To będzie wyścig do zapomnienia dla AF Corse #83. Awaria bardzo gwałtownie wyeliminowała ich z walki o zwycięstwo. A ta była rewelacyjna.
Przebieg
Wyścig padł łupem Ferrari #51. Oznacza to trzeci wyścig w tym sezonie i trzecią wygraną Ferrari. Nie ma póki co mocnych na ekipą z Maranello.
Rywalizacja była niezwykle emocjonująca aż do ostatnich minut. Nie zabrakło walki strategicznej, a przede wszystkim bardzo ciekawych pojedynków na torze. Było mnóstwo “twardej gry”, ale na szczęście nie kończyła się ona wypadkami czy częstymi neutralizacjami.
Zwłaszcza walka o pozycje 2-6 była momentami rewelacyjna, pokazując, iż na dobrym torze, WEC potrafi być niezwykle interesującą serią.
Świetnie walczyło Alpine, dojeżdżając tuż za Ferrari i podobnie jak BMW, nie można ich skreślać przed Le Mans. Wysoko był również Cadillac, a lepszym tempem wyścigowym popisała się Toyota.
W trakcie rywalizacji mieliśmy trzy wyjazdy samochodu bezpieczeństwa, ale krótkie i nie wiążące się z poważnymi wypadkami czy drastycznymi zmianami kolejności.
AF Corse
Już po około 20 minutach wyścigu Phil Hanson zaczął mocno tracić prędkość na prostych i przy wyjściach z zakrętów. Wraz z tym szły straty pozycji, a gdy AF Corse #83 było na 11. miejscu, zdecydowano się na zjazd do boksów. Tam okazało się, iż jedna z turbin nie działa na pełnej mocy co sporo kosztuje o ile chodzi o prędkość.
Po kilku okrążeniach Hanson wyjechał na tor, ale po stwierdzeniu, iż problem nie ustąpił, wrócił do garażu na dłużej.
Po 35 okrążeniach udało się naprawić problem i Yifei Ye wyjechał na tor, przejeżdżając 30 okrążeń. Potem do auta wsiadł Robert Kubica, który kręcił naprawdę dobre czasy okrążeń i przejechał łącznie 51 okrążeń. Na 2 okrążenia przed końcem uzyskał najlepszy czas 2. sektora w wyścigu. Co ciekawe, AF Corse #83 miało najlepszy “optymalny” czas rywalizacji.
Pod koniec wyścigu pojawił się kolejny problem w #83 – tym razem z tyłu auta i znów była potrzebna szybka interwencja w garażu. Niestety nie dała ona wiele i ostatnie okrążenie Kubica “toczył się” po torze.
Ostatecznie Kubica uzyskał 12. czas wyścigu wśród kierowców.
Tak przedstawiają się pełne wyniki wyścigu:
Klasyfikacje
Biorąc pod uwagę brak punktów dla Ferrari #83, spadek na 3. miejsce w klasyfikacji generalnej kierowców jest łagodnym wymiarem kary. Strata do fabrycznych Ferrari robi się jednak spora.
1 | Ferrari AF Corse | 51 | Ferrari 499P | James Calado, Alessandro Pier Guidi, Antonio Giovinazzi | 75 |
2 | Ferrari AF Corse | 50 | Ferrari 499P | Antonio Fuoco, Miguel Molina, Nicklas Nielsen | 57 |
3 | AF Corse | 83 | Ferrari 499P | Robert Kubica, Yifey Ye, Phil Hanson | 39 |
4 | Toyota Gazoo Racing | 8 | Toyota GR010 Hybrid | Sebastien Buemi, Brandon Hartley, Rio Hirakawa | 37 |
5 | Alpine Endurance Team | 36 | Alpine A424 | Jules Gounon, Frederic Makowiecki, Mick Schumacher | 30 |
6 | BMW M Team | 20 | BMW M Hybrid V8 | Robin Frijns, Rene Rast, Sheldon van der Linde | 27 |
7 | BMW M Team | 15 | BMW M Hybrid V8 | Kevin Magnussen, Raffaele Marciello, Dries Vathoor | 27 |
8 | Toyota Gazoo Racing | 7 | Toyota GR010 Hybrid | Mike Conway, Kamui Kobayashi, Nyck de Vries | 24 |
9 | Cadillac Hertz Team Jota | 12 | Cadillac V-Series R | Alex Lynn, Norman Nato, Will Stevens | 17 |
10 | Cadillac Hertz Team Jota | 38 | Cadillac V-Series R | Earl Bamber, Sebastien Bourdais, Jenson Button | 8 |
11 | Porsche Penske Motorsport | 6 | Porsche 963 | Matt Campbell, Kevin Estre, Laurens Vanthoor | 6 |
12 | Peugeot TotalEnergies | 93 | Peugeot9X8 | Mikkel Jenson, Paul di Resta, Jean Eric Vergne | 5 |
13 | Alpine Endurance Team | 35 | Alpine A424 | Paul-Loup Chatin, Ferdinand Habsburg, Charles Miles | 4 |
14 | Porsche Penske Motorsport | 5 | Porsche 963 | Julien Andlauer, Michael Christensen, Mathieu Jaminet | 2 |
15 | Peugeot TotalEnergies | 94 | Peugeot9X8 | Loic Duval, Malthe Jakobsen, Stoffel Vandoorne | 0 |
16 | Proton Competition | 99 | Porsche 963 | Neel Jani, Nico Pino, Nicolas Varrone | 0 |
17 | Aston Martin THOR Team | 9 | Aston Martin Valkyrie | Roman De Angelis, Alex Riberas, Marco Sorensen | 0 |
18 | Aston Martin THOR Team | 7 | Aston Martin Valkyrie | Tom Gamble, Ross Gunn, Harry Ticknell | 0 |
AF Corse powiększyło swoją przewagę w klasyfikacji aut niefabrycznych.
1 | AF Corse #83 | 88 |
2 | Proton #99 | 45 |
A to klasyfikacja producentów:
1 | Ferrari | 136 |
2 | Toyota | 71 |
3 | BMW | 64 |
4 | Alpine | 34 |
5 | Cadillac | 29 |
6 | Peugeot | 10 |
7 | Porsche | 5 |
8 | Aston Martin | 0 |
Le Mans
Teraz przed załogami miesiąc na przegrupowanie szyków przed 24h Le Mans. Za niecały miesiąc (8 czerwca) odbędą się oficjalne testy przed najważniejszą rundą sezonu. Sam wyścig odbędzie się w dniach 14-15 czerwca.
W najbliższych godzinach na blogu powinien pojawić się komentarz Roberta Kubicy i jego kolegów po tym wyścigu.