Jakub Matulka i Damian Syty (Škoda Fabia RS Rally2) najlepiej rozpoczęli Valvoline Rajd Małopolski – czwartą rundę tegorocznej odsłony Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Aktualni liderzy punktacji wygrali trzy z czterech odcinków specjalnych rozegranych w czwartkowy wieczór i drugi etap zawodów rozpoczną z blisko 5-sekundową przewagą nad najbliższymi rywalami, którymi są Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Škoda Fabia RS Rally2). Na trzecim miejscu pierwszy etap zawodów zakończyli Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Škoda Fabia RS Rally2, +7,6 s).
Uczestnicy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski wrócili do rywalizacji na asfalcie i od razu stanęli przed trudnym wyzwaniem, jakim jest tegoroczna edycja Valvoline Rajdu Małopolski (10–12 lipca). Organizatorzy zawodów – Fundacja Sporty Motorowe – już od pierwszej edycji imprezy świetnie wykorzystują możliwości, jakie dają okolice Makowa Podhalańskiego, Wadowic, a w tym roku również Myślenic, by zadbać o jak najwyższy poziom wyzwania. Odcinki specjalne Valvoline Rajdu Małopolski nie należą do łatwych, choćby jeżeli nawierzchnia jest sucha. A w tym roku, tuż przed startem rajdu, solidnie zmoczył je deszcz.
Przed ceremonią startu na rynku w Wadowicach kierowcy i piloci mieli przedsmak tego, co ich czeka – odcinek testowy w miejscowości Stryszawa. Najmniej czasu w pokonanie liczącej 2,38 km próby potrzebowali Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski, którzy na Valvoline Rajd Małopolski przesiedli się do najnowszej konstrukcji Škoda Motorsport, a więc Fabii RS Rally2. Grzyb i Binięda – zwycięzcy Valvoline Rajdu Małopolski z 2023 roku – wykręcili drugi czas (+1,6 s). W pierwszej trójce zameldowali się także Jakub Brzeziński i Jakub Gerber (Citroën C3 Rally2, +1,7 s) – wiceliderzy punktacji RSMP.
Po zakończeniu odcinka testowego załogi udały się do Wadowic, gdzie w samym sercu miasta odbyła się oblegana przez kibiców ceremonia rozpoczęcia zawodów.
Większościowy „pakiet” Matulki
Czwartkowy etap (10 lipca) Valvoline Rajdu Małopolski składał się z dwóch relatywnie krótkich, choć wymagających i zróżnicowanych prób sportowych. W harmonogramie przewidziano po dwa starcia na oesach Chełm (3,73 km) i Myślenice (1,35 km).
Pierwszą pętlę zdominowali Matulka i Syty, odnosząc swoje piętnaste i szesnaste oesowe zwycięstwo w tegorocznej odsłonie RSMP. Za nimi OS Chełm kończyli Byśkiniewicz i Siatkowski oraz Brzeziński i Gerber, wolniejsi odpowiednio o 0,7 i 1,8 s. Z kolei w pierwszym starciu na ulicach Myślenic Matulka i Syty ponownie pokonali „Byśkiego” z Siatkowskim (+0,1 s) oraz Grzyba z Biniędą (+0,5 s).
Powrót na OS Chełm również najlepiej wyszedł Matulce i Sytemu. Ich wyższość musieli uznać m.in. Grzyb i Binięda (+1 s) oraz Kołtun z Pleskotem (+2,5 s). Te wyniki skutkowały małym przetasowaniem w czołówce tabeli, w której Grzyb strącił Byśkiniewicza z drugiego na trzecie miejsce.
Najlepszy czas uzyskany przez Matulkę oznaczał, iż ten kierowca wygrał już 17 z 24 asfaltowych oesów rozegranych w tym sezonie krajowego czempionatu.
Etap zakończyła rywalizacja po zmroku na ulicach Myślenic. Matulka i Syty nie „domknęli” jednak czwartkowego etapu kompletem oesowych triumfów. Na drodze stanęli im Kołtun z Pleskotem (Škoda Fabia RS Rally2), szybsi o 0,2 s. Trzeci czas zanotowali Byśkiniewicz i Siatkowski (+0,7 s).
W efekcie po czterech próbach na prowadzeniu są Matulka i Syty, którzy wypracowali sobie blisko 5 sekund przewagi nad Grzybem i Biniędą, a Byśkiniewicza z Siatkowskim utrzymali 7,6 s za sobą. Czołową piątkę zamknęli Brzeziński i Gerber (+9,9 s) oraz Kołtun i Pleskot (+11 s).
Oryginalny „WuRC” w akcji
W klasie 3 (samochody Rally3) trzy czwarte oesów wygrali Michał Chorbiński z Adamem Chrzanowskim (Renault Clio Rally3), uciekając rywalom na blisko 14 sekund.
Liderzy „ośki” (klasyfikacja 2WD) – Janowski i Grzenia (Renault Clio Rally4) – mają identyczną przewagę nad rywalami co Matulka i Syty, a więc 4,8 s. Tyle tracą do nich Anaszkiewicz i Borycki (Honda CR-Z), a Górnego i Martynka (Peugeot 208 Rally4) od liderów dzieli 5,2 s.
Oprócz załóg we współczesnych rajdówkach, na trasę ruszyły także załogi w konstrukcjach sprzed lat, uczestniczące w Millers Oils HRSMP. W historycznej rywalizacji triumfami na OS Chełm podzieliły się duety Lubiak/Dachowski (Porsche 911) i Molgo/Marton w zjawiskowej Škodzie Octavii WRC. Z kolei na ulicach Myślenic panowali Kwaśny i Trela (Subaru Impreza), co potwierdzili, wygrywając oba starcia na ulicach tego miasta.
Piątek, 11 lipca, rozpocznie się od atrakcji dla kibiców – spotkania z zawodnikami na wadowickim rynku (od 14:00). Następnie zaplanowano odcinki specjalne znane z poprzednich edycji zawodów. Po dwa razy załogi zmierzą się na OS Żarpłyt Barwałd (9,72 km, od 15:50 i 18:43), a także Raf-Kop Mucharz (11,52 km, od 16:18 i 19:11). Etap zakończy emocjonujące ściganie podczas oesu VR1 Power Run Wadowice (1,80 km, od 20:49).
Valvoline Rajd Małopolski – klasyfikacja po I etapie:
- Matulka/Syty (Škoda Fabia RS Rally2) 06:17.1
- Grzyb/Binięda (Škoda Fabia RS Rally2) +00:04.8
- Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia Rally2) +00:07.6
- Brzeziński/Gerber (Citroën C3 Rally2) +00:09.9
- Kołtun/Pleskot (Škoda Fabia RS Rally2) +00:11.0
- Chorbiński/Chrzanowski (Renault Clio Rally3) +00:20.3
- Łabuda/Kuśnierz (Ford Fiesta Rally3 Evo) +00:34.1
- Gabryś/Dymurski (Škoda Fabia Rally2) +00:35.9
- Ulanowski/Kielar (Ford Fiesta Rally3) +00:42.3
- Kowal/Lenkowski (Ford Fiesta Rally3) +00:59.5
Valvoline Rajd Małopolski – klasyfikacja Millers Oils HRSMP po I etapie:
- Kwaśny/Trela (Subaru Impreza) 07:23.1
- Lubiak/Dachowski (Porsche 911 Carrera RS) +00:07.0
- Majcher/Adamski (Subaru Legacy RS) +00:20.3
- Stopa/Ślęczka (BMW M3 E36) +00:20.4
- Olchawski/Bosek (Audi Quattro S1) +00:23.0
- Maciechowski/Klaczańska (BMW 3 E36) +00:23.1
- Molgo/Marton (Škoda Octavia WRC) +00:25.5
- Sawicki/Pryczek (Subaru Impreza) +00:32.1
- Kacprzyk/Romańczyk (Lancia Delta HF Integrale) +00:32.8
- Szczotka/Mazur (Honda Civic) +00:34.7