
Po pięciu latach oczekiwań organizatorzy Futures Contproduct Rally Morava wreszcie mogli świętować – udało się pobić rekord liczby załóg z pierwszej edycji w 2020 roku. Choć zabrakło tylko jednej ekipy do przekroczenia symbolicznej „dziewięćdziesiątki”, liczba 89 startujących i tak przebiła wcześniejsze 88 zgłoszeń.
Trasa tegorocznego rajdu nawiązywała do tej z jesieni 2024 roku, a główną nowością był piątkowy shakedown. Mimo iż wiele poligonów rajdowych w Czechach traci klasyczne asfaltowe odcinki, okolice Ołomuńca wciąż oferują wymagające próby – szczególnie sekcja Mutkov, która dała się we znaki wielu załogom.
Starcie tytanów: Kopecký, Mareš i Kupec na granicy możliwości
Od samego rana tempo narzucił Jan Kopecký, startujący z numerem 1. Testował nową Škodę Fabię RS Rally2, przygotowując się do nadchodzących startów. Tuż za nim plasował się Filip Mareš za kierownicą świeżo odebranej Toyoty GR Yaris Rally2, tracąc zaledwie 1,7 sekundy.
W ostatnim oesie pierwszej pętli Karel Kupec jr., pokazał pazur. Choć na pierwszym oesie zaliczył spina w swoim Fordzie Fieście RS WRC, zdołał odrobić straty i zbliżyć się do liderów. Na półmetku jego strata wynosiła tylko 2,1 sekundy.
Ekscytująca walka w czołówce i dramatyczna końcówka
Popołudniowe odcinki przyniosły dramatyczne zmiany. Kupec wykorzystał potencjał WRC do maksimum, obejmując prowadzenie po OS4. Wydawało się, iż Kopecký będzie w stanie odpowiedzieć, ale kapeć na najtrudniejszym technicznie odcinku kosztował go nie tylko zwycięstwo, ale i spadek na trzecie miejsce.
Finalnie zwyciężyła załoga Forda Fiesty RS WRC. Kupec – choć nie planuje pełnego sezonu – potwierdził swoją klasę, wygrywając na Morawie po raz drugi z rzędu. Najlepsza polska załoga – Dariusz Biedrzyński i Rafał Fiołek zajęła 15. miejsce w klasyfikacji generalnej.
Zacięta rywalizacja w klasach
Równolegle toczyła się walka o czwarte miejsce między Vojtěchem Štajfem i Martinem Vlčkiem. Po zaciętym pojedynku różnica wyniosła zaledwie 0,2 sekundy na korzyść Štajfa.
W klasie Rally4 zaimponował Dominik Jakeš, który debiutował z Peugeotem 208. Wygrał rywalizację mimo silnego nacisku ze strony Filipa Ocelki w Renault Clio Rally4 i Jakuba Jančíka, którego awaria zmusiła do wycofania się już po pierwszym odcinku.
W klasie 2WD dominował niezawodny Jan Dohnal w Renault Clio S1600 – zajął miejsce w pierwszej dziesiątce generalnej, co przy 21 załogach w autach Rally2 i dwóch WRC było nie lada osiągnięciem.
W stawce historyków triumfował Jiří Pohlídal sen. w Audi 80 GTE, poprawiając swoje drugie miejsce z poprzedniej edycji. Faworyt, Lumír Vyorálek, musiał się wycofać z powodu awarii skrzyni biegów w swojej Mazdzie 323 GT-R.
Klasyfikacja generalna Rally Morava 2025
1 | Kupec Karel ml. – Krajča Ondřej | Ford Fiesta RS WRC | – |
2 | Mareš Filip – Bucha Radovan | Toyota GR Yaris Rally2 | +10.8 |
3 | Kopecký Jan – Hovorka Jiří | Škoda Fabia RS Rally2 | +17.4 |
4 | Štajf Vojtěch – Rajnoha František | Škoda Fabia RS Rally2 | +49.6 |
5 | Vlček Martin – Kunst Jakub | Hyundai i20 N Rally2 | +49.8 |
6 | Trněný Karel – Doerr Christian | Škoda Fabia RS Rally2 | +1:29.9 |
7 | Horák Michal – Horák Ivan | Škoda Fabia RS Rally2 | +1:34.8 |
8 | Jirovec Jakub – Jindra Petr jun. | Toyota GR Yaris Rally2 | +2:10.4 |
9 | Hanák Jiří – Večerka Michal | Škoda Fabia RS Rally2 | +2:24.3 |
10 | Dohnal Jan – Vybíral Ivo | Renault Clio S1600 | +2:41.5 |
11 | Zedník Petr – Zedníková Olga | Ford Fiesta Rally2 | +2:43.7 |
12 | Szabó Viktor – Tichý Vladimír | Citroën C3 Rally2 | +2:48.7 |
13 | Řehák Matěj – Říha Lukáš | Škoda Fabia R5 | +3:02.1 |
14 | Jakeš Dominik – Těšínský Petr | Peugeot 208 Rally4 | +3:12.8 |
15 | Biedrzyński Dariusz – Fiołek Rafał | Hyundai i20 N Rally2 | +3:19.7 |
Źródło: ewrc.cz