Turbo Śmiechowski. Skąd wzięło się zwycięstwo IEC? Gdzie straciło WRT #41? Analiza 24h Le Mans 2023

1 rok temu

Świetne tempo Kuby Śmiechowskiego, kilka minut różnicy w pit-stopach, bardzo szybkie WRT i… wolne IEC. Zapraszam na analizę tegorocznego Le Mans.

Wyniki

Skrót

Best lapy

W końcówce mega szybki był zespół WRT #31 i to on uzyskał najlepszy czas tego wyścigu – 3:36.043. Ekipa Roberta Kubicy miała drugi najszybszy czas, a Inter Europol Competition szósty.

Najwyższe prędkości

WRT #41 miało czwartą najwyższą prędkość w LMP2. Inter Europol Competition dopiero na 22. miejscu w LMP2 w tej klasyfikacji. Różnica to aż 10 km/h.

Mega szybki Śmiechowski

Rui Andrade przejechał w tym wyścigu 76 okrążeń. Na nasze szczęście tylko 32 z nich były przejechane bez samochodu bezpieczeństwa, Full Course Yellow czy slow zone.

Średni czas tych „czystych okrążeń” (nie liczę tu żółtych flag czy dublowań) to 3:24.663.

Oczywiście gdy były okresy slow zone podczas ponad 30 okrążeń Andrade, były one tylko na fragmentach toru. W pozostałych fragmentach jazda odbywała się normalnym tempem i tam Andrade również tracił do rywali.

Postanowiłem policzyć, ile szybszy od Andrade był srebrny kierowca Inter Europol Competition, Jakub Śmiechowski. Różnica jest ogromna – blisko 2 sekund bo średni czas Polaka to 3:42.853. Kuba przejechał 40 czystych kółek.

Można więc wyciągnąć mocno niedokładną tezę (ignorując różnice w tempie samego auta), iż mając Śmiechowskigo, WRT #41 byłby minimum minutę szybszy (a licząc okrążenia ze slow zonami grubo ponad minutę). Czyli byłoby zwycięstwo.

Ale piszę to nie po to, by pastwić się nad Ruim. Andrade nie był najgorszym z kierowców LMP2, spośród kierowców LMP2 miał 55. najlepszy czas okrążenia (Deletraz 2, Kubica 4, Śmiechowski 35.), a 13 kierowców było wolniejszych od niego.

Piszę to przede wszystkim byśmy docenili świetną jazdę Kuby Śmiechowskiego w tym wyścigu. Jego tempo było bardzo równe i dostawał bardzo mało od partnerów zespołowych. Do tego nie popełnił żadnego błędu skutkującego uszkodzeniami czy karami.

A jak wyglądało tempo reszty? Policzyłem to przy okazji, przyjmując podobne kryteria jak w przypadku czasów Andrade i Śmiechowskiego. Średni czas czystego kółka Deletraza to 3:40.802, a Kubicy 3:40.969.

Bardzo podobne dane można znaleźć online, na przykład na stronie endurostats.com. Widać, iż Kubica i Deletraz byli jednymi z najszybszych na torze, ale szybcy i równi byli też Costa i Scherer.

Pit-stopy

Niewiele ekip LMP2 nie miało problemów technicznych czy uszkodzeń podczas wyścigu. IEC i WRT #41 były jednymi z nich. Okazuje się, iż zespół Roberta Kubicy spędził – wspólnie z IDEC Sport – najmniej czasu w alei serwisowej. Inter Europol Competition odwiedził aleję serwisową aż 3 razy więcej, a dodatkowo spędził w niej ponad 6 minut więcej. Polski zespół dwukrotnie zrobił to podczas okresu samochodu bezpieczeństwa i musiał czekać ponad 2 minuty na możliwość wyjazdu.

Pozostałe pit-stopy IEC miały miejsce podczas slow zonów, na czym ekipa sporo zyskała.

Statystyki WRT #41

Tym razem to Robert spędził najwięcej czasu w aucie. Przejechał 126 okrążeń, spośród których 64 były bez samochodu bezpieczeństwa, full course yellow czy slow zonów. W przypadku Louisa Deletraza były to 63 okrążenia. Rui Andrade jechał 19 minut dłużej niż musiał.


Oto zestawienie stintów:

Statystyki IEC

Jakub Śmiechowski jechał 8 minut dłużej niż regulaminowe minimum.

Oto stinty:

Idź do oryginalnego materiału