WRC wprowadza obowiązkowe godziny odpoczynku

rallypl.com 2 godzin temu

Światowa Rada Sportów Motorowych FIA (WMSC) oficjalnie zatwierdziła pakiet modyfikacji do regulaminu sportowego Rajdowych Mistrzostw Świata na sezon 2026. Najważniejszą zmianą, która wpłynie na strukturę przyszłych rajdów, jest wprowadzenie obowiązkowych godzin odpoczynku dla uczestników. Decyzja ta jest odpowiedzią na rosnące obawy dotyczące zmęczenia załóg i personelu, które nasiliły się w trakcie sezonu 2025.

Ekstremalnie napięte harmonogramy stały się gorącym tematem dyskusji w 2025 roku. Szczególnym punktem zapalnym był Rajd Portugalii, gdzie dni trwające po 15 godzin oraz brak serwisu w połowie dnia doprowadziły rywalizujące załogi do granic wytrzymałości fizycznej i psychicznej.

W odpowiedzi na te wyzwania, w przyszłym sezonie do regulaminu WRC zostaną wprowadzone nowe artykuły, które ściśle definiują godziny rywalizacji oraz obowiązkowy czas na regenerację podczas każdej rundy mistrzostw.

Zgodnie z nowymi wytycznymi, całkowity czas odpoczynku podczas rajdu musi być co najmniej równy całkowitemu czasowi trwania zawodów, z wyłączeniem dnia otwarcia. Co więcej, przepisy narzucają minimum 10 godzin odpoczynku na dobę, przy czym jeden z etapów musi gwarantować przynajmniej 12 godzin przerwy.

Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

W oficjalnym komunikacie ogłaszającym zmiany, FIA podkreśla, iż ma to na celu:

„zapewnić większą spójność między wydarzeniami i zapewnić więcej czasu w odpoczynek dla załóg, zespołów, oficjeli i wolontariuszy”.

To kluczowa zmiana, na której skorzystają nie tylko kierowcy i piloci, ale również mechanicy, sędziowie oraz media obsługujące wydarzenia w 2026 roku.

Nowe zasady wymiany silników i system kar

Kolejną istotną zmianą regulaminową na rok 2026 jest modyfikacja przepisów dotyczących wymiany silnika. Samochody rywalizujące w rajdzie – z wyjątkiem aut Rally1 punktujących dla producentów – będą mogły wymienić silnik w dowolnym momencie trwania imprezy. Wiąże się to jednak z konsekwencjami: nałogowa zostanie kara czasowa w wysokości 60 minut, a załoga straci możliwość zdobywania punktów do jakichkolwiek mistrzostw lub pucharów FIA.

W przypadku samochodów Rally1 walczących o punkty dla producentów, zasady pozostają zbliżone do obecnych. Silniki przez cały czas mogą być wymieniane bez kary, pod warunkiem, iż pochodzą z istniejącej puli dwóch zaplombowanych jednostek na sezon – tak jak miało to miejsce w przypadku Otta Tänaka w Chile na początku tego roku.

Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

FIA wyjaśnia motywację stojącą za tym przepisem:

„poprawka ma na celu umożliwienie zawodnikom dalszego uczestnictwa w rajdzie w przypadku poważnej awarii mechanicznej, przy jednoczesnym pozostaniu poza klasyfikacją sportową ze względu na związaną z tym karę i brak możliwości zdobywania punktów”.

Dzięki temu kibice będą mogli dłużej oglądać swoje ulubione załogi na trasie, choćby jeżeli te wypadną z głównej rywalizacji o wynik.

Zmiany w serwisie i organizacja rajdów kandydackich

Regulacje na 2026 rok wprowadzają również nowe ramy dla rajdów kandydackich. Imprezy te muszą odbyć się w roku poprzedzającym ich włączenie do kalendarza WRC, jednak nie później niż dziewięć miesięcy przed planowanym debiutem w Mistrzostwach Świata.

Dodatkowo, czas trwania serwisu w połowie dnia został skrócony z 40 do 30 minut. Jest to powrót do zasad obowiązujących przed 2022 rokiem, czyli przed erą hybryd, które teraz odchodzą do lamusa.

Szykany i ograniczenia na odcinku testowym

Nowe artykuły precyzują również zasady korzystania z szykan oraz procedury ich implementacji. Ma to związek z kontrowersjami, takimi jak ta z udziałem lidera mistrzostw, Elfyna Evansa, który otrzymał dyskusyjną karę podczas Rajdu Europy Centralnej w październiku za trącenie szykany.

Od 2026 roku kara 5 sekund zostanie nałożona, gdy „element szykany zostanie całkowicie przemieszczony ze swojej oznaczonej pozycji” przez dyrektora rajdu. Inne naruszenia będą kierowane do sędziów w celu oceny.

Ostatnią zmianą jest ograniczenie dotyczące odcinka testowego (shakedown). Wszystkie zgłoszenia spoza klasy Rally1 będą teraz ograniczone do maksymalnie dwóch przejazdów odcinka testowego od 2026 roku.


Źródło: dirtfish.com

Idź do oryginalnego materiału