Sprinty na Red Bull Ring zwykle są dobrym widowiskiem. Mamy nadzieję, iż podobnie będzie w tym roku. Pogoda może namieszać.
Harmonogram
Piątek, 28 czerwca:
godz. 8:55 – Trening Formuły 3
godz. 10:05 – Trening Formuły 2
godz. 12:30 – Trening Formuły 1
godz. 14:00 – Kwalifikacje Formuły 3
godz. 14:55 – Kwalifikacje Formuły 2
godz. 16:30 – Kwalifikacje do Sprintu Formuły 1
godz. 18:00 – Trening Porsche Supercup
Sobota, 29 czerwca:
godz. 9:30 – Sprint F3
godz. 12:00 – Sprint Formuły 1
godz. 13:30 – Sprint F2
godz. 14:50 – Kwalifikacje Porsche Supercup
godz. 16:00 – Kwalifikacje F1
Niedziela, 30 czerwca:
godz. 8:30 – Główny wyścig F3
godz. 10:00 – Główny wyścig F2
godz. 11:45 – Wyścig Porsche Supercup
godz. 15:00 – Wyścig Formuły 1
Program TV
Zarówno Formułę 1 jak i Formułę 2 i Formułę 3 można oglądać Viaplay (tylko tu z polskim komentarzem) lub F1 TV Pro.
Pakiet miesięczny Viaplay to koszt 55 zł, a przy zakupie pakietu rocznego 44 zł.
Pakiet miesięczny F1 TV Pro to koszt €7.49 i zakupicie go tutaj z blogowego linka partnerskiego.
Szczegółowo opcje oglądania F1 w Polsce opisuję tutaj. Warto przeczytać, o ile ktoś się jeszcze zastanawia.
O torze
Liczy on sobie 4318 metrów. Kierowcy jadą po nim w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. W tym roku przejadą 71 okrążeń czyli 306 452 metrów. Najdłuższa prosta liczy 868 m, a tor składa się z tylko 10 zakrętów. Występuje na nim różnica poziomów wynosząca aż 63,6 metra. Ponownie będziemy mieli na nim aż 3 strefy DRS. W porównaniu z poprzednim sezonem mamy jedną istotną zmianę – dodano pułapki żwirowe w zakręcie 9/10 by ograniczyć problem limitów toru. Więcej o tym tutaj.
Grand Prix Austrii po raz pierwszy w historii pojawiła się w kalendarzu Formuły 1 w 1964 roku. Wyścig odbył się jednak tylko „jednorazowo” (nie stał się cykliczną imprezą) i zagościł na torze, zbudowanym na wojskowym lotnisku Zeltweg. Był to pierwszy i jedyny zarazem wyścig F1 na Zeltweg. Zwyciężył Lorenzo Bandini. Rok wcześniej także rozegrano tam Grand Prix, jednak nie znajdowała się ona wówczas w kalendarzu Mistrzostw Świata „Królowej Motorsportu”.
W latach 1965-69 nie rozgrywano wyścigu. FIA i lokalne władze chciały ograniczyć coraz większe ryzyko jakie wiązało się z zawodami F1. W tym czasie, nieopodal Spielbergu, budowano dużo bardziej profesjonalny, bezpieczny (jak na tamte czasy) i szybki Ostereichring. To właśnie tam, na okres od 1970 do 1987, przeniesiono Grand Prix Austrii. Wywołało to powszechną euforia wśród kierowców. Bardzo wyboisty i słabo zabezpieczony tor Zeltweg nie należał bowiem do ich ulubionych obiektów. W 1988 roku obiekt wypadł z kalendarza. Władze F1 uznały go za mało bezpieczny i z coraz bardziej starzejącą się infrastrukturą. Dopiero w 1995 roku torem Ostereichring zainteresowali się inwestorzy ze znanej telekomunikacyjnej spółki A-1. Sfinansowali oni przebudowę obiektu, w którą zaangażowany był choćby sam Herman Tilke. Remontu generalnego dokonano zimą 1995-96. Skrócono pętlę i postawiono na znaczne zwiększenie bezpieczeństwa. Na „nowym” A-1 Ringu rozgrywano zawody F1 w okresie 1997-2003. Ponowną przebudowę tor pod Spielbergiem przeszedł w 2004 roku. Wybudowano nową trybunę główną i garaże. Obiekt nazwano Spielberg New. Po początkowym fiasku przywracania do świetności austriackiego toru, właścicielem terenu został Dietrich Mateschitz, szef i założyciel koncernu Red Bull. W 2010 roku obiektowi przyznano licencję FIA najwyższego stopnia, a w 2011 odbyło się oficjalne otwarcie. W lipcu 2013 potwierdzono, iż od 2014 roku, Grand Prix Austrii powraca do kalendarza F1.
Oto onboard z toru:
Występy Kubicy
Robert Kubica startował na Red Bull Ring w kilku seriach w trakcie ponad 20 lat. Pełną historię jego występów znajdziecie tutaj.
Poprzednio…
Z pole position startował Max Verstappen i to on wygrał wyścig.
Opony
Na GP Austrii Pirelli zdecydowało się na przywiezienie miękkiego zestawu swoich opon.
Sędziowie
Dyrektorem wyścigu ponownie będzie Niels Wittich, oto sędziowie tego wyścigu:
Pogoda
Największe szanse na deszcz są w piątek.
Klasyfikacje
Klasyfikacja kierowców:
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 219 | = | |
2 | Lando Norris | Mclaren Mercedes | 150 | +1 | |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 148 | -1 | |
4 | Carlos Sainz | Ferrari | 116 | = | |
5 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 111 | = | |
6 | Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 87 | = | |
7 | George Russell | Mercedes | 81 | = | |
8 | Lewis Hamilton | Mercedes | 70 | = | |
9 | Fernando Alonso | Aston Martin Mercedes | 41 | = | |
10 | Yuki Tsunoda | Visa CashApp RB | 19 | = | |
11 | Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 17 | = | |
12 | Daniel Ricciardo | Visa CashApp RB | 9 | = | |
13 | Oliver Bearman | Ferrari | 6 | = | |
14 | Nico Hulkenberg | Haas Ferrari | 6 | = | |
15 | Pierre Gasly | Alpine | 5 | = | |
16 | Esteban Ocon | Alpine | 3 | +1 | |
17 | Alex Albon | Williams Mercedes | 2 | -1 | |
18 | Kevin Magnussen | Haas | 1 | = | |
19 | Guanyu Zhou | Kick F1 Team | 0 | = | |
20 | Valtteri Bottas | Kick F1 Team | 0 | = | |
21 | Logan Sargeant | Williams Mercedes | 0 | = |
Klasyfikacja konstruktorów:
1 | RedBull Racing RBPT | 330 | = | |
2 | Ferrari | 270 | = | |
3 | McLaren Mercedes | 237 | = | |
4 | Mercedes | 151 | = | |
5 | Aston Martin Aramco Mercedes | 58 | = | |
6 | Visa CashApp RB | 28 | = | |
7 | Alpine Renault | 8 | +1 | |
8 | Haas Ferrari | 7 | -1 | |
9 | Williams Mercedes | 2 | = | |
10 | Kick F1 Team | 0 | = |
Punkty karne:
Kevin Magnussen | 10 | 09/03/25 - 1 pkt | 1 |
Sergio Perez | 8 | 17/09/24 - 1 pkt | |
Logan Sargeant | 8 | 03/09/24 - 1 pkt | |
Lance Stroll | 7 | 09/07/24 - 2 pkt | |
Fernando Alonso | 6 | 01/04/25 - 3 pkt | |
Lewis Hamilton | 4 | 03/09/24 - 2 pkt | |
Yuki Tsunoda | 2 | ||
Esteban Ocon | 3 | 04/05/25 - 1 pkt | |
Guanyu Zhou | 2 | 22/07/24 - 2 pkt | 1 |
Nyck de Vries | 2 | 02/07/24 - 2 pkt | |
Max Verstappen | 2 | 19/11/24 - 2 pkt | |
Valtteri Bottas | 2 | 29/10/24 - 2 pkt | 1 |
Daniel Ricciardo | 2 | 21/04/25 - 2 pkt | |
Carlos Sainz | 1 | 06/05/25 - 1 pkt | |
Lando Norris | 1 | ||
Oscar Piastri | 0 | 1 |
Wykorzystanie elementów silnika:
Max Verstappen | Red Bull Racing Honda RBPT | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 | |
Sergio Perez | Red Bull Racing Honda RBPT | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Mercedes | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | |
Lance Stroll | Aston Martin Aramco Mercedes | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | |
Lewis Hamilton | > | Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 |
George Russell | Mercedes | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | |
Charles Leclerc | Ferrari | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
Carlos Sainz | Ferrari | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | |
Guanyu Zhou | Kick Sauber Ferrari | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | |
Valtteri Bottas | Kick Sauber Ferrari | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | |
Pierre Gasly | Alpine Renault | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 | |
Esteban Ocon | Alpine Renault | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 5 | |
Alexander Albon | Williams Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | |
Logan Sargeant | Williams Mercedes | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Yuki Tsunoda | RB Honda RBPT | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Daniel Ricciardo | RB Honda RBPT | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Kevin Magnussen | Haas Ferrari | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | |
Nico Hulkenberg | Haas Ferrari | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | |
Lando Norris | McLaren Mercedes | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Pojedynki zespołowe w okresie 2024 zobaczycie tutaj.