Złotowłosa piękność zadebiutuje w topowej kategorii WRC. Co o niej wiemy?

2 miesięcy temu

Enni Mälkönen to złotowłosa piękność z Finlandii, która niedługo może na stałe zakłócić męski monopol na kontrakty w topowej kategorii Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC). Podczas Rajdu Finlandii (1-4 sierpnia) w hybrydowej Toyocie GR Yaris Rally1 pilotka zadebiutuje u boku młodego kierowcy Samiego Pajariego.

Dlaczego złotowłosa piękność już zapisała się w historii WRC?

Choć kariera rajdowa Enni Mälkönen może się dopiero naprawdę rozwinąć, to już teraz zapisała się w annałach WRC. W 2022 r. stała się pierwszą kobietą, która wywalczyła tytuł mistrzowski w jakiejkolwiek kategorii. Finka triumfowała w klasyfikacji pilotów WRC3, mimo iż jej kierowca – Sami Pajari – nie odnotował identycznego sukcesu w klasyfikacji kierowców (wyżej sklasyfikowani kierowcy Lauri Joona i Jan Cerny zmienili pilotów w trakcie tamtego sezonu – przyp. red.).

Enni Malkonen jest pierwszą kobietą w historii WRC, która zdobyła tytuł mistrzowski w jakiejkolwiek kategorii. // fot. M-Sport

Wiele osób często zastanawia się, czy Sami Pajari i Enni Mälkönen są parą? Nie są, choć sami podkreślają, iż dogadują się świetnie. On ma zresztą 22 l., ona pod koniec września skończy 34 l. Jest profesjonalną pilotką rajdową, która na prawy fotel utalentowanego Pajariego trafiła w 2021 r. przez przypadek. Pilot kierowcy Marko Salminen już wcześniej zobowiązał się, iż w mistrzostwach Finlandii będzie świadczył usługi dla Teemu Asunmaa. Z Pajarim miał jeździć tylko w Junior WRC (który wygrali w 2021 r.), ale w pandemicznym sezonie Rajd Arktyczny z bazą w Rovaniemi awaryjnie włączono do cyklu WRC.

Rajd Arktyczny 2021 był pierwszym wspólnym startem Samiego Pajariego i Enni Malkonen. // fot. materiały prasowe

Zaczęło się awaryjne poszukiwanie wolnych pilotów i na wezwanie odpowiedziała Enni Mälkönen. W pierwszym wspólnym starcie w WRC wygrali kategorię RC4, czyli przednionapędowych samochodów Rally4. Kolejny wspólny występ przydarzył się im w ORLEN Rajdzie Polski 2021, gdy także okazali się najszybsi w swojej kategorii i klasie ERC3. Od kolejnego sezonu zaczęli wspólne starty na poziomie WRC2, gdzie zaczęli od oesowych zwycięstw, by w zeszłym roku zająć 3. miejsce w WRC2 Challenger. W tym roku przewodzą w tych mistrzostwach i są wiceliderami WRC2 (m.in. dzięki kolejnemu sukcesowi w Rajdzie Polski).

Lubiła grać w Colina, ale nie planowała kariery rajdowej

W Finlandii trudniej niż gdzie indziej być obojętnym wobec rajdów. Tata Enni, Risto Mälkönen zaszczepił w niej zainteresowanie do tego sportu. Zresztą w garażu stało swego czasu m.in. kanciaste Volvo 240 przygotowane do pojeżdżawek. W związku z tym Motorsport nie był jej obcy, choć sama co najwyżej bawiła się w nim co najwyżej wirtualnie.

Ahead of her Rally1 debut alongside Sami Pajari, meet co-driver Enni Mälkönen, as she talks about her love for another type of horsepower and being a role model in rallying #ToyotaGAZOORacing #GRYaris #WRC #RallyFinland pic.twitter.com/k7PSZcZRjC

— TOYOTA GAZOO Racing WRT (@TGR_WRC) July 30, 2024

„W domu rodzinnym były samochody rajdowe, więc auta i rajdy jako sport były mi znane, ale ze względu na sąsiedztwo ze stajnią, bardziej lubiłam obcować z końmi” – mówi Enni Mälkönen w materiale przygotowanym o niej przez Toyota Gazoo Racing. „Gdy byłam młodsza, nigdy nie marzyłam o byciu kierowcą rajdowym. Chociaż Colin McRae Rally z 1998 r. była jedną z tych gier, w którą ja i moi przyjaciele trochę pogrywaliśmy” – śmieje się 33-latka.

Enni myślała o karierze sportowej, ale w związku z jej pasją do koni, chciała być mistrzynią w skokach przez przeszkody. Niestety to marzenie legło w gruzach ze względów zdrowotnych zwierzęcia.

W młodości Enni Malkonen lubiła pogrywać w kultowego „Colina”. // screen z gry Colin McRae Rally

„Rajdy jako sport czy dyscyplina sportów motorowych w ogóle była jedną z tych, którymi się interesowałam. Jednak konie pochłaniały cały mój wolny czas i uczestniczyłam w zawodach jeździeckich dość długo, aż mój własny koń doznał kontuzji. To był, iż tak powiem, koniec mojej kariery jeździeckiej, więc musiałam odnaleźć gdzieś indzie tę prędkość i ryzyko, inne źródło adrenaliny” – wspomina Enni Mälkönen.

Enni Mälkönen ma przesłanie dla kobiet

Jak wiele osób w Finlandii, rajdy poznała od strony zawodniczej na imprezie amatorskiej. gwałtownie przekonała się, iż to jest coś, co daje jej niezbędną do życia adrenalinę.

Enni Malkonen w ten weekend wystartuje jako pilotka Samiego Pajariego w Rajdzie Finlandii. Załoga pojedzie topową Toyotą GR Yaris Rally1 o mocy 500 KM. // fot. Predrag Vuckovic / Red Bull Content Pool

„Pewnego razu miałam możliwość wybrania się na rajd, taki mały, lokalny” – opowiada mistrzyni WRC3 z 2022 r. „Było to mniej więcej w 2012 r. Znaliśmy ten odcinek przed startem, aby dostać się po samochód. Usiadłam w nim i nie zdjęłam kasku aż do mety. To był jeden z tych rajdów, w którym nie robiło się notatek i jeździło się mniej lub bardziej po ciemku. Po tej imprezie wiedziałam, iż to jest całkiem fajne i potrzebuję tego więcej. Od tamtej pory szukałam możliwości, aby brnąć w to dalej” – dodaje fińska piękność.

Finka chciałaby, aby jej przykład natchnął przede wszystkim kobiety, dla których jest miejsce także na najwyższym szczeblu rajdów. Sami Pajari i Enni Mälkönen mogą w nadchodzących latach utworzyć regularną załogę Toyoty w topowej kategorii WRC. Na nagraniu poniżej można zobaczyć ich nagrania z testów w 500-konnym GR Yarisie Rally1 przed Rajdem Finlandii.

„Mam nadzieję, iż młodzi ludzie, zwłaszcza kobiety, wyniosą z tego pewnego rodzaju przesłanie, iż choćby wielkie marzenia są możliwe do osiągnięcia, jeżeli po prostu na nie zapracujesz” – przekonuje pilotka. „Możesz dotrzeć tam, gdzie nie dotarł nikt inny. To możliwe” – podkreśla Mälkönen.

Idź do oryginalnego materiału