Honda oficjalnie zaprezentowała nowy samochód wyścigowy klasy GT500, który od sezonu 2026 będzie reprezentował markę w japońskiej serii Super GT. Model Honda Prelude GT zastąpi dotychczas wykorzystywanego Civica Type R-GT, który w wyścigach najwyższej kategorii startował zaledwie dwa lata.
Nowa maszyna przypomina swoim kształtem nową generację drogowej Hondy Prelude, wznowionej przez producenta na początku września. To coupe ma symbolizować powrót do klasycznego, sportowego charakteru marki i jednocześnie dać jej mocniejszą broń w rywalizacji z Toyotą Suprą oraz Nissanem Z. Honda będzie jedynym producentem w stawce, który wprowadzi nowy model akurat w momencie, gdy w 2026 roku zostanie zniesione zamrożenie rozwoju aerodynamicznego.
Prelude zastąpi Civica Type R-GT, który zadebiutował w 2024 roku jako sukcesor NSX-a. Choć sedan w wyścigowej specyfikacji był mocnym narzędziem marketingowym, na torze nie spełnił pokładanych w nim oczekiwań – w ciągu dwóch lat startów odniósł tylko jedno zwycięstwo (ARTA: Tomoki Nojiri i Nobuharu Matsushita, 2024). w okresie 2025 Honda nie zdołała jeszcze wygrać wyścigu, ustępując dominującym kierowcom Toyoty.

„Wierzymy, iż obecny Civic Type R-GT przez cały czas można ulepszać. Jednak w ramach regulacji, gdzie poziom rywalizacji jest ekstremalnie wyrównany, widzimy możliwość osiągnięcia wyższego poziomu dzięki zastosowaniu wiedzy zdobytej przez te dwa lata w rozwoju samochodu opartego na Prelude” – powiedział Masahiro Saeki, szef projektu Super GT w HRC.
Jak dodał, zmiana modelu była strategiczną decyzją: „Rok 2026 to moment, gdy ponownie będzie możliwy rozwój aerodynamiczny. Gdybyśmy teraz z tego nie skorzystali, musielibyśmy czekać kilka lat na kolejną szansę. Powrót do coupe daje nam nowe wyzwanie i szansę. Chcemy osiągać wyniki, które pozwolą Hondzie wprowadzać do oferty kolejne samochody sportowe inspirowane wyścigami”.

Honda zapowiedziała, iż Civic Type R wciąż będzie obecny w motorsporcie – w serii Super Taikyu i w międzynarodowych mistrzostwach TCR. Z kolei Prelude-GT przejdzie pierwsze testy na torze Sugo już w tym tygodniu, a następnie zimowe jazdy rozwojowe. Debiut wyścigowy przewidziano na inaugurację sezonu Super GT w Okayamie w dniach 11-12 kwietnia 2026 roku.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.