Po dwóch tygodniach przerwy wraca rywalizacja w Formule 1. Przed nami Grand Prix Kanady, które zwykle bywa ciekawe, a w tym roku może być jeszcze bardziej za sprawą pogody i zmian na torze.
Harmonogram
Czwartek, 15 czerwca
godz. 20:30 – Konferencje prasowe
Piątek, 16 czerwca
godz. 15:10 – 15:40 – Pierwszy trening Ferrari Challenge
godz. 16:10 – 16:40 – Trening F-1600
godz. 17:10 – 17:40 – Drugi trening Ferrari Challenge
godz. 19:30 – 20:30 – Pierwszy trening F1
godz. 21:00 – 21:30 – Kwalifikacje F-1600
godz. 21:00 – 22:00 – Konferencja prasowa
godz. 23:00 – 00:00 – Drugi trening F1
godz. 00:30 – 00:50 – Trzeci trening Ferrari Challenge
Sobota, 17 czerwca
godz. 14:15 – 14:45 – Pierwsze kwalifikacje Ferrari Challenge
godz. 15:15 – 15:45 – Pierwszy wyścig F-1600
godz. 16:20 – 16:50 – Drugie kwalifikacje Ferrari Challenge
godz. 18:30 – 19:30 – Trzeci trening F1
godz. 20:00 – 20:35 – Pierwszy wyścig Ferrari Challenge
godz. 22:00 – 23:00 – Kwalifikacje F1
godz. 23:00 – 00:00 – Konferencja prasowa
godz. 23:45 – 00:15 – Drugi wyścig F-1600
Niedziela, 18 czerwca
godz. 15:55 – 16:25 – Trzeci wyścig F-1600
godz. 16:55 – 17:30 – Drugi wyścig Ferrari Challenge
godz. 17:50 – 18:20 – Parada kierowców
godz. 20:00 – WYŚCIG
Program TV
Pełny harmonogram transmisji z GP Kanady znajdziecie tutaj.
Zarówno Formułę 1 jak i Formułę 2 i Formułę 3 można oglądać Viaplay (tylko tu z polskim komentarzem) lub F1 TV Pro.
Pakiet miesięczny Viaplay to koszt 55 zł, a przy zakupie pakietu rocznego 44 zł. Zakupicie je tutaj z blogowego linka partnerskiego.
Pakiet miesięczny F1 TV Pro to koszt €5.99 i zakupicie go tutaj z blogowego linka partnerskiego.
Szczegółowo opcje oglądania F1 w Polsce opisuję tutaj. Warto przeczytać, o ile ktoś się jeszcze zastanawia.
O torze
Tor Gillesa Villeneuva liczy sobie 4361 metrów i prawie 25% z tego dystansu stanowi najdłuższa prosta, licząca 1064 metry. Maksymalna prędkość osiągana na jej końcu to 317,7 km, a średnia prędkość całego okrążenia to 204,6 km. Rekordzistą obiektu jest Valtteri Bottas, który w 2019 roku przejechał okrążenie swoim Mercedesem w 1:13.078. Jest to oczywiście czas uzyskany w wyścigu. W kwalifikacjach 4 lata temu jednak Sebastian Vettel uzyskał 1:10.240. Obiekt wymaga średniego poziomu przyczepności aerodynamicznej i chłodzenia. Zużycie paliwa wynosi 1,453 kg na okrążenie, a z gazem w podłodze kierowcy jadą przez 72,9% dystansu jednego kółka.
Kierowcy przejadą 70 okrążeń, łącznie liczących 305,270 km. Do ich dyspozycji będą 2 strefy DRS, których układ i długość nie zmieniła się w porównaniu z poprzednim rokiem.
Tor Circuit Gilles Villeneuve został stworzony na sztucznej wyspie Notre Dame na rzece St. Lawrence. Ona z kolei powstała na Expo w 1967 roku. Połowa toru biegnie wzdłuż Basenu Olimpijskiego czyli toru wioślarskiego i kajakarskiego, używanego podczas Igrzysk Olimpijskich 1976 w Montrealu.
Na torze zaszła ważna zmiana, która ma zapobiec wracaniu na tor bolidów w niekontrolowany sposób. Dotychczas ten, który wypadł w pierwszym zakręcie, mógł przejechać go na wprost i dołączyć do rywalizacji po drugim zakręcie. Teraz postawiono tam bariery.
Esta tarde, la escapatoria de T1 estaba cerrada. Si se mantiene, supondrá un castigo aumentado para quien vaya largo en T1
This afternoon, T1 runoff area was blocked. If they keep it, it will be a big punishment to who is going long in T1#f1 #CanadianGP pic.twitter.com/utK3DR6sPP
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) June 14, 2023
Oto onboard z toru:
Zestawienie statystyk dotyczących GP Kanady znajdziecie tutaj.
Historię GP Kanady znajdziecie tutaj.
Występy Kubicy
Robert Kubica czterokrotnie startował w GP Kanady. Pełną historię jego występów znajdziecie tutaj.
Opony
Do Montrealu Pirelli zdecydowało się na przywiezienie najbardziej miękkiego zestawu swoich opon.
Sędziowie
Podczas Grand Prix Kanady dyrektorem wyścigowym będzie Niels Wittich. Oto sędziowie tego wydarzenia:
Pogoda
W skrócie: ma padać. Niemal pewne są opady w sobotę, bardzo duże szanse na nie również w piątek i niedzielę.
Poprzednio
Z pole position startował Max Verstappen i dowiózł on zwycięstwo do mety.
Klasyfikacje
Klasyfikacja kierowców:
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 170 | |
2 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 117 | |
3 | Fernando Alonso | Aston Martin Mercedes | 99 | |
4 | Lewis Hamilton | Mercedes | 87 | |
5 | George Russell | Mercedes | 65 | |
6 | Carlos Sainz | Ferrari | 58 | |
7 | Charles Leclerc | Ferrari | 42 | |
8 | Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 35 | |
9 | Esteban Ocon | Alpine | 25 | |
10 | Pierre Gasly | Alpine | 15 | |
11 | Lando Norris | Mclaren Mercedes | 12 | |
12 | Nico Hulkenberg | Haas Ferrari | 6 | |
13 | Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 5 | |
14 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo Racing | 4 | |
15 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo Racing | 4 | |
16 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | 2 | |
17 | Kevin Magnussen | Haas | 2 | |
18 | Alex Albon | Williams Mercedes | 1 | |
19 | Logan Sargeant | Williams Mercedes | 0 | |
20 | Nyck de Vries | Scuderia AlphaTauri | 0 |
Klasyfikacja konstruktorów:
1 | RedBull Racing RBPT | 287 | |
2 | Mercedes | 152 | |
3 | Aston Martin Aramco Mercedes | 134 | |
4 | Ferrari | 100 | |
5 | Alpine Renault | 40 | |
6 | McLaren Mercedes | 17 | |
7 | Alfa Romeo Ferrari | 8 | |
8 | Haas Ferrari | 8 | |
9 | AlphaTauri RBPT | 2 | |
10 | Williams Mercedes | 1 |
Punkty karne:
Pierre Gasly | 8 | 10/07/23 - 2 pkt | |
Daniel Ricciardo | 7 | ||
George Russell | 6 | 10/07/23 - 2 pkt | |
Lance Stroll | 5 | 23/10/23 - 2 pkt | |
Nicholas Latifi | 5 | 12/06/23 - 1 pkt | |
Yuki Tsunoda | 5 | 03/07/23 - 2 pkt | |
Alexander Albon | 3 | 09/07/23 - 1 pkt | |
Fernando Alonso | 3 | 19/06/23 - 1 pkt | |
Guanyu Zhou | 3 | 10/07/23 - 1 pkt | |
Lando Norris | 3 | 10/07/23 - 1 pkt | |
Mick Schumacher | 3 | 23/10/23 - 1 pkt | |
Esteban Ocon | 2 | 23/07/23 - 1 pkt | |
Max Verstappen | 2 | 13/11/23 - 2 pkt | |
Nico Hulkenberg | 2 | 28/05/24 - 2 pkt | |
Sebastian Vettel | 2 | 10/07/23 - 1pkt | |
Sergio Perez | 2 | 02/10/23 - 2 pkt | 1 |
Carlos Sainz | 2 | 02/04/24 - 2 pkt | |
Kevin Magnussen | 1 | 11/09/23 - 1 pkt | |
Charles Leclerc | 1 | 09/10/23 - 1 pkt | |
Oscar Piastri | 0 | 1 |
Wykorzystanie elementów silnika
Max Verstappen | Red Bull Racing | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | |
Sergio Perez | Red Bull Racing | 2 | 2 | 2 | 2 | 3!!! | 3!!! | 2 | |
Fernando Alonso | Aston Martin | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | |
Lance Stroll | Aston Martin | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | |
Lewis Hamilton | > | Mercedes | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 |
George Russell | Mercedes | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | |
Charles Leclerc | Ferrari | 2 | 2 | 2 | 2 | 3!!! | 4!!! | 3 | |
Carlos Sainz | Ferrari | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | |
Guanyu Zhou | Alfa Romeo | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | |
Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 3 | |
Pierre Gasly | Alpine | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 4 | |
Esteban Ocon | Alpine | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 4 | |
Alexander Albon | Williams | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | |
Logan Sargeant | Williams | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | |
Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | |
Nyck de Vries | AlphaTauri | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Kevin Magnussen | Haas F1 Team | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 3 | |
Nico Hulkenberg | Haas F1 Team | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 3 | |
Lando Norris | McLaren | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Oscar Piastri | McLaren | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 4 |