Poznaliśmy BoP na 24h Le Mans. Toyota i Cadillac zyskują

1 dzień temu



To jedna z najważniejszych informacji w kontekście rywalizacji w tegorocznym 24h Le Mans. Jakie wskaźniki Balance of Performance zostały ustanowione na najważniejszy wyścig sezonu WEC?

FIA i organizatorzy WEC przed każdą rundą sezonu dokonują oceny osiągów aut (na podstawie wyników i pomiarów) i „zrównują” je poprzez zmiany wagi, mocy do 250 km/h i wykorzystania energii na stint.

Współczynniki BoP mają bardzo duże znaczenie w kontekście wyników poszczególnych aut, dlatego odpowiednie ich wyważenie jest najważniejsze dla w miarę równej rywalizacji. Kierowcom i zespołom nie wolno komentować zmian BoP.

Waga

Wszystkie auta, oprócz Peugeota, zostały mocno odchudzone na Le Mans w porównaniu z poprzednim wyścigiem na torze Spa. Najwięcej kilogramów odjęto Toyocie i Ferrari.

Warto zauważyć, iż różnice w porównaniu do ubiegłorocznego wyścigu są minimalne. Największa różnica – 8 kilogramów, występuje w przypadku Peugeota. U innych jest to maksymalnie 1 kg różnicy.

Le Mans 2025Zmiana vs Spa 2025Le Mans 2024
Alpine1039-41038
Aston Martin1030-5-
BMW1039-101039
Cadillac1037-101036
Ferrari1042-151043
Peugeot1039+91047
Porsche1041-141042
Toyota1053-161053

Moc poniżej 250 km/h

Tu różnice są znacznie większe. W porównaniu do ubiegłorocznego wyścigu wiele KW zyskały Alpine, Ferrari i Toyota. Podobnie do ubiegłorocznych przedstawiają się wartości w BMW, Peugeocie i Porsche.

Biorąc pod uwagę porównanie ze Spa, Toyota zyskała aż 40 KW, a Ferrari 28. Na minucie są Peugeot i Alpine.

Le Mans 2025Zmiana vs Spa 2025Le Mans 2024
Alpine518-2507
Aston Martin5200-
BMW508+5508
Cadillac520+19509
Ferrari517+28508
Peugeot509-11508
Porsche513+19511
Toyota520+40508

Moc powyżej 250 km/h

To dość istotny czynnik na 24h Le Mans, gdzie osiąga się wysokie prędkości. Najwięcej w porównaniu z poprzednim rokiem zyskały BMW i Porsche, które będą miały 7 KW więcej do swojej dyspozycji. Niewielkie zmiany mamy w przypadku Ferrari, Alpine czy Toyoty.

W porównaniu ze Spa 2025, różnice są spore. Najwięcej traci Ferrari, a bardzo dużo zyskują Alpine, Aston Martin i BMW.

Le Mans 2025Zmiana vs Spa 2025Le Mans 2024
Alpine508+11511
Aston Martin516+10-
BMW519+10512
Cadillac514-6509
Ferrari500-7499
Peugeot500-1504
Porsche518+7511
Toyota513-7512

Moc do wagi

W przypadku tego współczynnika w porównaniu z poprzednim rokiem sporo zyskują Alpine, Cadillac, Ferrari i Toyota.

Przyrównując do Spa, najwięcej zyskują Toyota i Ferrari.



Le Mans 2025Zmiana vs Spa 2025Le Mans 2024
Alpine0,49900,488
Aston Martin0,505+0,003-
BMW0,489+0,0090,489
Cadillac0,501+0,0200,491
Ferrari0,496+0,0360,487
Peugeot0,490-0,0150,485
Porsche0,493+0,0250,490
Toyota0,494+0,0450,482

Maksymalna energia na stint

Wskaźniki energii na stint również dość znacznie się zmieniły. W porównaniu z ubiegłorocznym Le Mans aż 23 mJ zyskało BMW, 22 mJ Porsche, a 17 mJ więcej będzie miała Toyota. Cadillac zyska 16, podobnie jak Ferrari.

Biorąc pod uwagę Spa, największy zysk zanotują Porsche i BMW.



Le Mans 2025Zmiana vs Spa 2025Le Mans 2024
Alpine905+3903
Aston Martin9080-
BMW927+20904
Cadillac916+10900
Ferrari905+8889
Peugeot898+4895
Porsche926+21904
Toyota923+18906

Testy przed 24h Le Mans 2025 startują już w tym tygodniu. Harmonogram wyścigu znajdziecie tutaj.



Idź do oryginalnego materiału