To jedna z najważniejszych informacji w kontekście rywalizacji w tegorocznym 24h Le Mans. Jakie wskaźniki Balance of Performance zostały ustanowione na najważniejszy wyścig sezonu WEC?
FIA i organizatorzy WEC przed każdą rundą sezonu dokonują oceny osiągów aut (na podstawie wyników i pomiarów) i „zrównują” je poprzez zmiany wagi, mocy do 250 km/h i wykorzystania energii na stint.
Współczynniki BoP mają bardzo duże znaczenie w kontekście wyników poszczególnych aut, dlatego odpowiednie ich wyważenie jest najważniejsze dla w miarę równej rywalizacji. Kierowcom i zespołom nie wolno komentować zmian BoP.
Waga
Wszystkie auta, oprócz Peugeota, zostały mocno odchudzone na Le Mans w porównaniu z poprzednim wyścigiem na torze Spa. Najwięcej kilogramów odjęto Toyocie i Ferrari.
Warto zauważyć, iż różnice w porównaniu do ubiegłorocznego wyścigu są minimalne. Największa różnica – 8 kilogramów, występuje w przypadku Peugeota. U innych jest to maksymalnie 1 kg różnicy.
Alpine | 1039 | -4 | 1038 |
Aston Martin | 1030 | -5 | - |
BMW | 1039 | -10 | 1039 |
Cadillac | 1037 | -10 | 1036 |
Ferrari | 1042 | -15 | 1043 |
Peugeot | 1039 | +9 | 1047 |
Porsche | 1041 | -14 | 1042 |
Toyota | 1053 | -16 | 1053 |
Moc poniżej 250 km/h
Tu różnice są znacznie większe. W porównaniu do ubiegłorocznego wyścigu wiele KW zyskały Alpine, Ferrari i Toyota. Podobnie do ubiegłorocznych przedstawiają się wartości w BMW, Peugeocie i Porsche.
Biorąc pod uwagę porównanie ze Spa, Toyota zyskała aż 40 KW, a Ferrari 28. Na minucie są Peugeot i Alpine.
Alpine | 518 | -2 | 507 |
Aston Martin | 520 | 0 | - |
BMW | 508 | +5 | 508 |
Cadillac | 520 | +19 | 509 |
Ferrari | 517 | +28 | 508 |
Peugeot | 509 | -11 | 508 |
Porsche | 513 | +19 | 511 |
Toyota | 520 | +40 | 508 |
Moc powyżej 250 km/h
To dość istotny czynnik na 24h Le Mans, gdzie osiąga się wysokie prędkości. Najwięcej w porównaniu z poprzednim rokiem zyskały BMW i Porsche, które będą miały 7 KW więcej do swojej dyspozycji. Niewielkie zmiany mamy w przypadku Ferrari, Alpine czy Toyoty.
W porównaniu ze Spa 2025, różnice są spore. Najwięcej traci Ferrari, a bardzo dużo zyskują Alpine, Aston Martin i BMW.
Alpine | 508 | +11 | 511 |
Aston Martin | 516 | +10 | - |
BMW | 519 | +10 | 512 |
Cadillac | 514 | -6 | 509 |
Ferrari | 500 | -7 | 499 |
Peugeot | 500 | -1 | 504 |
Porsche | 518 | +7 | 511 |
Toyota | 513 | -7 | 512 |
Moc do wagi
W przypadku tego współczynnika w porównaniu z poprzednim rokiem sporo zyskują Alpine, Cadillac, Ferrari i Toyota.
Przyrównując do Spa, najwięcej zyskują Toyota i Ferrari.
Alpine | 0,499 | 0 | 0,488 |
Aston Martin | 0,505 | +0,003 | - |
BMW | 0,489 | +0,009 | 0,489 |
Cadillac | 0,501 | +0,020 | 0,491 |
Ferrari | 0,496 | +0,036 | 0,487 |
Peugeot | 0,490 | -0,015 | 0,485 |
Porsche | 0,493 | +0,025 | 0,490 |
Toyota | 0,494 | +0,045 | 0,482 |
Maksymalna energia na stint
Wskaźniki energii na stint również dość znacznie się zmieniły. W porównaniu z ubiegłorocznym Le Mans aż 23 mJ zyskało BMW, 22 mJ Porsche, a 17 mJ więcej będzie miała Toyota. Cadillac zyska 16, podobnie jak Ferrari.
Biorąc pod uwagę Spa, największy zysk zanotują Porsche i BMW.
Alpine | 905 | +3 | 903 |
Aston Martin | 908 | 0 | - |
BMW | 927 | +20 | 904 |
Cadillac | 916 | +10 | 900 |
Ferrari | 905 | +8 | 889 |
Peugeot | 898 | +4 | 895 |
Porsche | 926 | +21 | 904 |
Toyota | 923 | +18 | 906 |
Testy przed 24h Le Mans 2025 startują już w tym tygodniu. Harmonogram wyścigu znajdziecie tutaj.