
Polska reprezentacja ponownie udowodniła swoją klasę na arenie międzynarodowej. W zakończonym w Sarajewie finale FIA Best Young Driver 2025, czyli konkursie na najlepszego młodego kierowcę Europy, Piotr Matysik i Bartosz Kondraciuk zajęli odpowiednio drugie i trzecie miejsce. Rywalizacja była wyjątkowo wyrównana, a różnica między dwoma Polakami wyniosła zaledwie jeden punkt.
W szóstej edycji wydarzenia, organizowanego przez FIA Region I oraz BIHAMK (Automobilklub Bośni i Hercegowiny), wzięło udział 20 uczestników z 10 krajów. Oprócz gospodarzy i reprezentacji Polski, na starcie pojawili się zwycięzcy krajowych eliminacji z Austrii, Belgii, Bułgarii, Hiszpanii, Serbii, Turcji i Węgier.
Zwycięzcą tegorocznego finału został Ángel Cámara z Hiszpanii, który minimalnie wyprzedził Polaków. Sędziowie podkreślali, iż poziom rywalizacji był niezwykle wysoki, a o końcowych wynikach decydowały setne części sekundy i precyzja manewrów.
Polacy pokazali klasę na arenie międzynarodowej
– „Jestem bardzo zadowolony z finału – w zasadzie poszło mi świetnie w każdej konkurencji, może poza eco drivingiem, ale przecież nie można być najlepszym we wszystkim. Bardzo dużo mi dało szkolenie, które odbyliśmy wspólnie z Piotrkiem na Torze Poznań – dzięki niemu nic mnie na miejscu nie zaskoczyło. Dziękuję całej ekipie za przygotowanie! Poza rywalizacją to była świetna okazja, by poznać wiele ciekawych osób z różnych krajów. Sarajewo to piękne i niezwykle gościnne miejsce. To był świetny weekend!” – powiedział Bartosz Kondraciuk, zwycięzca polskiej edycji konkursu.
Z kolei Piotr Matysik, który wywalczył srebro, zwrócił uwagę na wyjątkowy charakter zawodów:
– „Udział w międzynarodowym finale to wspaniałe przeżycie – zwłaszcza iż jeszcze pół roku temu taki scenariusz nie przyszedłby mi do głowy. Na początku nie miałem oczekiwań, ale z biegiem konkursu nasze zadowolenie rosło, a my czuliśmy, iż walczymy o wysokie lokaty. O wynikach decydowało wiele czynników – oprócz umiejętności ważna była dobra taktyka i odpowiednie nastawienie psychiczne. To ostatnie było znacznie łatwiejsze, bo na miejscu mieliśmy wsparcie instruktorów i zespołu PZM.”
Trudne konkurencje i walka o precyzję
Uczestnicy finału musieli zmierzyć się z sześcioma konkurencjami, które testowały nie tylko ich refleks, ale też umiejętność zachowania spokoju za kierownicą. Wśród zadań znalazły się: parkowanie różnymi sposobami, dynamiczny slalom, slalom z piłką na masce, jazda tyłem z użyciem kamery cofania, eco driving na symulatorze, oraz easy drift, czyli slalom w kontrolowanym poślizgu.
Liczył się czas, precyzja oraz bezpieczeństwo, a każde dotknięcie pachołka wiązało się z punktami karnymi.
Konkurs, który promuje bezpieczeństwo i pasję do motoryzacji
Konkurs Best Young Driver to inicjatywa FIA, której celem jest promowanie bezpiecznej jazdy wśród młodych kierowców w wieku od 18 do 26 lat. Uczestnicy muszą wykazać się nie tylko sprawnością za kierownicą, ale też znajomością przepisów, zasad udzielania pierwszej pomocy oraz adekwatnego reagowania w sytuacjach awaryjnych.
Projekt, zapoczątkowany przez słoweński AMZS w 2017 roku, zyskał ogromną popularność w całej Europie. W Polsce jego odpowiednikiem jest konkurs Najlepszy Młody Kierowca, organizowany przez Polski Związek Motorowy (PZM), który z każdą edycją przyciąga coraz większe grono młodych pasjonatów motoryzacji.
Źródło: motosport.pzm.pl