Skoda Enyaq RS Race – elektryczna wyścigówka z rajdowym rodowodem

rallypl.com 1 miesiąc temu

Wyczynowy dział Skody zaprezentował kolejny, nietypowy koncept. Poznajcie model Enyaq RS Race – w pełni elektryczną wyścigówkę z rajdowym rodowodem. Maszyna naszpikowana jest ekologicznymi rozwiązaniami, które już niebawem mogą trafić do wszystkich sportowych pojazdów z Mlada Boleslav.

Trwająca od kilkunastu miesięcy marketingowa ofensywa Skoda Motorsport wchodzi na kolejny, niespotykany dotąd poziom. Inżynierowie z Mlada Boleslav zaprezentowali światu koncepcyjny model Enyaq RS Race – fuzję elektrycznego SUVa ze światami wyścigów i rajdów samochodowych. W tym szaleństwie zaszyto jednak dość jasną, bardzo obiecującą wizję. RS Race ma stać się poligonem doświadczalnym do rozwoju… Fabii RS Rally2!

fot. Skoda Motorsport

Enyaq RS Race – bliski kuzyn Fabii RS Rally2

Zaczynając od początku, RS Race napędzany jest dokładnie tą samą elektryczną jednostką, co jego cywilny odpowiednik, model Coupe RS. Moc zestawu oscyluje w granicach trzystu czterdziestu koni mechanicznych. Wóz został jednak wyposażony w pakiet aerodynamiczny, poszerzający bryłę o siedemdziesiąt dwa milimetry z przodu i sto szesnaście milimetrów z tyłu. Zawieszenie obniżono o siedemdziesiąt milimetrów, zapewniając odpowiednią przyczepność. Dodano również wyczynowe, ceramiczne tarcze i hydrauliczny hamulec ręczny. We wnętrzu znajdziemy profesjonalną klatkę bezpieczeństwa FIA, fotele Atech Racing oraz nową, specjalnie zaprojektowaną kierownicę. Wnętrze od razu przypomina nam kabinę najnowszej, rajdowej Fabii RS Rally2.

Sporą innowacją jest wykorzystanie w pełni ekologicznych komponentów (włókno lniane). Na pierwszy rzut oka części te przypominają pulpę wykorzystywaną przy produkcji jednorazowych… talerzy i sztućców. Co za tym idzie, są one zdecydowanie lżejsze. Inżynierom Skoda Motorsport udało się zaoszczędzić oszałamiające trzysta szesnaście kilogramów. Len i nylon znajdziemy między innymi na podstopnicy, elementach nawiewu, panelach drzwi, pakiecie aerodynamicznym (zderzaki, dyfuzory, spoilery, dach) oraz na desce rozdzielczej. Czesi chwalą się, iż obok wagi, ekologiczne podejście zmniejszyło emisję CO2 aż o osiemdziesiąt procent. Skoda zapewnia, iż zastąpienie karbonu „zielonymi” włóknami nie wpływa ani na osiągi, ani bezpieczeństwo.

Nie trudno dostrzeć jednak pewną istotną wadę. Całemu projektowi brakuje… spójności. RS Race nazywany jest samochodem wyścigowym, garściami czerpie jednak z technologii rajdowej. Trudno znaleźć jest zatem serię lub czempionat, w którym wyczynowy elektryk mógłby z powodzeniem wtopić się w spalinowy tłum…

fot. Skoda Motorsport

Enyaq RS Race w rękach… Olivera Solberga

Bez większego zaskoczenia, pierwszym zawodnikiem który sprawdził możliwości jadowitego „elektryka” był Oliver Solberg – „etatowiec” Toksportu współpracujący ze Skodą. RS Race wyraźnie przypadł mu do gustu:

Muszę powiedzieć, iż pierwsze wrażenia są… niesamowite! Auto nie prowadzi się jak SUV – jest stabilne, ma całkowicie przeprogramowany układ wspomagania, dzięki czemu „nos” zwinnie reaguje na polecenia kierowcy. Można nim jeździć bardzo szybko, to pojazd elektryczny, więc przypływ mocy jest natychmiastowy. W kokpicie wszystko jest dokładnie takie, jak sobie wyobrażałem. Nigdy bym nie pomyślał, iż będę driftował elektrykiem!”.

O Enyaqu RS Race wypowiedział się także Johannes Neft, członek zarządu Skoda Auto. Niemiec zdradził, iż ekologiczne podejście do projektu ma dodatkowy cel. RS Race stanowi bowiem… technologiczny „poligon”:

Skoda Enyaq RS Race jest wewnętrznym projektem Skoda Motorsport, opartym na produkcyjnym Coupe RS. Pojazd wyróżnia się charakterystycznym designem z wyścigowym DNA, ulepszoną aerodynamiką i świetnym przyspieszeniem. Pod względem zrównoważonych, ekologicznych rozwiązań, Enyaq RS Race jest konstrukcją koncepcyjną, która posłuży jako projekt pilotażowy dla dalszych innowacji. Wykorzystanie biokompozytowych podzespołów pozwoliło na znaczną redukcji masy – testujemy je w sporcie motorowym, także w najnowszym modelu Fabia RS Rally2. Oczywiście myślimy już o ich homologacji i implementacji w niedalekiej przyszłości”.

Wszystkie informacje o najnowszym projekcie z Mlada Boleslav znajdziecie na stronie Skoda Motorsport. Po więcej emocji ze świata wyścigów i rajdów zapraszamy Was na rallypl.com i nasze media społecznościowe.

Idź do oryginalnego materiału