klasyfikacji aut niefabrycznych.

MZespółPunkty
1AF Corse #8338
2Proton #9927



Idź do oryginalnego materiału