Nasze podsumowanie zaczynamy od historii wyjątkowej – powrotu Speedway Kraków. Po kilku latach nieobecności na żużlowej mapie Polski, klub spod Wawelu ponownie pojawił się w ligowej rywalizacji, debiutując w Krajowej Lidze Żużlowej. Choć przed rozpoczęciem sezonu mało kto wiedział, czego się po tej drużynie spodziewać, krakowianie gwałtownie przypomnieli kibicom, iż żużel w Grodzie Kraka wciąż ma swoje miejsce i potrafi budzić emocje.
Powrót na ligowe tory
Klub żużlowy z Krakowa ma niezwykle burzliwą i pełną zwrotów akcji historię. Na przestrzeni lat funkcjonował pod wieloma nazwami – Wanda Kraków, AMK Kraków, Cracovia, KKŻ Kraków, a w tej chwili Speedway Kraków – i wielokrotnie musiał mierzyć się z problemami organizacyjnymi, finansowymi czy infrastrukturalnymi. Niejednokrotnie znikał z żużlowej mapy Polski, by po kilku latach przerwy znów próbować swoich sił w ligowych rozgrywkach. Każdy powrót budził nadzieję kibiców na odbudowę tradycji czarnego sportu pod Wawelem, choć los nie zawsze był dla krakowskich żużlowców łaskawy.
Żużel. Tak gonił Węgra. Urodziny króla krawężnika, zawsze w cieniu brata (WIDEO+ZDJĘCIA) – PoBandzie – Portal Sportowy
Żużel. Rusko miał już następcę Janowskiego! Transfer był o krok! – PoBandzie – Portal Sportowy
Nowy rozdział w historii krakowskiego żużla rozpoczął się w grudniu 2023 roku, kiedy to powołano do życia nową spółkę, mającą na celu stworzenie stabilnych fundamentów pod rozwój dyscypliny w mieście. Właśnie ta inicjatywa doprowadziła do reaktywacji drużyny pod szyldem Speedway Kraków, która w okresie 2025 oficjalnie wystartowała w Krajowej Lidze Żużlowej.
Sami działacze Speedway Kraków od początku nie ukrywali, iż sezon 2025 miał mieć charakter przejściowy. Celem nie było natychmiastowe zdobywanie punktów i walka o czołowe miejsca w tabeli, ale przede wszystkim zbudowanie solidnych fundamentów klubu oraz jego zaplecza organizacyjnego. W tym duchu krakowski zespół postawił na nieoczywiste wybory personalne – w składzie znaleźli się zarówno zawodnicy wracający do sportu po dłuższej przerwie, jak i żużlowcy, dla których występy na polskich torach były zupełnie nowym doświadczeniem. Taka strategia miała pozwolić na stopniowe budowanie tożsamości drużyny, a jednocześnie stworzyć warunki do rozwoju młodych i ambitnych zawodników, gotowych walczyć o swoje miejsce w ligowym świecie.
Budowanie składu i eksperymentalne decyzje
I tak szansę w Krakowie w okresie 2025 otrzymali zawodnicy z różnych żużlowych środowisk – zarówno doświadczeni ligowcy, jak i młodzi, ale już pełnoprawni seniorzy z kategorii U24. W gronie seniorów znaleźli się: Matic Ivačič (Słowenia), Richard Lawson (Wielka Brytania), Artur Mroczka, Bartosz Szymura (obaj Polska) oraz Jesse Mustonen (Finlandia). Warto jednak zaznaczyć, iż Mroczka, ze względu na nieporozumienia z klubem, ostatecznie nie wystąpił w żadnym meczu ligowym, a kulisy konfliktu na linii klub – zawodnik tak naprawdę do dzisiaj nie zostały w pełni wyjaśnione.
Wśród zawodników U24 klub postawił na Stevena Goreta (Francja/Austria, wypożyczony z Włókniarza Częstochowa), Ernestsa Matjušonoksa (Łotwa, wypożyczony z Motoru Lublin), Dawida Rempałę (Polska) oraz Michaela Westa (Australia/Dania, wypożyczony ze Stali Gorzów). W gronie juniorów znaleźli się natomiast: Miłosz Duda, Dawid Grzeszczyk, Jakub Woźnik, Jakub Juda, Kamil Kawecki oraz Maksym Zientara. Większość z nich trafiła do Krakowa na zasadzie wypożyczeń z innych ośrodków w różnych okresach sezonu.
Skład Speedway Kraków w okresie 2025 był w dużej mierze eksperymentalny, a eksperci i kibice nie mieli wobec nowego klubu większych oczekiwań. Ba! Większość przewidywała nawet, iż krakowianie mogą przegrać wszystkie mecze w sezonie. Jak się jednak okazało, mimo iż klub kilka spotkań przegrał bardzo wyraźnie, udało mu się także odnieść dwa zwycięstwa.
Czas wrócić na tor
Przed rozpoczęciem sezonu 2025 Speedway Kraków rozegrał kilka sparingów, które miały pomóc drużynie zgrać się i przygotować do ligowej rywalizacji. W marcowych i kwietniowych spotkaniach kontrolnych krakowianie mierzyli się ze Slangerup Speedway (wygrana 50:40) oraz Autoną Unią Tarnów (porażka 41:49).
Sezon ligowy Speedway Kraków w Krajowej Lidze Żużlowej 2025 rozpoczął się od dwóch wyraźnych porażek. 20 kwietnia krakowianie przegrali z Kolejarzem Opole 38:52, a tydzień później, 27 kwietnia, ulegli aż Wybrzeżu Gdańsk 25:65. W trzeciej kolejce, 4 maja, przyszło pierwsze zwycięstwo – Speedway Kraków pokonał Lokomotiv Daugavpils 46:42.
Kolejne zwycięstwo Speedway Kraków przyszło kilka później, bo 25 maja, kiedy krakowianie pokonali Trans MF Landshut Devils 48:42. Było to drugie zwycięstwo drużyny w okresie 2025 i kolejny sygnał, iż eksperymentalny skład potrafi skutecznie rywalizować w lidze. Kolejne mecze okazały się już jednak zdecydowanie trudniejsze. 1 czerwca Speedway Kraków przegrał w wyjazdowym spotkaniu z Ultrapur Start Gniezno 32:57, a 15 czerwca uległ Pronergy Polonii Piła 26:64. 22 czerwca krakowianie zmierzyli się najpierw z Trans MF Landshut Devils i przegrali 39:51, a tego samego dnia ulegli także Pronergy Polonii Piła 39:48.
29 czerwca w kolejnym wyjazdowym starciu Speedway Kraków przegrał 41:47 z Pronergy Polonią Piła. Kolejny mecz tego dnia, tym razem z Lokomotiv Daugavpils, zakończył się porażką 39:50. 6 lipca krakowianie przegrali u siebie z Ultrapur Start Gniezno 33:57, a 13 lipca na wyjeździe ulegli Lokomotiv Daugavpils 39:50. Sezon 2025 nie przyniósł już więcej zwycięstw. 20 lipca Speedway Kraków przegrał z Wybrzeżem Gdańsk 34:56, a 8 sierpnia uległ OK Kolejarz Opole 40:50. Mimo wielu porażek, drużyna pokazała waleczność i systematycznie zdobywała doświadczenie w trudnych spotkaniach.
Wyniki Speedway Kraków w Krajowej Lidze Żużlowej 2025:
– 20.04.2025 – Speedway Kraków 38 : 52 OK Kolejarz Opole
– 27.04.2025 – Wybrzeże Gdańsk 65 : 25 Speedway Kraków
– 04.05.2025 -0 Speedway Kraków 46 : 42 Lokomotiv Daugavpils
– 25.05.2025 – Speedway Kraków 48 : 42 Trans MF Landshut Devils
– 01.06.2025 – Ultrapur Start Gniezno 57 : 32 Speedway Kraków
– 15.06.2025 – Pronergy Polonia Piła 64 : 26 Speedway Kraków
– 22.06.2025 – Trans MF Landshut Devils 51 : 39 Speedway Kraków
– 29.06.2025 – Speedway Kraków 41 : 47 Pronergy Polonia Piła
– 29.06.2025 – Lokomotiv Daugavpils 50 : 39 Speedway Kraków
– 06.07.2025 – Speedway Kraków 33 : 57 Ultrapur Start Gniezno
– 13.07.2025 – Lokomotiv Daugavpils 50 : 39 Speedway Kraków
– 20.07.2025 – Speedway Kraków 34 : 56 Wybrzeże Gdańsk
– 08.08.2025 – OK Kolejarz Opole 50 : 40 Speedway Kraków
Zawodnicy sklasyfikowani w okresie 2025
Część zawodników zdecydowanie wykorzystała swoją szansę w okresie 2025, stając się kluczowymi postaciami drużyny. Dawid Rempała, Richard Lawson oraz Matic Ivačić wyróżniali się nie tylko regularnością w zdobywaniu punktów. Ich doświadczenie w trudnych sytuacjach sprawiały, iż byli motorami napędowymi Speedway Kraków, zdolnymi do przełamywania trudnych momentów spotkań.
Dawid Rempała był niekwestionowanym liderem w okresie 2025. Wystąpił w 11 meczach i 57 biegach, zdobywając łącznie 101 punktów (95 punktów + 6 bonusów). Jego średnia na bieg wyniosła 1,772, a na mecz 8,636 punktu. Zarówno w domowych, jak i wyjazdowych spotkaniach Rempała regularnie wspierał drużynę, a jego stabilna forma dawała pewność innym zawodnikom.
Richard Lawson pojawił się w 9 meczach i 51 biegach, zdobywając łącznie 89 punktów (83+6 bonusów). Średnia punktów na bieg wyniosła 1,745, a na mecz 9,222. Lawson wyróżniał się szczególnie w meczach wyjazdowych, gdzie jego średnia wyniosła 1,565, natomiast w domowych 1,893. Matic Ivacic z kolei przez kontuzje wystąpił w 8 meczach i 37 biegach, zdobywając 64 punkty (62+2 bonusy). Jego średnia punktów na bieg wyniosła 1,730, a na mecz 8,857. Zarówno w spotkaniach domowych (1,952), jak i wyjazdowych (1,438) dawał drużynie stabilność.
Jesse Mustonen wystąpił w 10 meczach i 44 biegach, zdobywając łącznie 66 punktów (61+5 bonusów). Średnia punktów na bieg wyniosła 1,500, a na mecz 6,100. Jego efektywność była szczególnie widoczna w meczach domowych (1,826) i nieco niższa w wyjazdowych (1,143). Dawid Grzeszczyk wystąpił w 11 meczach i 41 biegach, zdobywając łącznie 38 punktów (35+3 bonusy). Jego średnia punktów na bieg wyniosła 0,927, a na mecz 3,182. Grzeszczyk w domowych spotkaniach prezentował średnią 1,053, natomiast na wyjazdach 0,818.
Bartosz Szymura wziął udział w 8 meczach i 24 biegach, zdobywając 16 punktów (15+1 bonus). Jego średnia na bieg wyniosła 0,667, a na mecz 2,143. W spotkaniach domowych zdobywał średnio 0,375 punktu, natomiast na wyjazdach 0,813. Miłosz Duda natomiast wystąpił w 11 meczach i 32 biegach, zdobywając łącznie 18 punktów (15+3 bonusy). Jego średnia punktów na bieg wyniosła 0,563, a na mecz 1,364. W domowych meczach osiągał średnią 0,769, a w wyjazdowych 0,421.
Zawodnicy niesklasyfikowani w okresie 2025
Steven Goret pojawił się w 3 meczach i 16 biegach, zdobywając 25 punktów. Jego średnia punktów na bieg wyniosła 1,563, a na mecz 8,333. W domowych spotkaniach osiągał 1,400 punktu, a na wyjazdach 1,636. Ernest Matjuszonoks wystąpił w 7 meczach i 19 biegach, zdobywając łącznie 15 punktów (14+1 bonus). Jego średnia na bieg wyniosła 0,790, a na mecz 2,333. W spotkaniach domowych osiągał 0,714 punktu, natomiast w wyjazdowych 0,833.
Jakub Woźnik wystąpił w 2 meczach i 4 biegach, zdobywając 3 punkty (2+1 bonus). Jego średnia na bieg wyniosła 0,750, a na mecz 1,000. Natomiast Jakub Juda w 4 meczach i 5 biegach nie zdobył punktów. Jego średnia na bieg i na mecz wynosiła 0,0. Juda miał okazję uczestniczyć w rywalizacji ligowej, ale nie zdołał jeszcze przełożyć tego na punkty.
Jaki będzie sezon 2026?
Po sezonie 2025 apetyty wobec Speedway Kraków znacząco wzrosły. Klub pozytywnie ocenia pierwszy rok powrotu do ligowej rywalizacji, podkreślając wartość zdobytego doświadczenia i solidnych fundamentów. Włodarze zespołu wskazują, iż sezon pozwolił dobrze poznać możliwości zawodników oraz przetestować różne ustawienia składu. Dzięki temu udało się wyciągnąć cenne wnioski na przyszłość. W naturalny sposób rosną oczekiwania kibiców i samego klubu wobec sezonu 2026. Perspektywa dalszego rozwoju drużyny napawa optymizmem i mobilizuje do działania.
Sezon 2025 udało się przejechać stosunkowo niskim kosztem. Mikołaj Frankiewicz, prezes Speedway Kraków, powiedział nam, iż całkowity budżet wyniósł 1,5 miliona złotych. Kwota obejmowała ligę, zawody młodzieżowe i wszystkie sprawy związane z żużlowcami. Pokazuje to, iż choćby przy ograniczonych środkach możliwe było przeprowadzenie pełnego sezonu w Krajowej Lidze Żużlowej. Skład nie był mistrzowski, a zatrudnienie lepszych zawodników wymagałoby większych nakładów finansowych.
Wszystko wskazuje, iż w okresie 2026 klub wzmocni skład, a wokół Speedway Kraków pojawia się sporo szumu medialnego. Klub zaproponował współpracę trzykrotnemu mistrzowi świata, Nickiemu Pedersenowi, a władze miasta otwarcie mówią, iż chcą zainwestować w rozwój żużla. Ponadto klub planuje zatrzymać Dawida Rempałę, a prezes Frankiewicz już wcześniej wyraził nadzieję, iż to się uda. Te decyzje pokazują, iż władze klubu myślą o sezonie 2026 bardzo poważnie.
Żużel. Mamy Wasze głosy! To najlepsi komentatorzy, dziennikarze i żużlowcy 2025! (WYNIKI) – PoBandzie – Portal Sportowy
Żużel. Nicki Pedersen w Speedway Kraków?! Jest głos prezesa, mówi o budżecie! (WYWIAD) – PoBandzie – Portal Sportowy
Kto jeszcze może zasilić ekipę z Krakowa? Wiadomo już na pewno iż nie zobaczymy w tej ekipie Stevena Goreta, bowiem jego kontrakt z klubem został rozwiązany. W przestrzeni medialnej pojawiały się nazwiska takich zawodników jak Bellego czy Lewiszyn. Prezes Frankiewicz w rozmowie z polskizuzel.pl przyznał, iż ma nadzieję, iż uda mu się zatrzymać dwóch seniorów. istotny kontrakt ma dodatkowo Miłosz Duda.
można śmiało stwierdzić, iż powrót Speedway Kraków do ligowej rywalizacji zakończył się sukcesem w kontekście budowy fundamentów klubu. Mimo wielu porażek drużyna zdobyła doświadczenie, które będzie bezcenne w przyszłych rozgrywkach. Zarówno kibice, jak i władze klubu mogą patrzeć w przyszłość z optymizmem, bo jasno widać, iż potencjał zawodników i strategia działania dają solidną podstawę do dalszego rozwoju. Sezon 2026 zapowiada się ciekawie!

3 godzin temu















