Stellantis traci miliony przez cła USA – Fiat, Jeep i Alfa Romeo pod presją

rallypl.com 5 godzin temu

Koncern Stellantis, właściciel marek takich jak Jeep, Fiat, Alfa Romeo czy Citroën, ujawnił, iż cła nałożone przez prezydenta USA Donalda Trumpa kosztowały firmę już 300 mln euro.

W kwietniu 2025 roku wprowadzono 25% cło na samochody importowane do USA, co poważnie zaburzyło globalny handel samochodami i łańcuchy dostaw. Niektóre marki, w tym Jaguar Land Rover (JLR), czasowo wstrzymały eksport do USA w reakcji na nowe przepisy.

Spadek sprzedaży i produkcji

Stellantis, zarządzający 14 markami motoryzacyjnymi, odnotował aż 25% spadek dostaw do Ameryki Północnej w drugim kwartale roku w porównaniu z tym samym okresem 2024 roku. Całkowita sprzedaż koncernu spadła w tym czasie o 10%. Wstępne dane finansowe za pierwsze półrocze wskazują, iż firma prognozuje przychody na poziomie 74,3 mld euro, ale jednocześnie spodziewa się straty netto w wysokości 2,3 mld euro – w dużej mierze przez cła.

Produkcja globalna i zakłady w Brazylii

Choć Stellantis posiada fabryki w USA, dużą część produkcji prowadzi również w Wielkiej Brytanii, Europie, Kanadzie, Meksyku i Ameryce Południowej. W Brazylii firma ma trzy zakłady, gdzie powstają pojazdy marek Fiat, Jeep i Citroën. Sytuacja w Ameryce Łacińskiej staje się coraz bardziej napięta, ponieważ Trump zagroził podniesieniem ceł na brazylijskie produkty eksportowe choćby do 50%, jeżeli kraj nie wycofa się z postępowania przeciwko byłemu prezydentowi Jairu Bolsonaro.

Stany Zjednoczone zawarły w maju umowę z Wielką Brytanią, zmniejszającą cła na import samochodów do 10% na maksymalnie 100 tys. pojazdów. Mimo to stawka pozostaje znacznie wyższa niż wcześniejsze 2,5%. Wciąż realizowane są negocjacje z Unią Europejską oraz Meksykiem, a Trump ostrzegł, iż jeżeli kraje te odpowiedzą własnymi cłami, USA wprowadzą dodatkowe restrykcje handlowe.

Jaguar Land Rover również pod presją

Stellantis nie jest jedynym producentem zmagającym się z konsekwencjami polityki handlowej Trumpa. Jaguar Land Rover w czerwcu obniżył swoje prognozy zysków po tym, jak w kwietniu czasowo wstrzymał eksport do USA. Dopiero w maju, po porozumieniu Wielkiej Brytanii z Waszyngtonem, firma wznowiła wysyłki, ale jednocześnie ogłosiła redukcję do 500 miejsc pracy w Wielkiej Brytanii.


Źródło: bbc.com

Idź do oryginalnego materiału