Wszyscy liczymy na to, iż Grand Prix Japonii będzie bardzo ciekawą rundą. Co trzeba wiedzieć przed tym wyścigiem? Przeczytajcie!
Harmonogram
Piątek, 5 kwietnia:
godz. 2:00 – 2:45 – Trening Ferrari Challenge Japan
godz. 4:30 – 5:30 – Pierwszy trening F1
godz. 6:00 – 6:45 – Trening Porsche Carrera Cup Japan
godz. 6:30 – 7:30 – Konferencja prasowa zespołów
godz. 8:00 – 9:00 – Drugi trening Formuły 1
godz. 9:30 – 10:00 – Kwalifikacje Ferrari Challenge Japan
Sobota, 6 kwietnia:
godz. 3:20 – 3:50 – Kwalifikacje Porsche Carrera Cup Japan
godz. 4:30 – 5:30 – Trzeci trening Formuły 1
godz. 6:10 – 6:45 – 1. wyścig Ferrari Challenge Japan
godz. 8:00 – 9:00 – Kwalifikacje Formuły 1
godz. 9:00 – 10:00 – Konferencja po kwalifikacjach
Niedziela, 7 kwietnia:
godz. 2:40 – 3:15 – Drugi wyścig Ferrari Challenge Japan
godz. 4:05 – 4:40 – Wyścig Porsche Carrera Cup Japan
godz. 5:00 – 5:30 – Parada kierowców
godz. 7:00 – 9:00 – Wyścig Formuły 1
Program TV
Pełny harmonogram transmisji znajdziecie tutaj.
Zarówno Formułę 1 jak i Formułę 2 i Formułę 3 można oglądać Viaplay (tylko tu z polskim komentarzem) lub F1 TV Pro.
Pakiet miesięczny Viaplay to koszt 55 zł, a przy zakupie pakietu rocznego 44 zł.
Pakiet miesięczny F1 TV Pro to koszt €7.49 i zakupicie go tutaj z blogowego linka partnerskiego. Trwa w tej chwili promocja – 7 dni za darmo, o której więcej tutaj.
Szczegółowo opcje oglądania F1 w Polsce opisuję tutaj. Warto przeczytać, o ile ktoś się jeszcze zastanawia.
O torze
Tor Suzuka liczy sobie 5807 metrów i jest jednym z dłuższych w kalendarzu. Wyścigi Formuły 1 realizowane są na nim od 32 lat. Najdłuższa prosta liczy 994 metry, a kierowcy osiągają na niej 337 km/h. Średnia prędkość, z jaką pokonywane jest okrążenie to 223 km/h. Rekordzistą okrążenia jest Lewis Hamilton, który pokonał nitkę toru podczas wyścigu w czasie 1:30.983 w 2019 roku. W kwalifikacjach w 2017 roku jednak, Sebastian Vettel uzyskał 1:27.064.
Tor wymaga wysokiej przyczepności aerodynamicznej oraz niskiego chłodzenia. Bolidy zużywają tu 1,98 kg paliwa na okrążenie, a kierowcy jadą przez 68% okrążenia z w pełni otwartą przepustnicą. W tym roku kierowcy pokonają 53 okrążenia, co złoży się na dystans 307,47 km.
Na torze znajduje się tylko 1 strefa DRS. W ubiegłym roku mieliśmy tu 81 manewrów wyprzedzania.
Grand Prix Japonii odbywa się od 1976 roku, ale z przerwami. Dwie pierwsze edycje odbyły się na torze Fuji, a od 1987 roku kierowców do 2006 roku gościł tor Suzuka. Potem mieliśmy dwa lata toru Fuji i znów powrót do Suzuki. Więcej historii toru Suzuka i GP Japonii przeczytacie tutaj.
Tor Suzuka jest jedynym torem w kalendarzu F1, który kształtem przypomina „Ósemkę”. Suzuka została zbudowana przez… Hondę jako tor testowy w 1962 roku. Ferrari wygrywało na Suzuce 5 razy rzędu od 2000 do 2004 roku, ale później nie wygrało już ani razu. Najwięcej zwycięstw w Grand Prix Japonii ma Michael Schumacher. Grand Prix Japonii było wygrywane przez kierowcę startującego z pole position mniej niż 50% razy. Więcej statystyk z GP Japonii znajdziecie tutaj.
W ubiegłym roku…
Opony
Na GP Australii Pirelli zdecydowało się na miękkiego zestawu swoich opon. Są to mieszanki o stopień miększe niż przed rokiem.
Sędziowie
Dyrektorem wyścigu ponownie będzie Niels Wittich, oto sędziowie tego wyścigu:
Występy Roberta Kubicy
Robert Kubica i GP Japonii to kilka niezapomnianych występów. Historię jego startów przypomnicie sobie tutaj.
Pogoda
Prognozy się poprawiają i szanse na deszcz maleją, ale przez cały czas występują.
Poprzednio…
Ubiegłoroczny wyścig padł łupem Maxa Verstappena, który startował z pole position.
Klasyfikacje
Klasyfikacja kierowców:
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 51 | - | |
2 | Charles Leclerc | Ferrari | 47 | +1 | |
3 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 46 | -1 | |
4 | Carlos Sainz | Ferrari | 43 | +2 | |
5 | Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 28 | = | |
6 | Lando Norris | Mclaren Mercedes | 27 | +2 | |
7 | George Russell | Mercedes | 18 | -3 | |
8 | Fernando Alonso | Aston Martin Mercedes | 16 | -1 | |
9 | Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 9 | +3 | |
10 | Lewis Hamilton | Mercedes | 8 | -1 | |
11 | Yuki Tsunoda | Visa CashApp RB | 6 | +7 | |
12 | Oliver Bearman | Ferrari | 6 | -2 | |
13 | Nico Hulkenberg | Haas Ferrari | 3 | -2 | |
14 | Kevin Magnussen | Haas | 1 | +1 | |
15 | Alex Albon | Williams Mercedes | 0 | -2 | |
16 | Guanyu Zhou | Kick F1 Team | 0 | -2 | |
17 | Daniel Ricciardo | Visa CashApp RB | 0 | -1 | |
18 | Esteban Ocon | Alpine | 0 | -1 | |
19 | Pierre Gasly | Alpine | 0 | +2 | |
20 | Valtteri Bottas | Kick F1 Team | 0 | = | |
21 | Logan Sargeant | Williams Mercedes | 0 | = |
Klasyfikacja konstruktorów:
1 | RedBull Racing RBPT | 97 | = | |
2 | Ferrari | 93 | = | |
3 | McLaren Mercedes | 55 | = | |
4 | Mercedes | 26 | = | |
5 | Aston Martin Aramco Mercedes | 25 | = | |
6 | Visa CashApp RB | 6 | +3 | |
7 | Haas Ferrari | 4 | -1 | |
8 | Williams Mercedes | 0 | -1 | |
9 | Kick F1 Team | 0 | -1 | |
10 | Alpine Renault | 0 |
Punkty karne:
Sergio Perez | 8 | 17/09/24 - 1 pkt | |
Logan Sargeant | 6 | 03/09/24 - 1 pkt | |
Lance Stroll | 5 | 09/07/24 - 2 pkt | |
Lewis Hamilton | 4 | 03/09/24 - 2 pkt | |
Yuki Tsunoda | 3 | 04/06/24 - 1 pkt | |
Kevin Magnussen | 3 | 09/03/25 - 1 pkt | 1 |
Nico Hulkenberg | 2 | 28/05/24 - 2 pkt | |
George Russell | 2 | 28/05/24 - 2 pkt | |
Guanyu Zhou | 2 | 22/07/24 - 2 pkt | |
Nyck de Vries | 2 | 02/07/24 - 2 pkt | |
Max Verstappen | 2 | 19/11/24 - 2 pkt | |
Carlos Sainz | 2 | 02/04/24 - 2 pkt | |
Valtteri Bottas | 2 | 29/10/24 - 2 pkt | 1 |
Oscar Piastri | 0 | 1 |
Wykorzystanie elementów silnika
Max Verstappen | Red Bull Racing Honda RBPT | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Sergio Perez | Red Bull Racing Honda RBPT | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Mercedes | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Lance Stroll | Aston Martin Aramco Mercedes | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Lewis Hamilton | > | Mercedes | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
George Russell | Mercedes | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Charles Leclerc | Ferrari | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Carlos Sainz | Ferrari | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Guanyu Zhou | Kick Sauber Ferrari | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Valtteri Bottas | Kick Sauber Ferrari | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | |
Pierre Gasly | Alpine Renault | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Esteban Ocon | Alpine Renault | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Alexander Albon | Williams Mercedes | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | |
Logan Sargeant | Williams Mercedes | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Yuki Tsunoda | RB Honda RBPT | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Daniel Ricciardo | RB Honda RBPT | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Kevin Magnussen | Haas Ferrari | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Nico Hulkenberg | Haas Ferrari | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Lando Norris | McLaren Mercedes | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | |
Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Pojedynki zespołowe w okresie 2024 zobaczycie tutaj.