Ferrari zaprezentowało nowy samochód wyścigowy – model 499P, którym będzie rywalizować w długodystansowych mistrzostwach świata FIA (WEC) w 2023 roku. Nowy samochód nosi nazwę, która nawiązuje do tradycji udziału marki Ferrari w wyścigach długodystansowych. Ferrari 499P wystartuje w nowej klasie Le Mans Hypercar, 50 lat po ostatnim starcie Ferrari 312 P w wyścigach długodystansowych. Marka ogłosiła, iż już w najbliższym sezonie wystartują dwa samochody z numerami startowymi: #50 i #51. Składu kierowców jeszcze nie potwierdzono.
Napęd
Ferrari 499P napędza hybrydowy układ napędowy składający się z centralnie umieszczonego silnika spalinowego twin-turbo V6 i silnika elektrycznego umieszczonego z przodu. Silnik spalinowy ma maksymalną moc ograniczoną do 500 kW (680 KM) i wywodzi się silnika seryjnego, zastosowanego w modelu 296 GT3. Inżynierowie Ferrari przebudowali go zmniejszając jego masę i modyfikując charakterystykę do wyścigów. Silnik stanowi też element nośny konstrukcji samochodu. Nie jest montowany na podwoziu auta, jak w innych konstrukcjach klasy GT.
Drugim elementem napędu hybrydowego jest ERS – Energy Recovery System – o maksymalnej mocy 200 kW (272 KM). Silnik elektryczny, wyposażony w mechanizm różnicowy, napędza akumulator ładowany wyłącznie podczas hamowania. System nie posiada zewnętrznego zasilania. Akumulator i układ elektryczny o napięciu znamionowym 900 V wykorzystuje doświadczenia zdobyte przez Ferrari w Formule 1. Całkowita maksymalna moc wyjściowa napędu Ferrari 499P wynosi 500 kW (680 KM) i jest elektronicznie ograniczona. Napęd przenoszony jest na koła za pośrednictwem siedmiobiegowej sekwencyjnej skrzyni biegów.
Aerodynamika
Projekt nowego Ferrari 499P opracowano przy wsparciu Centrum Stylizacji Ferrari pod kierownictwem Flavio Manzoniego. Aerodynamikę samochodu podkreślają delikatnie obłe kształty, które nadają nowemu Ferrari lekkości i także charakteru typowego dla marki. Samochód jest także bardzo lekki. Według przepisów klasy LMH minimalna masa nie może przekroczyć 1.030 kg.
Płaskie nadwozie podkreślają obłe nadkola, natomiast osłony boczne ukrywają chłodnice. Struga powietrza przepływa przez boczne sekcje nadwozia kierowana do chłodnic. W Ferrari 499P nadkola, tak charakterystyczne dla Ferrari, kończą się dużymi żaluzjami, które mają na celu umożliwienie usunięcia nadmiaru powietrza i zmniejszenie ciśnienia wewnątrz nadkoli. Wraz z przednimi reflektorami nadają także przodowi samochodu lekkości i charakteru. Nawiązują także do cech stylistycznych wprowadzonych po raz pierwszy w Ferrari Daytona SP3.
Tył to z kolei pokaz nowoczesnej technologii. Elementy nadwozia z włókna węglowego otwarto ukazując koła i elementy tylnego zawieszenia. Uwagę zwraca także masywne, podwójne tylne skrzydło. Zaprojektowano je aby zagwarantować maksymalną siłę docisku. W dolnym skrzydle znajduje się również pasek świetlny, który wzbogaca konstrukcję tyłu o zdecydowany akcent. Na samej górze nadwozia znajduje się duży wlot powietrza, który zasila dolot powietrza do silnika V6, a także dostarcza powietrze chłodzące do akumulatora i skrzyni biegów.
Innowacje
Zbudowany na całkowicie nowym podwoziu monocoque z włókna węglowego, Ferrari 499P jest też najnowocześniejszą konstrukcją marki. Geometria dwuwahaczowego zawieszenia typu push-rod zapewnia wyjątkową sztywność tłumienia. Zalety tego rozwiązania są widoczne zarówno przy maksymalnej prędkości, jak i podczas pokonywania zakrętów. Rozwój elektroniki nowego samochodu następuje w oparciu o doświadczenia doskonalone w wyścigach GT.
Układ hamulcowy wykorzystuje system brake-by-wire niezbędny do odzyskania energii kinetycznej przez przednie koła podczas hamowania. System opracowano, aby połączyć precyzję i szybkość reakcji z niezawodnością i trwałością, tak ważnymi w wyścigach długodystansowych. Przednie koła wykorzystują energię odzyskaną podczas hamowania, która przechowywana jest w akumulatorze wysokonapięciowym. Po osiągnięciu określonej prędkości system przekazuje moment obrotowy na przednie koła, pomagając zwiększyć osiągi samochodu.
AF Corse
Ferrari 499P będzie podczas wyścigów obsługiwane przez techników i inżynierów z Maranello we współpracy z zespołem AF Corse. Partnerstwo Ferrari z AF Corse w wyścigach FIA GT trwa już od 2006 roku. Zespół w pierwszym roku startów zwyciężył w klasyfikacji zespołów oraz kierowców używając samochodu Ferrari F430 GT2. Zdecydowana większość sukcesów w kategorii GT w ostatnich latach jest też wynikiem współpracy między Ferrari i AF Corse, w tym wszystkich wyników w długodystansowych mistrzostwach świata (WEC) od ich powstania w 2012 roku.
Informacja prasowa