
Blisko 80 załóg zapowiedziało swój udział w MARMA 34. Rajdzie Rzeszowskim – rundzie Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP), Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (Millers Oils HRSMP) oraz Rajdzie Rzeszowiak, który jest częścią Rajdowych Mistrzostw Południa (RMP). Tegoroczna edycja wchodzi również w skład Rajdowego Pucharu Europy (FIA ERT), co przyciągnęło zawodników także z zagranicy.
Rajd Rzeszowski, znany z technicznych i krętych tras na Podkarpaciu, jest od 2002 roku nieodłączną częścią kalendarza mistrzostw Polski. Przez lata był również częścią prestiżowych cykli międzynarodowych – w latach 2016 i 2017 stanowił rundę Rajdowych Mistrzostw Europy (FIA ERC), a także gościł uczestników mistrzostw Słowacji, strefy Europy Centralnej (FIA CEZ) czy właśnie FIA ERT.
W tegorocznej edycji załogi zmierzą się na dziewięciu asfaltowych odcinkach specjalnych o łącznej długości 153 kilometrów. Jednym z najbardziej widowiskowych fragmentów będzie odcinek poprowadzony przez centrum Rzeszowa.
Rewanż za 2021?
Rajd stanowi piątą z siedmiu zaplanowanych rund RSMP w okresie 2025. W związku z tym w Rzeszowie pojawi się krajowa czołówka, a także zawodnicy znani z aren międzynarodowych. Organizatorem wydarzenia jest Automobilklub Rzeszowski. Dla kibiców dużą atrakcją będzie z pewnością rewanż za rywalizację z 2021 roku między Erikiem Caisem i Mikołajem Marczykiem. Wówczas lepszy okazał się Czech, który wygrał o 16,1 sekundy. W tym roku Marczyk, z pilotem Szymonem Gospodarczykiem, pojedzie Skodą Fabią RS Rally2 z numerem 1. Cais wystartuje Hyundaiem i20N Rally2, a na prawym fotelu zasiądzie Petr Těšínský – duet ten widnieje na trzeciej pozycji listy startowej.
Drugi numer przydzielono liderom klasyfikacji RSMP – Jakubowi Matulce i Damianowi Sytemu. Trzeci na liście są wiceliderzy – Grzegorz Grzyb i Adam Binięda. Grzyb, pochodzący z Rzeszowa, będzie walczył o swoje piąte zwycięstwo w domowym rajdzie. W czołówce nie zabraknie także Jarosława Kołtuna i Ireneusza Pleskota.
W klasie Rally2, czyli tej z najszybszymi i najbardziej zaawansowanymi konstrukcjami, wystartuje dziewięć załóg.
W klasie 3 zgłoszono sześć duetów. Na liście znaleźli się m.in. liderzy – Adrian Łabuda i Michał Kuśnierz, a także debiutujący na krajowym poziomie Adrian Rzeźnik, syn zwycięzcy Rajdu Rzeszowskiego z 2014 roku, Maćka Rzeźnika. Pięć z sześciu załóg w tej klasie pojedzie Fordami Fiesta Rally3, a jedna Renault Clio Rally3.
Spośród 32 zgłoszonych do rundy RSMP, ERT i CEZ załóg, 24 powalczy o punkty w klasyfikacji RSMP. 17 z nich wystartuje czteronapędowymi samochodami, a pozostałe 15 to auta z napędem na jedną oś. Marcin Górny i Mateusz Martynek będą bronić prowadzenia w tej kategorii w Peugeocie 208 Rally4.
Miłośników klasyki z pewnością ucieszy obecność historycznych rajdówek, które zmierzą się w rundzie Millers Oils HRSMP. Rajd Rzeszowski jest częścią tego cyklu od 2018 roku. W 2025 roku zawody te są czwartą z sześciu rund sezonu. Na liście zgłoszeń znalazło się 18 załóg i wyjątkowo zróżnicowane samochody, od Subaru Legacy 4WD Turbo po Trabanta 601.
W stawce HRSMP zobaczymy między innymi ubiegłorocznego zwycięzcę – Marcina Majchera, liderów klasyfikacji FIA – Filipa Stopę i Rafała Ślęczkę, a także Macieja Lubiaka i Grzegorza Dachowskiego, którzy łączą starty w kraju i za granicą.
Z kolei 11. Rajd Rzeszowiak, będący piątą rundą Rajdowych Mistrzostw Południa, zgromadził 29 załóg. W stawce znalazły się wszystkie czołowe duety klasyfikacji RMP, w tym Szymon Gańczarczyk i Sławomir Parzyk (Citroen DS3 THP), Marek Zięć i Krzysztof Powroźnik (Alfa Romeo MiTo QV) oraz Kamil Kawalec z Sebastianem Krzyżowskim (Peugeot 208 GTI).
Źródło: rajd.rzeszow.pl