
Liczyliśmy na zdecydowanie więcej o ile chodzi o Grand Prix Japonii. Czemu to nie był tak interesujący wyścig jak mógłby być? Kto w nim błysnął, a kto zawiódł? Zobaczcie najciekawsze dane!
Wyniki
Najlepsze czasy wyścigu
Trzech kierowców miało bardzo podobny wynik:
Maksymalne prędkości
Najwyższą uzyskał dziś Nico Hulkenberg. Na Suzuce bardzo gwałtownie się nie jeździ, a różnice między kierowcami były dość spore.
Najlepsze czasy sektorów
Strategie
Opony wytrzymywały dziś długie dystanse, a zużycie nie było spore.
Stratedzy bardzo dużo pracy dziś nie mieli.
Pit-stopy
Rekordów dziś nie było:
Przebieg rywalizacji
Niestety, trzeba przyznać, iż ten wyścig nie miał zbyt bogatej historii. Nie mieliśmy ani jednej żółtej flagi, nie mówiąc o neutralizacji. Przed rywalizacją szanse na deszcz wynosiły 20%, ale ostatecznie żadne opady nie nadeszły i 19 kierowców pojechało na jeden pit-stop. Dwa razy w boksach był tylko Lance Stroll, który wystartował na miękkich oponach.
Po starcie nie mieliśmy żadnej zmiany w pierwszej dziesiątce i ostatecznie tylko Lewis Hamilton wyprzedził Isacka Hadjara. Z tyłu stawki też nie działo się dużo i manewry wyprzedzania można policzyć na palcach maksymalnie dwóch rąk.
Najciekawszym momentem wyścigu były pit-stopy, zwłaszcza czołówki. Intensywnie było gdy na tym samym okrążeniu zjechali Max Verstappen i Lando Norris. Postój Verstappena się przedłużył i Norris wyjechał obok niego, ale minimalnie z tyłu. Max nie zostawił rywalowi miejsca – bo miał do tego prawo – i Norris musiał przejechać po trawie.
Skrót wyścigu zobaczycie poniżej:
Wypowiedzi z podium
W swoje urodziny na podium stanął Oscar Piastri.
“To wynik tego, co działo się wczoraj w kwalifikacjach. Pozycja na torze jest tu najważniejsze. Oczywiście próbowałem się zbliżać, ale ten wyścig wygrywa się w sobotę. Tempo było naprawdę mega, po prostu następnym razem trzeba wtedy zrobić lepszą robotę. Problemy miałem tylko na pośredniej mieszance, dlatego zjechaliśmy wcześniej. Myślę, iż jednak strategia była dobra. Czułem, iż mam tempo, czułem, iż o ile będę z przodu, będę w stanie zaatakować Maxa. Ale tak się dzieje, jak kwalifikujesz się z tyłu” – powiedział Australijczyk.
Lando Norris nie był w stanie przeprowadzić ataku na Maxa Verstappena. On również podkreślał znaczenie kwalifikacji.
“Przegrałem wczoraj. Max przejechał dziś czysty wyścig bez błędów, a nasze tempo było bardzo zbliżone. Nie mieliśmy dziś nic wyjątkowego żeby spróbować powalczyć” – powiedział Lando Norris.
Jak skomentował starcie z Maxem Verstappenem na wyjeździe z alei serwisowej?
“Takie jest ściganie, Max był z przodu na wyjeździe, a on jest ostatnim kierowcą, po którym możesz oczekiwać, iż zostawi ci miejsce. Ogólnie dobry wyścig dla zespołu, nam zabrakło i teraz musimy ciężko pracować bo chcemy walczyć o coś więcej. Oni dziś zrobili lepszą robotę” – dodał Anglik.
Max Verstappen wygrał po raz 64. w karierze i 4 z rzędu na torze Suzuka.
“Było ciężko, cały czas trzeba było bardzo naciskać, zwłaszcza na drugim komplecie opon. Zarządzanie oponami nie było więc łatwe. Start z pole position umożliwił nam wygranie tego wyścigu. Zawsze staramy się maksymalizować nasze osiągi i w ten weekend to się udało. Na ostatnich okrążeniach myślałem sobie, iż muszę utrzymać to prowadzenie bo to będzie piękna historia na pożegnanie z Hondą” – powiedział Holender.
Ode mnie
Cóż, chciałoby się o tym wyścigu napisać więcej… W pierwszej 10-tce tylko jedna zmiana pozycji, wszyscy kierowcy na mecie no i… wiało nudą. Ale!
Trzeba docenić świetną jazdę Maxa Verstappena. Wyegzekwował ten weekend znakomicie, a Red Bull przez cały czas jest mocny. Po tym wyścigu Holender już tylko punkt za Lando Norrisem…
McLaren, jak słusznie powiedział dziś Norris, nie miał dziś nic specjalnego by pokonać Maxa. Było blisko gdy Red Bull zepsuł pit-stop. Zabrakło ułamków sekundy wtedy. Nie mogę sę jednak oprzeć wrażeniu, iż McLaren mógł to wszystko lepiej rozegrać strategicznie. Niestety, chęć dania swoim kierowcom identycznie równych szans zaważyła i Red Bull wykorzystał to z zimną krwią. McLaren musi się jeszcze paru rzeczy nauczyć o walce o zwycięstwa.
Niewidoczni dziś Charles Leclerc i George Russell. Dojechali czym mieli na 4. i 5. miejscu i nie można powiedzieć nic złego o ich wyścigach.
Jednym z bohaterów rywalizacji był Andrea Kimi Antonelli – prowadził przez kilka okrążeń i pobił rekord najmłodszego lidera wyścigu Formuły 1. O 3 dni pokonał w tym aspekcie Maxa Verstappena. Do tego uzyskał najlepszy czas wyścigu i w tym aspekcie też jest rekordzistą o ile chodzi o wiek.
Lewis Hamilton miał w ten weekend większe problemy i nie był w stanie przebić się dalej niż przed Hadjara. Dla Francuza to pierwsze punkty w karierze i zasłużył na nie bo jechał świetny wyścig.
Po raz kolejny w punktach w tym sezonie znalazł się Alex Albon, który jest wyraźnym liderem Williamsa. Brawa również dla Bearmana – znów w punktach! Ta sztuka nie udała się np. Yukiemu Tsunodzie.
Z tyłu stawki największe rozczarowania to Ocon czy Hulkenberg.
Jak Wam się podobało GP Japonii?
Vlog
Dziś spotykamy się o godz. 20:00 aby omówić sobie ten wyścig. Zapraszam!
Klasyfikacje
Aby nie rozciągać tego wpisu, pozwólcie, iż wstawię tylko klasyfikacje generalne, a pod nimi znajdą się odnośniki do wielu innych ciekawych statystyk.
Klasyfikacja kierowców:
1 | Lando Norris | ![]() |
Mclaren Mercedes | 62 | = |
2 | Max Verstappen | ![]() |
Red Bull Racing | 61 | = |
3 | Oscar Piastri | ![]() |
McLaren Mercedes | 49 | +1 |
4 | George Russell | ![]() |
Mercedes | 45 | -1 |
5 | Andrea Kimi Antonelli | ![]() |
Mercedes | 30 | = |
6 | Charles Leclerc | ![]() |
Ferrari | 20 | +4 |
7 | Alex Albon | ![]() |
Williams Mercedes | 18 | -1 |
8 | Lewis Hamilton | ![]() |
Ferrari | 15 | +1 |
9 | Lance Stroll | ![]() |
Aston Martin Mercedes | 10 | -1 |
10 | Esteban Ocon | ![]() |
Haas | 10 | -2 |
11 | Nico Hulkenberg | ![]() |
Sauber | 6 | = |
12 | Oliver Bearman | ![]() |
Haas | 5 | = |
13 | Isack Hadjar | ![]() |
Visa CashApp RB | 4 | +2 |
14 | Yuki Tsunoda | ![]() |
Visa CashApp RB | 3 | -1 |
15 | Carlos Sainz | ![]() |
Williams Mercedes | 1 | -1 |
16 | Pierre Gasly | ![]() |
Alpine | 0 | = |
17 | Liam Lawson | ![]() |
Red Bull Racing | 0 | = |
18 | Jack Doohan | ![]() |
Alpine | 0 | = |
19 | Gabriel Bortoleto | ![]() |
Sauber | 0 | = |
20 | Fernando Alonso | ![]() |
Aston Martin Mercedes | 0 | = |
Klasyfikacja konstruktorów:
1 | ![]() |
McLaren Mercedes | 111 | = |
2 | ![]() |
Mercedes | 75 | = |
3 | ![]() |
RedBull Racing RBPT | 61 | = |
4 | ![]() |
Ferrari | 25 | +1 |
5 | ![]() |
Williams Mercedes | 19 | -1 |
6 | ![]() |
Haas Ferrari | 15 | = |
7 | ![]() |
Aston Martin Aramco Mercedes | 10 | = |
8 | ![]() |
Visa CashApp RB | 7 | = |
9 | ![]() |
Kick F1 Team | 6 | = |
10 | ![]() |
Alpine Renault | 0 | = |
Wykorzystanie elementów silnika
Pojedynki zespołowe w okresie 2025