Na kanałach Formuły 1 w social mediach pojawiły się prezentacje zmian, jakie zajdą w bolidach na sezon 2026. Warto już teraz się z tym zaznajomić.
W przyszłym sezonie Formuły 1 (a przedsezonowe testy już za 40 dni!) czeka nas mnóstwo nowości, które determinują największą zmianę techniczną w serii od ponad dekady. Zmiany można podzielić na dwie grupy – aerodynamiczno/techniczne oraz silnikowe. Oto podsumowanie najważniejszych z nich, zaczynając od tych pierwszych.
Rozmiar i waga
Bolidy na 2026 mają być – przynajmniej w teorii – lżejsze o 30 kg od obecnych konstrukcji. Tegoroczne bolidy F1 ważą bez paliwa 798 kg. Ma to być zatem 768 kg co biorąc pod uwagę większe baterie będzie sporym wyzwaniem i zespoły już teraz przewidują, iż będzie trudno przygotować już na sezon 2026 tak lekkie auto.
Auta mają być również mniejsze – rozstaw osi ma być 20 cm mniejszy i wynosić 340 cm.
Szerokość auta ma zostać zmniejszona o 10 cm z 2 metrów do 1,9 metra.
Koła
18 calowe felgi zostają, ale opony będą węższe – o 2,5 cm na przodzie i 3 cm na tyle.
Aerodynamika
Bardzo istotną informacja jest zmniejszenie ogólnej siły docisku bolidów o 30%, które ma być rekompensowane zmniejszeniem oporu aerodynamicznego o aż 55%. Ale tylko na prostych.
Kluczowe elementy samochodu zostały tak zaprojektowane, by zmniejszyć efekt tzw. brudnego powietrza. Dzięki temu podążanie za innymi bolidami ma być łatwiejsze. Znikną deflektory nad kołami, a wydłużony dyfuzor oraz bardziej płaska podłoga bez kanałów Venturiego będą dawały mniej docisku aerodynamicznego.
Najwięcej w kontekście aerodynamiki mówi się o aktywnej aerodynamice, a zatem zmianie położenia lotek przedniego i tylnego skrzydła. Na prostych będą się one pochylać, znacznie zmniejszając opór. Przed zakrętami będą wracały do adekwatnych pozycji, dając większy docisk aerodynamiczny. Rozwiązanie to będzie dostępne przez cały wyścig, na każdym okrążeniu, na każdej prostej, niezależnie od tego, w jakich odstępach jaką kierowcy. Wiadomo również, iż dyrekcja wyścigu będzie mogła ograniczać użycie tego systemu (np. można będzie pochylić tylko przednie skrzydło) przy niekorzystnych warunkach i ograniczać strefy użycia tego systemu.
Bez DRS-u
Ten wielokrotnie krytykowany przez kibiców system, który jednak znacznie poprawiał szanse na wyprzedzanie, zniknie z Formuły 1. Po pierwsze przy aktywnej aerodynamice dawałby on znacznie mniejszy efekt. Po drugie zamiast niego wprowadzony zostanie tzw. system “Overtake”. Polega on na tym, iż kierowca oprócz maksymalnej mocy baterii, powyżej określonej prędkości (290 km/h do 355 km/h) będzie mógł korzystać z dodatkowej mocy i w ten sposób spróbować zaatakować rywala. Będzie to “dodatkowa” energia, którą nie będzie dysponował samochód z przodu.
Kierowca sam będzie decydował o tym, kiedy użyć systemu o ile będzie wystarczająco blisko samochodu przed nim by użyć Overtake, a musi być mniej niż sekundę za nim. Dla ujednolicenia, przepisy zakładają tylko jeden punkt detekcji.
Bezpieczeństwo
By jeszcze lepiej chronić kierowców, wprowadzone zostaną bardziej rygorystyczne formy testów. Struktury chroniące kierowcę na wypadek rolowania będą musiały wytrzymać przeciążenia 20G zamiast obecnych 16 G. Zwiększona będzie wytrzymałość struktur bocznych, a antena GPS zostanie przesunięta by zwiększyć jej czułość.
Silniki
To będzie jeszcze ważniejsza zmiana niż wyżej wymienione. o ile chodzi o silnik spalinowy, to przez cały czas będzie on jednostką V6 o pojemności 1.6 litra z turbiną. Będzie on jednak napędzany ekologicznymi paliwami, które same w sobie będą choćby 10 razy droższe od dotychczasowych. Silnik ten ma generować około 400 kW.
W jednostce napędowej nie będzie systemu MGUH – drogiego, skomplikowanego i nieprzydatnego w autach drogowych. Znacznie zwiększy się natomiast rola MGUK. Silnik elektryczny ma generować aż 350 kW czyli 3 razy więcej niż dotychczas. Oznacza to większe baterie, ale również znacznie większą rolę zbierania tej energii na okrążeniu. Słowem, może opłacać się hamować dłużej by potem mieć większą prędkość na prostych.
Bolidy początkowo mają być wolniejsze niż obecne konstrukcje, a wstępne wyliczenia mówią o różnicy 2-3 sekund na okrążeniu.
Poniżej zobaczycie prezentację zmian w bolidach:
Formula 1 and the @fia have today revealed the 2026 Technical Regulations.
2026 will see both the chassis and power units updated, in the biggest overhaul of regulations in the sport’s history. These changes will shake up the order and create new excitement, while delivering… pic.twitter.com/zRxRl0sI4f
— F1 Media (@F1Media) December 17, 2025
Oto zamieszczone przez FIA projekty nowych aut:

1 dzień temu






