Muzeum toru Indianapolis Motor Speedway jest w tej chwili zamknięte z powodu ogromnej przebudowy. Aby zapewnić środki na jej ukończenie i dalsze stabilne funkcjonowanie, placówka sprzeda kilka ze swoich najcenniejszych samochodów, w tym Ferrari 250 LM, które wygrało wyścig 24h Le Mans w 1965 roku, oraz Mercedesa-Benza W196 ‘Monza’ Streamliner, którym ścigali się Juan Manuel Fangio i Stirling Moss.
Mercedes-Benz W196 ‘Monza’ Streamliner
Mercedes-Benz W196 ‘Monza’ Streamliner, który pojawi się na aukcji, jest jednym z najważniejszych samochodów wyścigowych w historii. Auto, którym ścigali się Juan Manuel Fangio i Stirling Moss, brało udział w wyścigach w sezonach 1954 i 1955 Formuły 1. Ten konkretny egzemplarz, oznaczony numerem nadwozia 9, był używany na szybkich torach, takich jak Monza czy Silverstone, i był znany z wyjątkowej aerodynamiki, dzięki swojej opływowej karoserii. Do dzisiaj jest to jedyny samochód z zabudowanymi kołami, który wygrał w Formule 1.
Po zakończeniu kariery wyścigowej, samochód trafił do fabrycznego muzeum Mercedesa, a następnie w 1965 roku został podarowany Muzeum Indianapolis Motor Speedway przez Daimler-Benz AG. Samochody z tej serii bardzo rzadko trafiają na aukcje, co czyni nadchodzącą sprzedaż wyjątkową okazją dla kolekcjonerów. Oczekuje się, iż Mercedes-Benz W196 może osiągnąć cenę od 50 do 70 milionów dolarów, co uczyniłoby go jednym z najdroższych samochodów wyścigowych w historii.
Ferrari 250 LM
Pod młotek trafi też m.in. Ferrari 250 LM o numerze nadwozia 5893 – to, które Jochen Rindt i Masten Gregory poprowadzili do zwycięstwa w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1965 roku. Była to ostatnia wygrana Ferrari w klasyfikacji generalnej aż do 2023 roku.
Ferrari 250 LM, zaprezentowane po raz pierwszy na Paris Auto Show w 1963 roku, miało być kontynuacją sukcesu modelu 250 GTO, jednak z powodu niepowodzenia w procesie homologacji, samochód musiał rywalizować w klasie prototypów.
Ten konkretny egzemplarz wystartował w Le Mans trzykrotnie – tylko sześć maszyn Enzo Ferrariego dokonało tego za życia założyciela marki. Czterokrotnie wystartował też w wyścigu 24 godziny Daytona, a po wycofaniu z wyścigów był pokazywany na salonach motoryzacyjnych i konkursach elegancji. Muzeum nabyło go w 1972 roku z rąk Kirka F. White’a.
Choć te dwie zwycięskie maszyny zasługują na najwięcej uwagi, zlicytowanych zostanie więcej samochodów, jak Ford GT40 Mk II z 1966 roku, który zakończył swoją karierę po jednym wyścigu i nie został przerobiony na nowszą wersję, Chevrolet Corvette SS Project XP64 z 1957 roku, który był pierwszą wyścigówką Chevroleta, Benetton B191, którym jeździli Michael Schumacher i Martín Brundle, czy The Spirit of America Sonic I, który pięciokrotnie bił rekordy prędkości na lądzie.
Muzeum Indianapolis Motor Speedway zostało otwarte w 1956 roku, a w jego kolekcji znajduje się łącznie ponad 150 pojazdów. Aukcja prowadzona przez RM Sotheby’s odbędzie się jesienią.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.