W najbliższy weekend, 10-11 V 2025 r. na Torze Poznań obok I rundy Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski 2025 odbędzie się niezwykły wyścig historycznych jednomiejscowych samochodów wyścigowych, czyli tzw. formuł. Będzie to rzadka okazja, aby zobaczyć jak wyglądały wyścigi tych samochodów w Polsce 30 czy 40 lat temu. W tym roku wyścig w formie pokazu odbędzie się jako memoriał Jacka Szmidta – jednego z najważniejszych kierowców wyścigowych tamtego okresu. Odrestaurowanym samochodem wyścigowym Formuły Easter – Metalex 1-06 z 1983 roku wystartuje córka Jacka – Dominika Szmidt.

Dawno temu wyścigi samochodów jednomiejscowych (formuł) kwitły. Były to najwyższe klasy wyścigowe najszybszych samochodów. Ścigano się na Torach w Toruniu, Kielcach i w Poznaniu. Obok samochodów klasy Formuła Polonia ścigano się także w klasie Formuły Easter. Odbywały się również wyścigi międzynarodowe. Mistrzostwa Polski jednomiejscowych samochodów wyścigowych przestano jednak w Polsce organizować po sezonie 2008.

Początki wyścigów Formuły Historycznej
W maju 2010 roku odbyło się pierwsze spotkanie Formuły Historycznej – inicjatorami byli Jacek Szmidt, Jerzy Mazur i Patryk Mikiciuk. Planowano nadanie rozgrywkom rangi MP, jednak zapału wystarczyło tylko na kilka sezonów a po odejściu Jacka Szmidta w Poznaniu rozgrywano tylko wyścigi niemieckiej serii HAIGO.

Dopiero jesienią 2022 roku z inicjatywy Grzegorza Chyły zaczęto rozgrywać doroczne biegi pokazowe Formuły Historycznej. W roku 2023 rozegrano memoriał Christiana Grochowskiego, w 2024 dwa biegi – jeden Memoriał Andrzeja Hołowieja, drugi Krzysztofa Woźniaka. W roku 2025 będą to dwa biegi w ramach Memoriału Jacka Szmidta

Jacek Szmidt
Jacek Szmidt (ur. 16 lipca 1950, zm. 12 sierpnia 2016) kierowca wyścigowy, zawodnik Automobilklubu Toruńskiego. W wyścigach startował od roku 1975 (jeden start Fiatem 125p). W roku 1976 rozpoczął starty Promotem I Formuły Polonia (tzw. Kaczorek). W 1978 zdobył tytuł Mistrza Polski Formuły Polonia. Od roku 1980 startował w Formule Easter nowym Metalexem 1-03. Był członkiem kadry narodowej PZM, startował w rozgrywkach o Puchar Pokoju i Przyjaźni, gdzie w 1981 roku zdobył tytuł II wicemistrza (3 miejsce). Od roku 1984 startował Metalexem 1-06, w roku 1991 został Mistrzem Polski Formuły Easter. W roku 1993 przeszedł do nowo powstałej Formuły Mondial, gdzie startował Estonią 25. Po sezonie 1995 zakończył karierę.

W roku 2010 był jednym z inicjatorów pierwszego spotkania Formuły Historycznej. W kolejnych spotkaniach uczestniczył tak długo, jak mu pozwalało zdrowie. Zawodowo zajmował się sadownictwem, prowadził dwa gospodarstwa pod Kutnem. Był członkiem Związku Sadowników Polskich, w 2004 roku został jego wiceprezesem. Zmarł po ciężkiej chorobie w 2016 roku, pozostawił żonę Halinę i dwie dorosłe córki – Agnieszkę i Dominikę. W 2025 roku Dominice udało się przeprowadzić renowację Metalexa 1-06, którym wystartuje w Memoriale Jacka Szmidta.




Lista zgłoszonych zawodników:
- 1 Hieronim Kochański – Dallara F395 z 1989 r.
- 3 Jerzy Mazur – MTX 1-06 z 1983 r.
- 5 Dominika Szmidt – MTX 1-06 z 1983 r.
- 9 Andrzej Wojciechowski – Estonia 24
- 16 Robert Cichecki – Estonia 21 z 1990 r.
- 17 Mariusz Kordylak – Promot II z 1983 r.
- 18 Lech Wojciechowski – Promot II z 1983 r.
- 33 Paweł Dziędziel – Promot III z 1984 r.
- 38 Christian Stoppel – Estonia 21
- 39 Karol Ślisiński – Estonia 21
- 45 Piotr Lenartowicz – Promot II z 1979 r.
- 48 Stromhard Kraft – Gloria 1000
- 51 Patryk Mikiciuk – MTX 1-03 z 1979 r.
- 56 Dawid Bokiej – Estonia 25
- 57 Ireneusz Mokrzycki – Promot II z 1982 r.
- 69 Leszek Gąsiorowski – Promot II z 1982 r.
- 75 Tomasz Jurczak – Estonia 25 z 1994 r.
- 76 Wiktor Gasenko – Estonia 21 z 1989 r.
- Maciej Peda – Bugatti T40 z 1928 r.
- Tomasz Osterloff – BMW 328 z 1936 r.















Uczestnicy Formuły Historycznej:
1 Hieronim Kochański – startuje w wyścigach od 1972 roku. W 2001 roku Mistrz Polski klasy E2000. W ubiegłym roku obchodził 85 urodziny. Jedyny człowiek w Polsce, który ma swój zakręt (Hirkowy na torze Kielce)
3 Jerzy Mazur – Startował w wyścigach od 1976 r. Mistrz Polski Formuły Easter 1984 i 1987. Uczestnik Rajdu Paryż-Dakar 1988. W latach 1987-1990 starty w wyścigowych ME ciężarówek (Jelcz i Star). Założyciel Muzeum Górnictwa i Sportów Motorowych w Wałbrzychu, ul. Ayrtona Senny 1.
5 Dominika Szmidt – córka Jacka Szmidta. Pojedzie niedawno odnowionym Metalexem 1-06, którym jej ojciec startował od roku 1984 do 1993. Samochodem tym Jacek uczestniczył w pierwszych spotkaniach Formuły Historycznej od 2010 roku. Samochód niedawno przeszedł gruntowną renowację i otrzymał z powrotem barwy takie, jak miał w latach 80.
9 Andrzej Wojciechowski – startuje w wyścigach od 1977 roku, początkowo w Formule Polonia, potem Easter i Mondial. W 1989 zdobył tytuł Mistrza Polski Formuły Mondial. W 2011 roku po latach odzyskał swojego Promota III, którym startował w latach 1987-1990. w tej chwili startuje Estonią 24 na zmianę ze swoim synem Błażejem.
56, 57 i 76 Dawid Bokiej – startuje w wyścigach od 2006 roku, początkowo BMW M3. W 2012 wygrał Wyścigowy Puchar Polski w kl. 9. W 2020 zakupił od Tomasza Sikory jego Promota II z 1983 roku i startuje w serii Haigo. Od września 2022 roku startuje w Haigo Estonią 21 a od połowy 2023 Estonią 25. Od dwóch lat jego Promotem startuje jego mechanik Ireneusz Mokrzycki, doświadczony zawodnik kartingowy. Trzeci samochodem – Estonia 21 jest udostępniany przyjaciołom – rok temu jechał nim Stromhard Kraft a teraz będzie to Wiktor Gasenko.

76 Wiktor Gasenko – polski kierowca pochodzenia ukraińskiego. Starty w wyścigach rozpoczął w roku 1980, od 1982 roku startował w kadrze ZSRR w Pucharze Pokoju i Przyjaźni. W 1991 roku zamieszkał w Polsce i uzyskał polską licencję, w 1994 roku został Wicemistrzem Polski Formuły Easter. Prowadzi pod Poznaniem firmę, zajmującą się przygotowaniem i naprawą samochodów sportowych.
16 Andrzej Fontański (1956-1921) – startował w wyścigach od 1987 roku, początkowo Promotem Formuły Polonia, później Estonią 21 Formuły Mondial, tworzył zespół z bratem Jerzym. Do wyścigów wrócił w 2012 roku, regularnie startował w serii Haigo. Zmarł w 2021 roku, Jerzy zmarł kilka lat wcześniej. Estonię przejął jego syn Tomasz a opiekuje się nią jego stały mechanik Andrzeja – Robert Cichecki, który spełnia swoje marzenie i zasiada za kierownicą tego samochodu.
17 Mariusz Kordylak – kolekcjoner z Topólki na Kujawach. W kolekcji ma ok. 140 motocykli polskiej produkcji – seryjnych, prototypów i sportowych. Startuje Promotem II z 1983 r (pierwszy użytkownik Tomasz Szczęsny), ma w kolekcji także Promota I ‘Kaczorka’ z 1977, pierwszy użytkownik Marek Oryński.
18 Lech Wojciechowski – pierwszy start w 1976 Austinem Cooperem na lotnisku Ławica. W 1979 roku otrzymał Promota I ‘Kaczorka’, od 1984 roku startował nowym Promotem II. Ten samochód po latach do niego wrócił i został pieczołowicie odnowiony.
33 Paweł Dziędziel – zaledwie dwa miesiące temu spełnił swoje odwieczne marzenie i kupił ‘Formułę’. To Promot III serii z 1986 roku, którym wcześniej startowali Artur Skwarzyński i Krzysztof Wodziński. Samochód przeszedł renowację w rekordowym tempie, właściciel zdecydował jednak żeby karoserię zostawić bez zmian jako świadectwo drogi, którą ma za sobą.
45 Piotr Lenartowicz – rozpoczął starty w wyścigach w 1975 – BMW 2002 Ti. Potem startował Fiatem 126p i Promotem I. W 1984 roku przejął od Józefa Kiełbani jego Promota II z 1979 roku i ten samochód – oraz przyczepę od niego – ma do dzisiaj.
48 Stromhard Kraft – niemiecki kierowca wyścigowy. W latach 1961 – 1967 startował w wyścigach motocyklowych MZ 125 i 250, potem startował w kartingu – w latach 1969 – 1973 wygrał 22 wyścigi. Od roku 1974 do 1981 startował w wyścigach Trabantem, od 1987 do 1990 w Formule Easter. W latach 1995 – 2001 startował Marchem 75/3 w wyścigach historycznej F3, w 1996 roku zajął 4 miejsce w Mistrzostwach Europy. Od 2004 do 2023 promotor serii HAIGO (Historische Automobilrennsport Interessengemeinschaft Ostdeutschland). Po sezonie 2023 seria została przejęta przez ADAC. W Poznaniu Kraft pojedzie włoskim samochodem Gloria 1000.
69 Leszek Gąsiorowski z Grudziądza. W wyścigach startuje od 1992 roku. Ma Promota II z 1982, którym wcześniej startowali Grzegorz Kamiński i Ireneusz Trzeszczkowski.
75 Tomasz Jurczak – założyciel Muzeum Motoryzacji Wena z Oławy, z kolekcją ponad 300 samochodów, w tym ostatni wyprodukowany Fiat 126p. Twórca charytatywnego Rajdu Koguta (w 2023 roku ponad 2600 uczestników, zebrano ponad 1.800 tys. złotych). Pojedzie Estonią 25, którą do 2007 roku startował Bartosz Gradowski.
Maciej Peda – wraz z ojcem Janem założyciel prywatnego Auto-Muzeum w Gostyniu. Pojedzie samochodem ze swojej kolekcji – Bugatti T40 z 1928 roku.
Tomasz Osterloff – przyjaciel Jacka Szmidta, w roku 1980 przejął od niego Promota I Formuły Polonia i rozpoczął starty w wyścigach. W roku 2004 wystartował Syreną w rajdzie Monte Carlo Historique. Pojedzie BMW 328 z 1936 roku, samochodem którym w latach 30. startował słynny niemiecki zawodnik Ernst Henne.
Informacja prasowa
Zdjęcia: Grzegorz Chyła
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeżeli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.
