
Sébastien Ogier niespodziewanie objął prowadzenie po dramatycznym zwrocie akcji w sobotnie popołudnie podczas Rajdu Portugalii. Ott Tänak, który niemal przez cały rajd dominował, zmagał się z awarią wspomagania kierownicy na najdłuższym odcinku – Amarante 2 – co pozbawiło go szans na upragnione zwycięstwo.
Awaria na kluczowym etapie: Tänak traci wszystko
Estoński kierowca Ott Tänak od piątkowego poranka prowadził stawkę i mimo trudnego początku soboty, zdołał odbić się od dna, wygrywając trzy odcinki specjalne z rzędu i odbudowując przewagę. Gdy zbliżał się do końca przedostatniego dnia rajdu, wydawało się, iż kontroluje sytuację. Jednak podczas liczącego 22,10 km odcinka Amarante 2 jego Hyundai i20 N Rally1 zaczął sprawiać problemy. Awaria wspomagania zmusiła Tänaka do walki z kierownicą, co kosztowało go ponad 45 sekund – a także prowadzenie.
Ogier wykorzystuje okazję, ale bez radości
Sébastien Ogier, ośmiokrotny mistrz świata, który cały dzień deptał Tänakowi po piętach, nagle znalazł się na czele klasyfikacji. Przed finałowymi sześcioma odcinkami w niedzielę ma 27,6 sekundy przewagi i stoi u progu rekordowego, siódmego triumfu w Portugalii.
„To nie jest sposób, w jaki chcesz wygrać jakąkolwiek walkę. Obaj naciskaliśmy bardzo mocno – taka jest gra. Staraliśmy się utrzymać presję, choćby jeżeli on był nieco szybszy. Pod koniec poprzedniego etapu powiedziałem mojemu inżynierowi: „Szczerze mówiąc, wszystko może się zdarzyć – tam jest ciężko. On naprawdę mocno naciska, musimy utrzymać presję. Nie jestem szczęśliwy. Nie chcę świętować w ten sposób. Mam tylko nadzieję, iż uda mu się odzyskać jak najwięcej punktów – to jeszcze nie koniec. Jutro czeka nas długi dzień” – powiedział Ogier.
Rovanperä i Neuville przesuwają się w górę
Na zamieszaniu skorzystał Kalle Rovanperä, który wskoczył na drugie miejsce, wyprzedzając Tänaka o 8,5 sekundy. Fin rozpoczął dzień na czwartej pozycji, ale zdołał wyprzedzić Takamota Katsutę już rano, a potem tylko powiększał przewagę.
Thierry Neuville z Hyundaia również poprawił swoją pozycję i awansował na czwarte miejsce kosztem osłabionego Katsuty. Belg traci w tej chwili 17 sekund do Rovanperä, a Katsuta plasuje się 2,2 sekundy za nim – na piątej lokacie.
Elfyn Evans i dalsza część stawki
Lider klasyfikacji generalnej, Elfyn Evans, znów nie zachwycił – walczy z brakiem rytmu i w tej chwili zajmuje siódme miejsce za Samim Pajari. Evans traci do niego 17,5 sekundy i nie może zaliczyć tego etapu do udanych.
Irlandczyk Josh McErlean awansował na ósme miejsce, wyprzedzając Grégoire’a Munstera. Na dziesiątym miejscu znajduje się Oliver Solberg, który dominuje w kategorii WRC2 – jego przewaga nad Gusem Greensmithem to aż 50,1 sekundy.
Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak zajmują 11. w klasyfikacji WRC2 po sobotnim etapie.
Klasyfikacja generalna po OS18. Rajd Portugalii 2025
1 | Sébastien Ogier / Vincent Landais | Toyota GR Yaris Rally1 | – |
2 | Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen | Toyota GR Yaris Rally1 | +27.6 |
3 | Ott Tänak / Martin Järveoja | Hyundai i20 N Rally1 | +36.1 |
4 | Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe | Hyundai i20 N Rally1 | +44.6 |
5 | Takamoto Katsuta / Aaron Johnston | Toyota GR Yaris Rally1 | +46.8 |
6 | Sami Pajari / Marko Salminen | Toyota GR Yaris Rally1 | +1:58.4 |
7 | Elfyn Evans / Scott Martin | Toyota GR Yaris Rally1 | +2:15.9 |
8 | Josh McErlean / Eoin Treacy | Ford Puma Rally1 | +4:13.2 |
9 | Grégoire Munster / Louis Louka | Ford Puma Rally1 | +4:41.7 |
10 | Oliver Solberg / Elliott Edmondson | Toyota GR Yaris Rally2 (RC2) | +7:07.5 |
Źródło: WRC.com