Dakar 2025 – piętnastu Polaków zawalczy o złotego beduina

rallyandrace.pl 2 dni temu
Zdjęcie: Dakar


Już za chwilkę, już za momencik! Godziny dzielą nas od startu 47. edycji Rajdu Dakar – najtrudniejszego, piaszczystego maratonu na świecie… Na bezdrożach Półwyspu Arabskiego nie zabraknie mocnej, biało-czerwonej reprezentacji. Oto piętnastu wspaniałych, którzy staną do walki o upragnionego, złotego beduina!

Biało-czerwoną listę otwiera syn Marka Dąbrowskiego, Konrad. Debiut w 2021 roku okazał się niezwykle szczęśliwy – Konrad przeszedł do historii jako najmłodszy motocyklista, który dotarł do mety maratonu. Kolejne lata to stopniowa poprawa pozycji i coraz większy apetyt na sukces. Wysoką dyspozycję Dąbrowskiego potwierdza jego triumf w Dubai International Baja – nieoficjalnej „rozgrzewce” przed Rajdem Dakar. Drugim motocyklistą z Polski będzie mieszkaniec Dolnego Śląska, Bartek Tabin. Jego celem jest podium w kategorii weteranów.

W królewskiej klasie Ultimate zobaczymy jednego pilota znad Wisły. Szymon Gospodarczyk zamienia Skodę Fabię RS Rally2 na Toyotę Hilux, prowadząc obywatela Litwy, Benediktasa Vanagasa. Dla świeżo upieczonego, brązowego medalisty ERC będzie to siódmy występ na Dakarze i… pierwszy w grupie samochodów (do tej pory były to konstrukcje SSV i Truck).

W lekkich czterokołowcach zobaczymy aż ośmiu zawodników z rodzimą flagą. W SSV będą to Brochocki/Komara (#416) i Marcin Pasek (#444), który zasiądzie „na prawym” Hasana Alsadadiego. O wygraną w Challengerze powalczą dwie załogi Zoll Racing – Piotr Beaupre i Jacek Czachor oraz Łukasz i Michał Zollowie. Dołączy do nich debiutant, Adam Kuś, który wsiada do Taurusa T3 Max. O dyktowanie notatek zadba obywatel Ukrainy, Dmytro Tsyro.

Dwóch Polaków wystartuje w grupie ciężarówek. Dariusz Rodewald staje przed szansą na czwartego beduina, wspomagając Alesa Lopraisa i Davida Kripala w Iveco Powerstarze. W Tatrze #611 FF7 spotkamy zaś Bartka Bobę, pilota Tomasa Vratnyego i Jaromira Martinca.

Rajd Dakar promuje też rywalizację „historyków” (w formie rajdu na regularność). Naszymi reprezentantami będą Tomek Staniszewski oraz Michał Postawka w kultowym Porsche 924.

fot. Dakar Rally – oficjalny profil Facebook

„Piętnastu wspaniałych”

Klasa Bike

  • #26 – Konrad Dąbrowski – KTM 450
  • #59 – Bartłomiej Tabin – Husqvarna 450

Klasa Ultimate

  • #208 – Szymon Gospodarczyk (pilot Benediktasa Vanagasa) – Toyota Hilux

Klasa Challenger

  • #328 – Piotr Beaupre / Jacek Czachor – Can-Am Maverick
  • #357 – Łukasz Zoll / Michał Zoll – Can-Am Maverick
  • #349 – Adam Kuś (z pilotem Dmytro Tsyro) – Taurus T3 Max

Klasa SSV

  • #416 – Grzegorz Brochocki / Grzegorz Komar – Can-Am Maverick
  • #444 – Marcin Pasek (pilot Hasana Alsadadiego) – Can-Am Maverick

Klasa Truck

  • #601 – Dariusz Rodewald (mechanik Alesa Lopraisa/Davida Kripala) – Iveco Powerstar
  • #611 – Bartłomiej Boba (pilot Tomasa Vratnyego/Jaromira Martinca) – Tatra FF7

Klasa Classic

  • #753 – Tomasz Staniszewski / Michał Postawka – Porsche 924

Dakar 2025 – najtrudniejszy w historii?

Włodarze tegorocznej edycji zapowiadają, iż na zawodników czeka jedno z największych i najtrudniejszych wyzwań w historii. Harmonogram 47. Rajdu Dakar zakłada krótki prolog oraz dwanaście, pełnowymiarowych etapów. Trasa liczy prawie osiem tysięcy kilometrów, zaś odcinki specjalne stanowią ponad sześćdziesiąt sześć procent planowanego dystansu. Po dwóch tygodniach walki, najlepsi zawodnicy wjadą na ceremonię mety w Shubaytah.

Przeczytaj również: Prowizoryczna lista zgłoszeń Monte-Carlo. Polacy na starcie?

Wśród kluczowych punktów trasy wymienia się między innymi etap czwarty (maratoński), bez wsparcia technicznego, próbę „48h-chrono” (z obowiązkowym noclegiem na biwaku), czy pętlę Ad-Duwadimi, uznawaną za najbardziej zdradliwy sprawdzian tegorocznej edycji.

Komplet informacji o tegorocznej edycji Rajdu Dakar znajdziecie na stronie zawodów. Po więcej emocji z najtrudniejszego maratonu na świecie zapraszamy Was na rallyandrace.pl.

W Rally and Race cenimy sobie zdanie naszych czytelników. Zachęcamy Was do wyrażania własnych opinii i dyskusji w mediach społecznościowych. Jesteśmy też otwarci na wymianę argumentów. Wspólnie budujmy i wspierajmy społeczność kibiców oraz polski motorsport!

Idź do oryginalnego materiału