Żużel. Był pierwszym mistrzem po II WŚ. Dziś kończyłby 113. lat

4 godzin temu

Żużel niesamowicie zmienił się przez ostatnie dekady. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie znakomite postacie, które na różny sposób przyczyniły się do rozwoju tej dyscypliny. Jedną z takich był Tommy Price, czyli pierwszy powojenny Indywidualny Mistrz Świata. Anglik zasłynął nie tylko jako żużlowiec, ale też jako mechanik oraz promotor.

Tommy Price urodził się 2 grudnia 1911 roku w Cambridge. W tamtych czasach żużel dopiero raczkował, gdyż sport ten trafił do Anglii, z które Price się wywodził dopiero w 1928 roku. W związku z tym Anglik swoją karierę zaczynał dość późno, przynajmniej z dzisiejszego punktu widzenia. Przygodę z czarnym sportem rozpoczął bowiem, mając 23 lata w 1934 roku. Po kilku latach gwałtownie zaczął być wyróżniającym się zawodnikiem i w 1937 roku rozpoczął swoją przygodę z Wembley Lions, z którymi nie rozstał się aż do końca kariery. Już w 1938 roku, 4 lata po rozpoczęciu jazdy na żużlu Price mógł się cieszyć z awansu do finału IMŚ na żużlu. Tam nie poszło mu najlepiej, gdyż rywalizację zakończył na 13. pozycji. Późniejsze żużlowe zmagania trzeba było odłożyć na inny czas w związku z wybuchem II Wojny Światowej.

Po zakończeniu konfliktu Price wrócił do jazdy na żużlu i rozpoczął w najlepszy możliwy sposób, gdyż w 1946 roku został pierwszym w historii Indywidualnym Mistrzem Wielkiej Brytanii. Na powrót rywalizacji o tytuł IMŚ musiał poczekać aż do 1949 roku. Dopiero wtedy rozegrano pierwszy powojenny finał. Tam również Price nie miał sobie równych. Był bezbłędny i zawody zakończył z kompletem punktów, dzięki czemu na zawsze zapisał się w historii dyscypliny.

Był to ostatni wielki sukces w karierze indywidualnej Price’a. Anglik w finale IMŚ startował także w 1950 i 1954 roku. W obu przypadkach nie udało mu się wywalczyć choćby medalu. Karierę zakończył dopiero w wieku 45. lat, czyli w 1956 roku. Na tym nie zakończyła się jednak jego przygoda z żużlem. Price prowadził m.in. warsztat, który zajmował się produkcją części do motocykli żużlowych. Był też promotorem West Ham Hammers. Londyński klub znany bardziej z piłkarskich dokonań doprowadził do triumfu zarówno w lidze, jak i w Knockout Cup, a także w Pucharze Londynu. Ostatnie lata życia spędził w Australii, gdzie zmarł w 1997 roku.

CZYTAJ TAKŻE

Żużel. „Rocketman” z upragnioną szansą! Czym go przekonał Speedway Kraków? (WYWIAD) – PoBandzie – Portal Sportowy

Żużel. Zapytali Trzaskowskiego o… żużel w Rybniku! Co za odpowiedź! – PoBandzie – Portal Sportowy

Idź do oryginalnego materiału