Christian Horner w nietypowy sposób próbował udowodnić, iż kara dla Maxa Verstappena za start GP Arabii Saudyjskiej. Jakie były inne decyzje sędziów po tym wyścigu?
Verstappen vs Piastri
Pierwszą karą, jaką sędziowie wymierzyli podczas GP Arabii Saudyjskiej było 5 sekund kary dla Maxa Verstappena za wyjazd poza tor i zyskanie przewagi. Sędziowie uznali, iż kierowca McLarena był już przed zawodnikiem Red Bulla gdy wchodzili w zakręt. Piastri zmieścił się w nitce toru, a Verstappen wyjechał za białe linie.
Dlatego właśnie sędziowie wymierzyli karę Maxowi. Red Bull uważa ją jednak za zbyt surową. Podczas rozmów z dziennikarzami po wyścigu, Christian Horner był zaopatrzony w wydrukowane zdjęcie sprzed pierwszego zakrętu, pokazujące, iż Verstappen był przed Piastrim, wchodząc w zakręt.
The photo that Christian Horner is using to show Red Bull’s belief that Max Verstappen was ahead of Oscar Piastri’s the apex at Turn 1 #F1 #SaudiArabianGP pic.twitter.com/nZC00jpyDK
— Chris Medland (@ChrisMedlandF1) April 20, 2025
Red Bull nie zdecydował się jednak na złożenie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Jak przekazuje Chris Medland, jeden z szefów zespołów zobaczył zachowanie Hornera i stwierdził: “odpuść, on nie złożyłby się w ten zakręt”.
Sprawy kary nie chciał komentować Max Verstappen.
“Lepiej o tym nie mówić. Wszystko co powiem, może mnie wpędzić w kłopoty” – stwierdził Verstappen. Holender był bardzo zdawkowy w swoich odpowiedziach. Wyjaśnił, iż to kwestia social mediów.
“To kwestia social mediów i tego, jak teraz wygląda świat. Wolę nie mówić za wiele bo słowa mogą zostać przekręcone lub zinterpretowane w inny sposób. Lepiej nie mówić zbyt wiele i to staram się realizować. To zasługa świata, w którym żyjemy. Nie można wyrażać swoich opinii ponieważ nie jest to doceniane albo ludzie nie potrafią znieść prawdy” – mówi Verstappen.
“W tym kierunku to idzie. Wszyscy są super-wrażliwi o wszystko. Nie można być w żadnym stopniu krytycznym. Zmniejszenie liczby wypowiedzi będzie dla mnie lepszą opcją” – dodaje Max.
Pytany, czy chodzi również o nowe, restrykcyjne przepisy FIA, Holender potwierdza.
“Wiem, iż nie mogę tu przeklinać. Ale nie mogę być też krytyczny w jakiejkolwiek formie bo mogę być zagrożony. Lepiej więc niz nie mówić i nie robić sobie kłopotów” – wyjaśnia kierowca Red Bulla.
Lawson bez punktów
I to w dwójnasób. Liam ukończył wyścig tuż za pierwszą 10-tką, ale dostał karę 10 sekund za zyskanie przewagi poza torem. Sam kierowca przyznawał, iż nie wie za co. Sędziowie jednak wiedzieli, iż chodziło o sytuację z Doohanem.
Lawson nie dostał za to punktów karnych i może się cieszyć bo w GP Bahrajnu zarobił 3 i byłby bliżej bana za punkty karne.
Bez kary dla Yukiego
Sędziowie po wyścigu badali również sytuację Yukiego Tsunody i Pierra Gasly, badając czy Tsunoda nie uderzył Francuza. Yuki przyznawał, iż był to według niego incydent wyścigowy i do tej interpretacji przychyli się sędziowie, nie wymierzając kary kierowcy Red Bulla.
Tak wygląda zestawienie punktów karnych w tym sezonie:
Max Verstappen | 8 | 30/06/25 - 2 pkt | |
Logan Sargeant | 7 | ||
Liam Lawson | 5 | 01/12/25 - 2 pkt | 1 |
Nico Hulkenberg | 4 | 30.06.25 - 2 pkt | |
Jack Doohan | 4 | 22/03/26 - 2 pkt | 1 |
Esteban Ocon | 3 | 04/05/25 - 1 pkt | |
Lando Norris | 3 | 01/12/25 - 3 pkt | |
Carlos Sainz | 3 | 06/05/25 - 1 pkt | |
Fernando Alonso | 2 | 30/06/25 - 2 pkt | |
Lance Stroll | 2 | 01/12/25 - 2 pkt | |
Oscar Piastri | 2 | 03/11/25 - 2 pkt | |
Franco Colapinto | 2 | 28/10/25 - 2 pkt | |
Oliver Bearman | 2 | 03/11/25 - 2 pkt | |
Alexander Albon | 2 | 01/12/25 - 2 pkt | |
Daniel Ricciardo | 1 | ||
George Russell | 1 | 01/12/25 - 1 pkt | |
Sergio Perez | 1 | 26/05/25 - 1 pkt | |
Yuki Tsunoda | 0 | 1 |
fot. Red Bull Content Pool