Nieobecność zespołu Toksport WRT na Rajdzie Monte Carlo, który od lat korzystał ze wsparcia Škody Motorsport w rywalizacji w WRC2, nie umknęła uwadze kibiców. Czeska marka i niemiecki zespół powrócą do rywalizacji od Rajdu Szwecji, jednak w zmienionej formule. Według dostępnych informacji, Škoda ograniczyła swoje zaangażowanie na sezon 2025.
Zawarta umowa pomiędzy Škodą a Toksportem przewiduje zmniejszenie wsparcia technicznego oraz ograniczenie liczby specjalistów delegowanych przez czeską firmę do pracy przy niemieckim zespole. Dokładna skala cięć pozostaje nieznana, ponieważ strony nie ujawniły szczegółów porozumienia.
Nowy skład, brak gwiazdy
W sezonie 2025 barwy Toksport WRT będą reprezentować Nikołaj Griazin, Robert Virves oraz Diego Domínguez Zaldivar. Istotną zmianą jest brak angażu topowego kierowcy, takiego jak Andreas Mikkelsen czy Oliver Solberg. Po odejściu Solberga do Toyoty nie przewidziano zastępstwa na jego miejsce.
Istnieje jednak możliwość, iż do zespołu dołączy jeszcze Mikkelsen. Norweg prowadzi rozmowy na temat startów w WRC2 w okresie 2025, choć decyzja Škody o ograniczeniu wsparcia budzi pewne wątpliwości. Widać bowiem, iż konkurencja – zwłaszcza Citroën i Toyota – coraz mocniej zaznacza swoją obecność w WRC2, przejmując kontrolę nad rywalizacją w tej klasie.
Najwyraźniej w Mladá Boleslav uznano, iż po latach intensywnych inwestycji w rozwój Fabii RS Rally2 i współpracy z najlepszymi kierowcami przyszedł czas na cięcia budżetowe.
Program bonusowy Škody w ERC
Choć zaangażowanie Škody w WRC2 zostało ograniczone, marka utrzymała swój program bonusowy dla zespołów rywalizujących w Rajdowych Mistrzostwach Europy (ERC).
Zespoły zgłoszone do programu mogą walczyć o vouchery o łącznej wartości 40 000 euro na każdej rundzie ERC. Kierowca Škody, który wygra rajd, zapewni swojej ekipie bon na części zamienne o wartości 20 000 euro. Za drugie miejsce przewidziano voucher na 12 000 euro, a za trzecie – 8 000 euro. Środki te można przeznaczyć na zakup dowolnych części bezpośrednio w Škoda Motorsport.
Decyzja o ograniczeniu wsparcia dla Toksportu może oznaczać zmianę strategii Škody w motorsporcie. Czy czeska marka zmniejszy swoje zaangażowanie na dłużej, czy to tylko chwilowe oszczędności? Sezon 2025 powinien przynieść odpowiedź.