Toyota również dokonała poprawek

rallypl.com 3 godzin temu

Przed sezonem 2025 Rajdowych Mistrzostw Świata WRC jednym z głównych tematów były znaczące modyfikacje Hyundaia i20 N Rally1, które będą gotowe na Rajd Szwecji. Toyota również wprowadziła zmiany do swojego GR Yarisa Rally1, które przyczyniły się do zwycięstwa w Rajdzie Monte Carlo.

Aktualni mistrzowie producentów zmuszeni byli wprowadzić poprawki w swoim aucie w rekordowo krótkim czasie. Wprowadzenie zmodyfikowanych przepisów na rok 2025, obejmujących rezygnację z napędu hybrydowego i zmniejszenie średnicy zwężki powietrza do 35 mm, zmusiło Toyotę do odejścia od pierwotnego planu rozwoju. Zespół musiał gwałtownie przystosować swoje auto do nowych warunków, mając na to zaledwie sześć do ośmiu tygodni.

Tom Fowler, dyrektor techniczny zespołu, przyznał, iż realizacja tych zmian wymagała ścisłej współpracy między działem silników, przekładni i dostawcami:

„Zorientowaliśmy się, iż musimy zmienić kierunek rozwoju, mając maksymalnie sześć do ośmiu tygodni. W tym czasie udało się stworzyć nowe wałki rozrządu, kolektor wydechowy i pięć nowych przełożeń skrzyni biegów. To była ogromna kooperacja między naszymi działami i dostawcami” – powiedział Fowler.

Z powodu ograniczonego czasu Toyota musiała sięgnąć po specjalne rozwiązania logistyczne i organizacyjne. Jak przyznał Fowler, normalne terminy dostaw komponentów sprawiłyby, iż realizacja projektu byłaby niemożliwa.

„Jeśli weźmiesz standardowe czasy dostaw na elementy takie jak koła zębate, kolektory czy wałki rozrządu, to cały proces staje się nierealny. Musieliśmy więc skorzystać z różnych przysług i sztuczek, by wszystko się udało” – dodał.

Jakie zmiany wprowadzono?

Zmiana zwężki wpłynęła na charakterystykę pracy silnika, zwłaszcza w zakresie obrotów. Toyota skoncentrowała się na poprawie efektywności pracy jednostki napędowej przy niższych obrotach. W tym celu zastosowano nowe wałki rozrządu i kolektor wydechowy, dostosowane do zmniejszonego dopływu powietrza.

Jednocześnie zespół wykorzystał homologacyjne «dżokery», by wprowadzić modyfikacje w skrzyni biegów, zmieniając jej przełożenia. Planowano także modernizację mechanizmu różnicowego, jednak konieczność rezygnacji z układu hybrydowego sprawiła, iż te prace zostały wstrzymane.

Udany debiut nowych rozwiązań

Zmodyfikowane GR Yaris Rally1 zadebiutowały podczas Rajdu Monte Carlo, a efekty pracy zespołu inżynierów gwałtownie przyniosły oczekiwane rezultaty. Toyota zgarnęła podwójne zwycięstwo, gdyż na podium stanęli Sébastien Ogier i Elfyn Evans, zajmując pierwsze dwa miejsca. Kalle Rovanperä ukończył rajd na czwartej pozycji.

Na ten moment pełny pakiet modernizacji otrzymały trzy z pięciu aut startujących w Monte Carlo. Takamoto Katsuta i Sami Pajari mają otrzymać nowe podzespoły w późniejszym terminie.

Sukces w Monte Carlo pokazuje, iż Toyota nie tylko skutecznie dostosowała się do nowych regulacji, ale również utrzymała pozycję lidera w światowym czempionacie. Nadchodzące rundy WRC zweryfikują, jak zmiany wpłynęły na długoterminową konkurencyjność zespołu.

Idź do oryginalnego materiału