Już jutro będziemy po kwalifikacjach, a za 5 dni będziemy blisko poznania zwycięzcy. Ruszył tydzień wyścigowy na torze Le Mans, w który ponownie liczymy na wielkie emocje z udziałem Polaków!
Po testach
W niedzielę odbyły się testy przed 24h Le Mans, których wyniki zobaczycie tutaj.
Harmonogram
Wtorek, 6 czerwca
14:00 – 15:00 – Sesja autografów
Środa, 7 czerwca
14:00 – 17:00 – Trening 1
19:00 – 20:00 – Sesja kwalifikacyjna
22:00 – 00:00 – Trening 2
Czwartek, 8 czerwca
15:00 – 18:00 – Trening 3
20:00 – 20:30 – Sesja Hyperpole (6 najlepszych ekip z kwalifikacji z każdej kategorii)
22:00 – 23:00 – Trening 4
Piątek, 9 czerwca
14:00 – 16:30 – Parada kierowców na ulicach Le Mans
21:00 – Parada stulecia
Sobota, 10 czerwca
12:00 – 12:15 – Sesja Warmup
14:00 – 16:00 – Ceremonia otwarcia
16:00 – Start wyścigu 24h Le Mans
Program TV
Wszystkie sesje oraz wyścig w całości zostaną pokazane na żywo na antenach Eurosportu, którego pakiet kupicie tutaj.
Środa, 7 czerwca
godz. 18:45 – Kwalifikacje (Eurosport 2)
godz. 21:45 – 2. trening (Eurosport 2)
Czwartek, 8 czerwca
godz. 19:45 – Sesja hyperpole (Eurosport 2)
godz. 21:45 – 4. trening (Eurosport 1)
Sobota, 9 czerwca
godz. 15:00 – Wyścig (Eurosport 2)
Polacy w Le Mans
Dotychczas w powojennej historii tego wyścigu startowało tylko 3 Polaków. Pierwszym był Kuba Giermaziak (7. miejsce w GTE Am w 2015 roku), drugim Jakub Śmiechowski (2019 – 16. miejsce w LMP2, 2020 – 17. miejsce w LMP2, 2021 – 5. miejsce w LMP2 i 2022 – 13. miejsce w LMP2), a trzecim Robert Kubica, który w 2021 roku nie ukończył wyścigu, a w ubiegłym roku był 2. Trzeci raz w historii będziemy mieli aż dwóch polskich zawodników na starcie.
Kto pojedzie?
Do tegorocznej edycji przystąpią 62 zespoły. 16 Hypercarów, 24 prototypy LMP2 oraz 22 auta LMGTE Am. Będziemy mieli dwie ekipy Inter Europol Competition. Stawka wygląda bardzo mocno, również o ile chodzi o kierowców.
Faworytami w Hypercarach są Toyoty i Ferrari, ale wobec nowego Balance of Performance mocne mogą być również Porsche. W LMP2 będziemy mieli 24 auta, w tym 9 w kategorii Pro/Am, które nie powinny być zagrożeniem. Mocne będą oba zespoły WRT, Premy i United Autosport. Uważać trzeba będzie także na VECTOR Sport i JOTĘ.
Oto pełna lista zgłoszeń (klik by powiększyć):
Podstawowe zasady
Bardziej szczegółowy opis zasad obowiązujących w 24h Le Mans znajdziecie tutaj.
Każdy z zespołów musi składać się z 3 kierowców, a jeden z nich musi posiadać kategorię brązową lub srebrną, zgodnie z kategoryzacją FIA.
Kierowca nie może jechać w trakcie 24-godzinnego wyścigu mniej niż 6 godzin, ale nie więcej niż 14 godzin. Dodatkowo, kierowca nie może przejechać więcej niż 4 godzin w trakcie 6-godzinnego okresu mierzonego w dowolnym momencie wyścigu. Do tego czasu nie wlicza się czas spędzony w boksach gdy auto jest zatrzymane. pozostało kwestia temperatur. o ile w aucie nie ma klimatyzacji, a średnia temperatura w ciągu 80 minut przekracza 32 stopnie, to kierowca nie może jechać dłużej niż te 80 minut.
W środę odbędzie się sesja kwalifikacyjna. 6 najlepszych ekip z każdej z klas awansuje do czwartkowej sesji kwalifikacyjnej Hyperpole i dopiero tam rozstrzygną się ich miejsca. Pozostali pojadą według środowej kolejności.
O torze
Tor Circuit de la Sarthe w Le Mans używany podczas tego wyścigu liczy sobie 13 629 metrów i składa się z 33 zakrętów – 13 lewych i 20 prawych. Najdłuższa prosta liczy sobie 1609. Aleja serwisowa , która musi pomieścić garaże 62 zespołów liczy 533,5 metra. Tor korzysta w sporej części z dróg lokalnych, wykorzystywanych na co dzień w ruchu publicznym.
Powstał on w 1923 roku i raz gościł Formułę 1 – w 1967 roku wygrał tam Jack Brabham.
A tak wyglądają onboardy z prototypu LMP2 na tym torze. Dzień:
oraz noc:
Ciekawostki/statystyki
– W 1950 roku Edward Ramsden Hall spędził w aucie podczas wyścigu całe 24 godziny. Najdłuższy czas spędzony przez zwycięzcę za kółkiem to ponad 23 godziny. Było to oczywiście jeszcze przed przepisami o minimalnym czasie jazdy kierowców.
– W wyścigu – ze względu na długą nitkę toru – używane są aż 3 samochody bezpieczeństwa. Najwięcej wyjazdów samochodu bezpieczeństwa mieliśmy w 2013 roku – aż 12. Zespoły spędziły wówczas za safety carem aż 5 godzin i 27 minut.
– Polewanie szampanem na podium zostało zapoczątkowane właśnie podczas wyścigu 24h Le Mans kiedy to w 1967 roku Dan Gurney potrząsnął butelką i spryskał szampanem publiczność. Odtwarzał on tym samym wydarzenie sprzed roku, kiedy to szampan przypadkowo wystrzelił oblewając publiczność.
– 407 km/h – to rekord prędkości osiągniętej podczas wyścigu. Miało to miejsce w 1988 roku przez WM P88-Peugeota. Jechał nim wtedy Roger Dorchy. Najszybsze okrążenie na obecnej wersji toru zostało przejechane w 2017 roku z czasem 3:14.791.
– Najdłuższy dystans pokonano w trakcie wyścigu w 2010 roku – 5410,713 km czyli 397 okrążeń.
– Największa różnica między zwycięzcami a drugim zespołem to blisko 350 km z 1927 roku. Najmniejsza w 1966 roku, gdy było to 20 metrów – Fordy GT próbowały wspólnie wjechać na metę.
– Największy procent aut (90,9%) dojechał do mety w 1923 roku – 30 z 33 aut. Najmniejszy w 1970 roku (7 z 51 aut czyli 13,7%).
– Nigdy nie zdarzyło się, by więcej niż 1 auto było na zakończenie wyścigu na tym samym okrążeniu co zwycięzca.
– Tylko 25 kierowcom udało się wygrać 24h Le Mans w ich pierwszym starcie w tej imprezie.
– Najniższą pozycją na starcie, która dała zwycięstwo w całym wyścigu była 16. w 1970 roku.
– Najmłodszy kierowca, który wystartował w wyścigu miał 16 lat i 202 dni, a najstarszy 74 lata i 300 dni.
Trochę statystyk:
Najwięcej zwycięstw wśród producentów: Porsche – 19
Najwięcej zwycięstw z rzędu: Porsche – 7
Najwięcej zwycięstw wśród kierowców: Tom Kristensen – 9 (6 z rzędu – też rekord)
Najwięcej startów: Henri Pescarolo: 33
Pogoda
Im bliżej weekendu tym szanse na deszcz będą rosły, a w sobotę i niedzielę będą bardzo wysokie.
Klasyfikacje WEC
LMP2:
1 | UNITED AUTOSPORTS | #22 | GBR | 38 | 18 | 10 | 66 | ||||
2 | TEAM WRT | #41 | BEL | 18 | 15 | 25 | 58 | ||||
3 | UNITED AUTOSPORTS | #23 | GBR | 1 | 25 | 19 | 45 | ||||
4 | PREMA RACING | #63 | ITA | 27 | 13 | 1 | 41 | ||||
5 | INTER EUROPOL COMPETITION | #34 | POL | 23 | 2 | 15 | 40 | ||||
6 | PREMA RACING | #9 | ITA | 9 | 10 | 12 | 31 | ||||
7 | TEAM WRT | #31 | BEL | 12 | 8 | 8 | 28 | ||||
8 | JOTA | #28 | GBR | 15 | 6 | 2 | 23 | ||||
9 | ALPINE ELF TEAM | #36 | FRA | 6 | 4 | 6 | 16 | ||||
10 | ALPINE ELF TEAM | #35 | FRA | 0 | 1 | 4 | 5 | ||||
11 | VECTOR SPORT | #10 | GBR | 3 | 0 | 3 |
Hypercary:
1 | TOYOTA | 90 |
2 | FERRARI | 57 |
3 | PORSCHE | 42 |
4 | CADILLAC | 40 |
5 | PEUGEOT | 19 |
6 | GLICKENHAUS | 12 |
7 | VANWALL | 6 |
fot. FOCUSPACKMedia WEC