Obecny system Grand Prix, wprowadzony przed sezon 2020, od samego początku wzbudza kontrowersje. Polega on bowiem na przyznawaniu punktów nie w zależności od zdobyczy na torze, a od zajętego miejsca w klasyfikacji generalnej. Zastąpił on lubiany przez kibiców system, zgodnie z którym do klasyfikacji generalnej liczyły się wyłącznie punkty zdobyte na torze.
Przed obecną kampanią przeniesienie punktów jeden do jednego nie było jednak możliwe, bowiem tym razem do decydującej rozgrywki wchodziło dziesięciu a nie ośmiu najlepszych zawodników rundy zasadniczej. Wobec tego, postanowiliśmy użyć systemu znanego z rozgrywek Speedway European Championship. W nim liczą się punkty zdobyte w rundzie zasadniczej oraz finale, z pominięciem biegu ostatniej szansy. Odrzuciliśmy też odbywające się przed niektórymi turniejami sprinty, zostawiając wyłącznie zdobycze z turniejów głównych.
Zmarzlik szybciej przypieczętowałby złoto
Licząc zatem wyłącznie punkty zdobyte na torze, wychodzi na to, iż Bartosz Zmarzlik pozostaje na szczycie. 30-latek jednak co interesujące zapewniłby sobie tytuł nieco szybciej, bowiem już przed swoim piątym startem. Ostatecznie Polak skończyłby cykl z zapasem sześciu punktów nad Bradym Kurtzem.
Do istotnej zmiany doszłoby natomiast na trzecim miejscu. Wówczas bowiem Fredrik Lindgren rzutem na taśmę pokonałby Daniela Bewleya, podczas gdy w rzeczywistości stracił on do Brytyjczyka aż osiem punktów.
Druga istotna zmiana zachodzi na pozycji numer siedem – wówczas pewny utrzymania w cyklu byłby Max Fricke, a nie Robert Lambert i to 27-latek musiałby liczyć na przychylność organizatorów, aby móc ścigać się w cyklu za rok.
Znaczny spadek w klasyfikacji zaliczyłby również Dominik Kubera. Zawodnik Orlen Oil Motoru Lublin w żadnym turnieju nie zdobył na torze więcej niż siedem punktów. 26-latek jednak kilka razy skorzystał z dobrodziejstw panującego systemu i mimo niezbyt pokaźnej zdobyczy, potrafił kończyć turnieje w czołówce.
Klasyfikacja generalna Grand Prix według punktów zdobytych na torze
Pierwsza kolumna oznacza miejsce według punktów z toru, a druga według oficjalnej klasyfikacji.
zawodnik | punkty GP | punkty z toru | ||
1. | 1. | Bartosz Zmarzlik | 183 | 142 |
2. | 2. | Brady Kurtz | 182 | 136 |
3. | 4. | Fredrik Lindgren | 134 | 99 |
4. | 3. | Daniel Bewley | 142 | 97 |
5. | 5. | Jack Holder | 118 | 95 |
6. | 6. | Andrzej Lebiediew | 98 | 86 |
7. | 8. | Max Fricke | 79 | 76 |
8. | 7. | Robert Lambert | 82 | 72 |
9. | 9. | Mikkel Michelsen | 70 | 67 |
10. | 11. | Anders Thomsen | 66 | 64 |
11. | 10. | Jason Doyle | 66 | 57 |
12. | 13. | Jan Kvech | 58 | 54 |
13. | 14. | Martin Vaculik | 51 | 52 |
14. | 12. | Dominik Kubera | 61 | 51 |
15. | 15. | Kai Huckenbeck | 42 | 46 |
