Poza pierwszym miejscem, układ sił podczas GP Arabii Saudyjskiej może zupełnie różnić się od tego, który widzieliśmy podczas GP Bahrajnu. Co warto wiedzieć o rywalizacji w Dżuddzie? Jakie zmiany zaszły na torze? Zapraszam do przeczytania zapowiedzi!
Harmonogram
W Arabii Saudyjskiej pojedzie nie tylko Formuła 1, ale również Formuła 2 oraz Porsche Sprint Challenge Middle East. Oto harmonogram rywalizacji:
Czwartek, 16 marca
godz. 19:30 – Konferencje prasowe
Piątek, 17 marca
godz. 10:40 – 11:25 – Pierwszy trening Porsche Sprint Challenge Middle East
godz. 11:55 – 12:40 – Pierwszy trening F2
godz. 14:30 – 15:30 – Pierwszy trening F1
godz. 16:00 – 16:30 – Kwalifikacje F2
godz. 16:00 – 17:00 – Konferencja prasowa
godz. 18:00 – 19:00 – Drugi trening F1
godz. 19:30 – 20:15 – Drugi trening Porsche Sprint Challenge Middle East
Sobota, 18 marca
godz. 12:45 – 13:15 – Kwalifikacje Porsche Sprint Challenge Middle East
godz. 14:30 – 15:30 – Trzeci trening F1
godz. 16:10 – 17:00 – Pierwszy wyścig F2
godz. 18:00 – 19:00 – Kwalifikacje F1
godz. 19:00 – 20:00 – Konferencja prasowa
godz. 20:05 – 20:35 – Pierwszy wyścig Porsche Sprint Challenge Middle East
Niedziela, 19 marca
godz. 13:00 – 13:30 – Drugi wyścig Porsche Sprint Challenge Middle East
godz. 14:15 – 15:20 – Drugi wyścig F2
godz. 16:00 – 16:30 – Parada kierowców
godz. 18:00 – WYŚCIG F1
Program TV
Pełny harmonogram transmisji znajdziecie tutaj.
Zarówno Formułę 1 jak i Formułę 2 i Formułę 3 można oglądać Viaplay (tylko tu z polskim komentarzem) lub F1 TV Pro.
Pakiet miesięczny Viaplay to koszt 55 zł, a przy zakupie pakietu rocznego 44 zł. Zakupicie je tutaj z blogowego linka partnerskiego.
Pakiet miesięczny F1 TV Pro to koszt €5.99 i zakupicie go tutaj z blogowego linka partnerskiego. Trwa w tej chwili promocja – 7 dni za darmo.
Szczegółowo opcje oglądania F1 w Polsce opisuję tutaj. Warto przeczytać, o ile ktoś się jeszcze zastanawia.
O torze
Tor liczy 6175 metrów i będzie drugim najdłuższym w tegorocznym kalendarzu. Łącznie mamy na nim aż 27 zakrętów, a nawrót w zakręcie 13 jest pochylony pod kątem 12% (na Zandvoort pochylenie to 19%). W wyścigu w 2021 roku najwyższa prędkość wyniosła 336,3 km/h (Kimi Raikkonen). Przez około 75% czasu kierowcy jadą z „nogą w podłodze”.
Najlepszy czas wyścigu w 2021 roku uzyskał Lewis Hamilton (1.30.734), który dzień wcześniej zdobył pole position uzyskując czas 1:27.511. Trudno to jednak porównywać ze względu na wciąż zachodzące na torze zmiany.
Tor otacza mur, składający się z 3300 bloków betonu i 3000 barier TecPro. Rywalizacja na nim będzie toczyła się w nocy przy sztucznym oświetleniu.
Kierowcy przejadą 50 okrążeń, co da 308,45 km dystansu wyścigu.
Więcej informacji o torze znajdziecie tutaj
Oto mapa toru. W tym roku utrzymano 3 strefy DRS.
Zmiany
W porównaniu z ubiegłym rokiem, wprowadzono kilka zmian na torze. Po pierwsze przesunięto punkt detekcji DRS sprzed ostatniego zakrętu na początek prostej start/meta.
W kilku zakrętach poprawiono widoczność dla kierowców – zmieniono ułożenie murów w zakrętach 8, 14, 20, 22 i 23. Zakręt 22 zaczyna się 10 metrów później, a zakręt 23 przesunięto o 5 metrów.
Usunięto także stalowe krawężniki, które zostały zastąpione innymi krawężnikami.
W zakręcie 11. zainstalowano bariery tecpro.
¿Bolardos? Esto es T4 🤷♂️. No tengo claro que sea la mejor solución de límites de pista.
Bollards? This is T4 🤷♂️. Not sure if the best system for track limits. #f1 #SaudiArabianGP pic.twitter.com/bvPPu1IgM0
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) March 15, 2023
Opony
Na GP Arabii Saudyjskiej Pirelli przywiezie pośredni zestaw swoich mieszanek.
Sędziowie
Dyrektorem wyścigu ponownie będzie Niels Wittich, oto sędziowie tego wyścigu:
Pogoda
Szans na opady oczywiście nie ma, a zespoły znów mogą mieć problemy z chłodzeniem. Pogoda pod linijkę.
W ubiegłym roku…
To był pełen dramaturgii wyścig – drugi w okresie 2022. Wygrał Max Verstappen, zaledwie pół sekundy przed Charlesem Leclerciem. Do tamtego wyścigu wystartowało zaledwie 18 kierowców.
Klasyfikacje
Klasyfikacja kierowców:
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 25 | |
2 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 18 | |
3 | Fernando Alonso | Aston Martin Mercedes | 15 | |
4 | Carlos Sainz | Ferrari | 12 | |
5 | Lewis Hamilton | Mercedes | 10 | |
6 | Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 8 | |
7 | George Russell | Mercedes | 6 | |
8 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo F1 Team Orlen Ferrari | 4 | |
9 | Pierre Gasly | Alpine | 2 | |
10 | Alex Albon | Williams Mercedes | 1 | |
11 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | 0 | |
12 | Logan Sargeant | Williams Mercedes | 0 | |
13 | Kevin Magnussen | Haas | 0 | |
14 | Nyck de Vries | Scuderia AlphaTauri | 0 | |
15 | Nico Hulkenberg | Haas Ferrari | 0 | |
16 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo F1 Team Orlen Ferrari | 0 | |
17 | Lando Norris | Mclaren Mercedes | 0 | |
18 | Esteban Ocon | Alpine | 0 | |
19 | Charles Leclerc | Ferrari | 0 | |
20 | Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 0 |
Klasyfikacja konstruktorów:
1 | RedBull Racing RBPT | 43 | |
2 | Aston Martin Aramco Mercedes | 23 | |
3 | Mercedes | 16 | |
4 | Ferrari | 12 | |
5 | Alfa Romeo Ferrari | 4 | |
6 | Alpine Renault | 2 | |
7 | Williams Mercedes | 1 | |
8 | AlphaTauri RBPT | 0 | |
9 | Haas Ferrari | 0 | |
10 | McLaren Mercedes | 0 |
Punkty karne:
Pierre Gasly | 10 | 22/05/23 - 2 pkt | |
Lance Stroll | 8 | 09/04/23 - 2 pkt | |
Daniel Ricciardo | 8 | 27/03/23 - 1 pkt | |
Alexander Albon | 7 | 28/03/23 - 2 pkt | |
Fernando Alonso | 6 | 08/05/23 - 3 pkt | |
Esteban Ocon | 5 | 20/03/23 - 2 pkt | |
Nicholas Latifi | 5 | 12/06/23 - 1 pkt | |
Yuki Tsunoda | 4 | 03/07/23 - 2 pkt | |
Guanyu Zhou | 4 | 27/03/23 - 1 pkt | |
George Russell | 4 | 10/07/23 - 2 pkt | |
Kevin Magnussen | 3 | 08/05/23 - 2 pkt | |
Lando Norris | 3 | 10/07/23 - 1 pkt | |
Mick Schumacher | 3 | 23/10/23 - 1 pkt | |
Max Verstappen | 2 | 13/11/23 - 2 pkt | |
Sebastian Vettel | 2 | 10/07/23 - 1pkt | |
Sergio Perez | 2 | 02/10/23 - 2 pkt | |
Charles Leclerc | 1 | 09/10/23 - 1 pkt |
Wykorzystanie elementów silnika
Max Verstappen | Red Bull Racing | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Sergio Perez | Red Bull Racing | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Fernando Alonso | Aston Martin | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Lance Stroll | Aston Martin | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Lewis Hamilton | > | Mercedes | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
George Russell | Mercedes | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Charles Leclerc | Ferrari | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | |
Carlos Sainz | Ferrari | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Guanyu Zhou | Alfa Romeo | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Pierre Gasly | Alpine | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Esteban Ocon | Alpine | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Alexander Albon | Williams | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Logan Sargeant | Williams | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Nyck de Vries | AlphaTauri | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Kevin Magnussen | Haas F1 Team | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Nico Hulkenberg | Haas F1 Team | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Lando Norris | McLaren | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Oscar Piastri | McLaren | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |