Kalle Rovanperä, najmłodszy w historii mistrz świata WRC i jedna z największych gwiazd współczesnych rajdów, ogłosił decyzję, która wstrząsnęła światem motorsportu. Po sezonie 2025 Fin zakończy swoją karierę w rajdach i rozpocznie nowy rozdział – w wyścigach bolidów jednomiejscowych.
„To adekwatny moment, by spróbować czegoś nowego”
Rovanperä, który w wieku zaledwie 25 lat ma już na koncie dwa tytuły mistrza świata, przyznał, iż decyzja o odejściu z WRC dojrzewała w nim od dłuższego czasu.
„Ta decyzja nie była łatwa, ale czuję, iż to adekwatny moment, by podążyć za innymi marzeniami. Już jako dziecko chciałem zostać kierowcą WRC, wygrać rajd i zdobyć mistrzostwo świata. Udało mi się osiągnąć to wszystko w młodym wieku i jestem z tego bardzo dumny” – napisał Rovanperä w otwartym liście do kibiców.
Fin podkreślił, iż jego nowa droga w motorsporcie będzie równie ambitna jak dotychczasowa. „Od przyszłego roku wchodzę na zupełnie nowy poziom – wystartuję w japońskiej Super Formule z pełnym wsparciem Toyoty. To ogromne wyzwanie, ale czuję, iż jestem na nie gotowy. Chcemy spróbować czegoś naprawdę wyjątkowego, czego nikt wcześniej nie zrobił”.

Od rajdów do toru – z Toyotą u boku
Rovanperä nie zrywa więzi z Toyotą, zespołem, z którym osiągnął największe sukcesy w karierze. W 2026 roku będzie reprezentował barwy Toyota Gazoo Racing w serii Super Formula – najwyższej kategorii wyścigów jednomiejscowych w Japonii. To krok, który ma otworzyć mu drogę do jeszcze wyższych szczebli wyścigowej hierarchii.
„Plan zakłada dwa sezony w Super Formule, wiele testów i pracy w symulatorze. Potem zobaczymy, jakie będą kolejne kroki. Celem jest wspólny program z Toyotą w bolidach jednomiejscowych i dążenie do najwyższego poziomu – gdziekolwiek on się znajdzie” – tłumaczył Fin.
Choć Rovanperä unikał jednoznacznych deklaracji, jasno dał do zrozumienia, iż marzy o Formule 1. „Nie mogę powiedzieć, co będzie moim ostatecznym celem, ale wiadomo, iż Formuła 1 to najwyższy poziom. jeżeli pojawi się szansa, by tam trafić, będziemy o nią walczyć. Toyota w pełni mnie wspiera i to sprawia, iż ten projekt ma realne fundamenty”.
Od driftingu po Formułę 1?
Rovanperä od dawna znany był ze swojej wszechstronności. Oprócz rajdów z powodzeniem startował w zawodach driftingowych, a w ubiegłym roku spróbował sił na torze – w Porsche Carrera Cup Benelux i podczas prywatnego testu za kierownicą bolidu Red Bull RB8 z 2012 roku.
„Od dawna fascynowało mnie ściganie na torze, ale dopiero teraz mogę naprawdę się temu poświęcić. Zaczynam praktycznie od zera – muszę nauczyć się zupełnie innego stylu jazdy i wyścigowego rzemiosła. Wiem, iż czeka mnie ogrom pracy, ale właśnie to jest w tym wszystkim ekscytujące” – przyznał.

Nie mówi „żegnaj”, ale „do zobaczenia”
Mimo radykalnej zmiany kierunku, Fin nie zamyka przed sobą drzwi do rajdów. „Nie sądzę, by to był koniec mojej przygody z WRC. Kocham rajdy i to, jak wyjątkową sztuką jest prowadzenie samochodu na granicy przyczepności. Na razie jednak cały wysiłek muszę włożyć w nowy projekt. Jestem prawie pewien, iż jeszcze kiedyś pojadę jakiś rajd – ale nie wiem, kiedy”.
Dziedzictwo najmłodszego mistrza świata
Kalle Rovanperä trafił do WRC w 2020 roku, mając zaledwie 19 lat. Już wtedy stał się najmłodszym kierowcą, który stanął na podium rundy WRC, a rok później – najmłodszym zwycięzcą rajdu. W 2022 roku zdobył tytuł mistrza świata w wieku 22 lat i jednego dnia, bijąc rekord Colina McRae. Rok później obronił tytuł, potwierdzając swój status fenomenu.
W trwającym jeszcze sezonie 2025 Fin wciąż walczy o trzeci tytuł mistrzowski, mając przed sobą trzy ostatnie rundy. „To będą moje ostatnie rajdy na jakiś czas, więc dam z siebie wszystko, by zakończyć ten etap w najlepszy możliwy sposób” – zapowiedział.

Nowa era dla Toyoty i dla Rovanpery
Toyota Gazoo Racing zapowiedziała, iż niedługo ogłosi skład zespołu WRC na sezon 2026. Rovanperä pozostanie częścią rodziny Toyoty, tyle iż w zupełnie innej dyscyplinie.
„To, co robi Kalle, jest czymś bez precedensu w świecie motorsportu – przejście od szczytu rajdów do bolidów jednomiejscowych to ruch niezwykle odważny” – skomentował Jari-Matti Latvala, szef zespołu TGR-WRT.
Jeśli plan się powiedzie, Kalle Rovanperä może przejść do historii jako pierwszy mistrz świata WRC, który trafi do Formuły 1 – a jego kariera stanie się jednym z najciekawszych rozdziałów w historii współczesnych sportów motorowych.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.