Przed nami drugi w tym sezonie weekend ze sprintem w Formule 1. W GP Austrii może popadać. Przeczytajcie zapowiedź rywalizacji na Red Bull Ring.
Harmonogram
Czwartek, 29 czerwca
godz. 14:30 – Konferencje prasowe
Piątek, 30 czerwca
godz. 09:55 – 10:40 – Trening F3
godz. 11:05 – 11:50 – Trening F2
godz. 13:30 – 14:30 – Pierwszy trening F1
godz. 15:00 – 15:30 – Kwalifikacje F3
godz. 15:00 – 16:00 – Konferencja prasowa
godz. 15:55 – 16:25 – Kwalifikacje F2
godz. 17:00 – 18:00 – Kwalifikacje F1
godz. 18:00 – 18:30 – Konferencja prasowa
godz. 18:30 – 19:15 – Trening Porsche Mobil 1 Supercup
Sobota, 1 lipca
godz. 10:00 – 10:45 – Pierwszy wyścig F3
godz. 12:00 – 12:44 – Kwalifikacje do Sprintu
godz. 13:45 – 14:35 – Pierwszy wyścig F2
godz. 15:00 – 15:30 – Kwalifikacje Porsche Mobil 1 Supercup
godz. 16:30 – 17:00 – Sprint F1
godz. 17:00 – 18:00 – Konferencja prasowa
Niedziela, 2 lipca
godz. 08:25 – 09:15 – Drugi wyścig F3
godz. 09:55 – 11:00 – Drugi wyścig F2
godz. 11:40 – 12:15 – Wyścig Porsche Mobil 1 Supercup
godz. 12:25 – 12:45 – Parada Legend Red Bulla
godz. 12:50 – 13:20 – Parada kierowców
godz. 15:00 – 17:00 – WYŚCIG F1
Program TV
Pełny harmonogram transmisji z GP Austrii znajdziecie tutaj.
Zarówno Formułę 1 jak i Formułę 2 i Formułę 3 można oglądać Viaplay (tylko tu z polskim komentarzem) lub F1 TV Pro.
Pakiet miesięczny Viaplay to koszt 55 zł, a przy zakupie pakietu rocznego 44 zł. Zakupicie je tutaj z blogowego linka partnerskiego.
Pakiet miesięczny F1 TV Pro to koszt €5.99 i zakupicie go tutaj z blogowego linka partnerskiego.
Szczegółowo opcje oglądania F1 w Polsce opisuję tutaj. Warto przeczytać, o ile ktoś się jeszcze zastanawia.
O torze
Liczy on sobie 4318 metrów. Kierowcy jadą po nim w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. W tym roku przejadą 71 okrążeń czyli 306 452 metrów. Najdłuższa prosta liczy 868 m, a tor składa się z tylko 10 zakrętów. Występuje na nim różnica poziomów wynosząca aż 63,6 metra. Ponownie będziemy mieli na nim aż 3 strefy DRS. Nie ma zmian w porównaniu z poprzednim sezonem.
Grand Prix Austrii po raz pierwszy w historii pojawiła się w kalendarzu Formuły 1 w 1964 roku. Wyścig odbył się jednak tylko „jednorazowo” (nie stał się cykliczną imprezą) i zagościł na torze, zbudowanym na wojskowym lotnisku Zeltweg. Był to pierwszy i jedyny zarazem wyścig F1 na Zeltweg. Zwyciężył Lorenzo Bandini. Rok wcześniej także rozegrano tam Grand Prix, jednak nie znajdowała się ona wówczas w kalendarzu Mistrzostw Świata „Królowej Motorsportu”.
W latach 1965-69 nie rozgrywano wyścigu. FIA i lokalne władze chciały ograniczyć coraz większe ryzyko jakie wiązało się z zawodami F1. W tym czasie, nieopodal Spielbergu, budowano dużo bardziej profesjonalny, bezpieczny (jak na tamte czasy) i szybki Ostereichring. To właśnie tam, na okres od 1970 do 1987, przeniesiono Grand Prix Austrii. Wywołało to powszechną euforia wśród kierowców. Bardzo wyboisty i słabo zabezpieczony tor Zeltweg nie należał bowiem do ich ulubionych obiektów. W 1988 roku obiekt wypadł z kalendarza. Władze F1 uznały go za mało bezpieczny i z coraz bardziej starzejącą się infrastrukturą. Dopiero w 1995 roku torem Ostereichring zainteresowali się inwestorzy ze znanej telekomunikacyjnej spółki A-1. Sfinansowali oni przebudowę obiektu, w którą zaangażowany był choćby sam Herman Tilke. Remontu generalnego dokonano zimą 1995-96. Skrócono pętlę i postawiono na znaczne zwiększenie bezpieczeństwa. Na „nowym” A-1 Ringu rozgrywano zawody F1 w okresie 1997-2003. Ponowną przebudowę tor pod Spielbergiem przeszedł w 2004 roku. Wybudowano nową trybunę główną i garaże. Obiekt nazwano Spielberg New. Po początkowym fiasku przywracania do świetności austriackiego toru, właścicielem terenu został Dietrich Mateschitz, szef i założyciel koncernu Red Bull. W 2010 roku obiektowi przyznano licencję FIA najwyższego stopnia, a w 2011 odbyło się oficjalne otwarcie. W lipcu 2013 potwierdzono, iż od 2014 roku, Grand Prix Austrii powraca do kalendarza F1.
Oto onboard z toru:
Występy Kubicy
Robert trochę na Red Bull Ring pojeździł – również w ostatnich latach. Pełną historię jego występów znajdziecie tutaj.
Opony
Na Red Bull Ring Pirelli zdecydowało się na przywiezienie najbardziej miękkiego zestawu swoich opon.
Sędziowie
Podczas Grand Prix Austrii dyrektorem wyścigowym będzie Niels Wittich. Oto sędziowie tego wydarzenia:
Pogoda
Są spore szanse na deszcz podczas tego weekendu. Największe w sobotę.
Poprzednio
Ubiegłoroczny wyścig padł łupem Charlesa Leclerca.
Klasyfikacje
Klasyfikacja kierowców:
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 195 | |
2 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 126 | |
3 | Fernando Alonso | Aston Martin Mercedes | 117 | |
4 | Lewis Hamilton | Mercedes | 102 | |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 68 | |
6 | George Russell | Mercedes | 65 | |
7 | Charles Leclerc | Ferrari | 54 | |
8 | Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 37 | |
9 | Esteban Ocon | Alpine | 29 | |
10 | Pierre Gasly | Alpine | 15 | |
11 | Lando Norris | Mclaren Mercedes | 12 | |
12 | Alex Albon | Williams Mercedes | 7 | |
13 | Nico Hulkenberg | Haas Ferrari | 6 | |
14 | Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 5 | |
15 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo Racing | 5 | |
16 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo Racing | 4 | |
17 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | 2 | |
18 | Kevin Magnussen | Haas | 2 | |
19 | Logan Sargeant | Williams Mercedes | 0 | |
20 | Nyck de Vries | Scuderia AlphaTauri | 0 |
Klasyfikacja konstruktorów:
1 | RedBull Racing RBPT | 321 | |
2 | Mercedes | 167 | |
3 | Aston Martin Aramco Mercedes | 154 | |
4 | Ferrari | 122 | |
5 | Alpine Renault | 44 | |
6 | McLaren Mercedes | 17 | |
7 | Alfa Romeo Ferrari | 9 | |
8 | Haas Ferrari | 8 | |
9 | Williams Mercedes | 7 | |
10 | AlphaTauri RBPT | 2 |
Punkty karne:
Pierre Gasly | 8 | 10/07/23 - 2 pkt | |
Daniel Ricciardo | 7 | ||
George Russell | 6 | 10/07/23 - 2 pkt | |
Lance Stroll | 5 | 23/10/23 - 2 pkt | |
Yuki Tsunoda | 5 | 03/07/23 - 2 pkt | |
Nicholas Latifi | 4 | ||
Alexander Albon | 3 | 09/07/23 - 1 pkt | |
Fernando Alonso | 2 | ||
Guanyu Zhou | 3 | 10/07/23 - 1 pkt | |
Lando Norris | 3 | 10/07/23 - 1 pkt | |
Mick Schumacher | 3 | 23/10/23 - 1 pkt | |
Esteban Ocon | 2 | 23/07/23 - 1 pkt | |
Max Verstappen | 2 | 13/11/23 - 2 pkt | |
Nico Hulkenberg | 2 | 28/05/24 - 2 pkt | 1 |
Sebastian Vettel | 2 | 10/07/23 - 1pkt | |
Sergio Perez | 2 | 02/10/23 - 2 pkt | 1 |
Carlos Sainz | 2 | 02/04/24 - 2 pkt | |
Kevin Magnussen | 1 | 11/09/23 - 1 pkt | 1 |
Charles Leclerc | 1 | 09/10/23 - 1 pkt | |
Oscar Piastri | 0 | 1 |
Wykorzystanie elementów silnika
Max Verstappen | Red Bull Racing | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 3 | |
Sergio Perez | Red Bull Racing | 2 | 2 | 2 | 2 | 3!!! | 3!!! | 3 | |
Fernando Alonso | Aston Martin | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | |
Lance Stroll | Aston Martin | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | |
Lewis Hamilton | > | Mercedes | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 |
George Russell | Mercedes | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | |
Charles Leclerc | Ferrari | 3 | 2 | 2 | 2 | 3!!! | 4!!! | 3 | |
Carlos Sainz | Ferrari | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | |
Guanyu Zhou | Alfa Romeo | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | |
Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 3 | |
Pierre Gasly | Alpine | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 1 | 5 | |
Esteban Ocon | Alpine | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 4 | |
Alexander Albon | Williams | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | |
Logan Sargeant | Williams | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | |
Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 | |
Nyck de Vries | AlphaTauri | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Kevin Magnussen | Haas F1 Team | 2 | 2 | 2 | 3 | 1 | 1 | 3 | |
Nico Hulkenberg | Haas F1 Team | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 3 | |
Lando Norris | McLaren | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Oscar Piastri | McLaren | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 4 |