Pierwsze duże pakiety poprawek, specjalne malowania i nieco luźniejszy sznyt – Formuła 1 wraca do Miami i możemy spodziewać się gromów.
*W tym wpisie nie ma reklam w treści dzięki osiągnięciu celu Waszego wsparcia na Tipo. Podziękowania dla archetype, MarcinO, Tsopni i dzyndzelek. Nowy cel ustawiony tutaj.
Harmonogram
Czwartek, 4 maja
godz. 21:00 – Konferencja prasowa kierowców
Piątek, 5 maja
godz. 20:00 – 21:00 – Pierwszy trening F1
godz. 21:30 – 22:30 – Konferencja prasowa zespołów
godz. 23:30 – 23:00 – Pierwszy trening Porsche Carrera Cup North America
godz. 23:30 – 00:30 – Drugi trening F1
godz. 01:25 – 01:55 – Drugi trening Porsche Carrera Cup North America
Sobota, 6 maja
godz. 16:15 – 16:45 – Kwalifikacje Porsche Carrera Cup North America
godz. 18:30 – 19:30 – Trzeci trening F1
godz. 20:05 – 20:50 – Pierwszy wyścig Porsche Carrera Cup North America
godz. 22:00 – 23:00 – Kwalifikacje F1
godz. 23:00 – 00:00 – Konferencja prasowa
Niedziela, 7 maja
godz. 18:25 – 19:10 – Drugi wyścig Porsche Carrera Cup North America
godz. 19:30 – 20:00 – Parada kierowców
godz. 21:30 – WYŚCIG F1
Program TV
Pełny harmonogram transmisji z GP Miami znajdziecie tutaj.
Zarówno Formułę 1 jak i Formułę 2 i Formułę 3 można oglądać Viaplay (tylko tu z polskim komentarzem) lub F1 TV Pro.
Pakiet miesięczny Viaplay to koszt 55 zł, a przy zakupie pakietu rocznego 44 zł. Zakupicie je tutaj z blogowego linka partnerskiego.
Pakiet miesięczny F1 TV Pro to koszt €5.99 i zakupicie go tutaj z blogowego linka partnerskiego.
Szczegółowo opcje oglądania F1 w Polsce opisuję tutaj. Warto przeczytać, o ile ktoś się jeszcze zastanawia.
O torze
Formuła 1 po raz pierwszy zagości w Miami. Przymiarki do organizacji ulicznego wyścigu w tym mieście realizowane są od wielu lat. Koncepcja budowy toru oraz jego lokalizacja zmieniały się wielokrotnie i ostatecznie postanowiono wykorzystać parking i drogi wokół Hard Rock Stadium. Formuła 1 przygotowała 36 różnych koncepcji budowy obiektu, decydując się na ostateczną 2 lata temu po konsultacjach z kierowcami.
Tor liczy sobie 5412 metrów, a kierowcy pokonają jego pętlę 57 razy, co złoży się na 308 326 metrów dystansu wyścigowego. Średnia prędkość ma wynieść aż 222 km/h. Maksymalne prędkości mają dochodzić do 320 km/h.
Składa się z 19 zakrętów i jest torem „lewym”, co oznacza, iż kierowcy poruszają się na nim w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Wyznaczone zostały na nim 3 strefy DRS.
Rekordzistą toru jest Max Verstappen, który w ubiegłym roku uzyskał tu czas 1:31.361. W kwalifikacjach jednak najlepszy czas uzyskał Charles Leclerc – 1:28.796.
Oto onboard z toru:
Opony
Na GP Miami Pirelli zdecydowało się na przywiezienie pośredniego zestaw swoich mieszanek. Kierowcy będą mieli do dyspozycji opony C2, C3 i C4.
Pogoda
Będzie ciepło, ale w niedzielę prognozowane są burze.
Poprzednio…
Ubiegłoroczny wyścig padł łupem Maxa Verstappena. Z pole position startował Charles Leclerc.
Klasyfikacje
Klasyfikacja kierowców:
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 93 | |
2 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 87 | |
3 | Fernando Alonso | Aston Martin Mercedes | 60 | |
4 | Lewis Hamilton | Mercedes | 48 | |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 34 | |
6 | George Russell | Mercedes | 28 | |
7 | Charles Leclerc | Ferrari | 28 | |
8 | Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 27 | |
9 | Lando Norris | Mclaren Mercedes | 10 | |
10 | Nico Hulkenberg | Haas Ferrari | 6 | |
11 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo Racing | 4 | |
12 | Pierre Gasly | Alpine | 4 | |
13 | Esteban Ocon | Alpine | 4 | |
14 | Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 4 | |
15 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo Racing | 2 | |
16 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | 2 | |
17 | Alex Albon | Williams Mercedes | 1 | |
18 | Kevin Magnussen | Haas | 1 | |
19 | Logan Sargeant | Williams Mercedes | 0 | |
20 | Nyck de Vries | Scuderia AlphaTauri | 0 |
Klasyfikacja konstruktorów:
1 | RedBull Racing RBPT | 180 | |
2 | Aston Martin Aramco Mercedes | 87 | |
3 | Mercedes | 76 | |
4 | Ferrari | 62 | |
5 | McLaren Mercedes | 14 | |
6 | Alpine Renault | 8 | |
7 | Haas Ferrari | 7 | |
8 | Alfa Romeo Ferrari | 6 | |
9 | AlphaTauri RBPT | 2 | |
10 | Williams Mercedes | 1 |
Punkty karne:
Pierre Gasly | 10 | 22/05/23 - 2 pkt | |
Lance Stroll | 8 | 09/04/23 - 2 pkt | |
Daniel Ricciardo | 7 | ||
Fernando Alonso | 6 | 08/05/23 - 3 pkt | |
Alexander Albon | 5 | ||
Nicholas Latifi | 5 | 12/06/23 - 1 pkt | |
Yuki Tsunoda | 4 | 03/07/23 - 2 pkt | |
George Russell | 4 | 10/07/23 - 2 pkt | |
Esteban Ocon | 3 | ||
Guanyu Zhou | 3 | ||
Kevin Magnussen | 3 | 08/05/23 - 2 pkt | |
Lando Norris | 3 | 10/07/23 - 1 pkt | |
Mick Schumacher | 3 | 23/10/23 - 1 pkt | |
Max Verstappen | 2 | 13/11/23 - 2 pkt | |
Sebastian Vettel | 2 | 10/07/23 - 1pkt | |
Sergio Perez | 2 | 02/10/23 - 2 pkt | |
Carlos Sainz | 2 | 02/04/24 - 2 pkt | |
Charles Leclerc | 1 | 09/10/23 - 1 pkt | |
Oscar Piastri | 0 | 1 |
Wykorzystanie elementów silnika
Max Verstappen | Red Bull Racing | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | |
Sergio Perez | Red Bull Racing | 1 | 1 | 1 | 1 | 3!!! | 3!!! | 2 | |
Fernando Alonso | Aston Martin | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 3 | |
Lance Stroll | Aston Martin | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 3 | |
Lewis Hamilton | > | Mercedes | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 3 |
George Russell | Mercedes | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 3 | |
Charles Leclerc | Ferrari | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 3!!! | 2 | |
Carlos Sainz | Ferrari | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | |
Guanyu Zhou | Alfa Romeo | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | |
Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | |
Pierre Gasly | Alpine | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 3 | |
Esteban Ocon | Alpine | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | |
Alexander Albon | Williams | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 3 | |
Logan Sargeant | Williams | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 3 | |
Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | |
Nyck de Vries | AlphaTauri | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Kevin Magnussen | Haas F1 Team | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | |
Nico Hulkenberg | Haas F1 Team | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | |
Lando Norris | McLaren | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | |
Oscar Piastri | McLaren | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 3 |