W najbliższy weekend rywalizacja o rajdowe mistrzostwo Europy dojdzie do półmetka. Areną zmagań będzie ORLEN OIL 81. Rajd Polski, który może przybliżyć naszego rodaka do prestiżowego tytułu mistrzowskiego wśród kierowców. Miko Marczyk jest w tej chwili liderem punktacji ze stratą 3 oczek do Roope Korhonena. Jednak według obecnej wiedzy, to nie Fin będzie głównym rywalem łodzianina do mistrzowskiej korony.
Artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z firmą ORLEN OIL.
Dlaczego lider ERC na teraz nie jest głównym kandydatem do tytułu?
Rajdowe Mistrzostwa Europy (ERC) to specyficzny cykl, w którym obsada nie jest tak stała jak w mistrzostwach świata (WRC). Wielu czołowych kierowców startuje tylko w wybranych rundach, co czasem przysłania kibicom obraz rzeczywistej rywalizacji o tytuł. Dość powiedzieć, iż w każdej z trzech dotychczasowych rund triumfował inny zawodnik. Podczas inauguracji sezonu w Hiszpanii wygrał Nikołaj Griazin, na Węgrzech ze zwycięstwa cieszył się Roope Korhonen, a ostatnio w Szwecji zwycięskiego szampana otwierał Eyvind Brynildsen.
Co łączy tę trójkę? Otóż żaden z nich nie zaplanował pełnego sezonu startów w ERC. To istotna uwaga zwłaszcza w kontekście lidera obecnej punktacji, Roope Korhonena (60 pkt). Rajdowy zespół indyjskiego producenta opon MRF zaangażował 26-latka tylko na szutrowe rundy sezonu. Po ORLEN OIL 81. Rajdzie Polski takowych już nie będzie. Mimo iż Korhonen może po imprezie na Mazurach może choćby umocnić się na prowadzeniu, to Team MRF Tyres na drugą połowę sezonu może myśleć raczej o zatrudnieniu asfaltowego specjalisty. Ten zespół najbardziej liczy bowiem na rywalizację o tytuł wśród dostawców opon, którego broni Michelin.
Fińskie media dopytywały choćby Korhonena, czy możliwe jest rozszerzenie jego programu o kolejne starty. – Oczywiście, będziemy rozmawiać, czy jest możliwość rywalizowania dalej, ale z informacji na teraz, nie ma w planie żadnych innych rajdów poza tymi szutrowymi – odpowiedział Fin w rozmowie z portalem Rallit. Roope będzie zmuszony prawdopodobnie szukać ewentualnego finansowania poza MRF. Warto zauważyć, iż ma już innych sponsorów, ale ci zapewniają mu jeszcze kosztowniejszy program w mistrzostwach świata, gdzie rywalizuje Toyotą GR Yaris Rally2 w stawce WRC2.
Kto na pewno rywalizuje o mistrzostwo Europy?
Tym samym najlepszy polski kierowca w stawce ERC, Miko Marczyk z ORLEN Team (57 pkt) być może bardziej skoncentruje się na rywalizacji z zawodnikami, którzy mają w planach pełny sezon startów. Do tego grona trzeba zaliczyć przede wszystkim byłego mentora Polaka, Madsa Ostberga (48 pkt) oraz wschodzącą gwiazdę włoskich rajdów, Andreę Mabelliniego (47 pkt). Oczywiście wszystkie rundy ERC mają zapewniony także inni kierowcy jak Jon Armstrong (21 pkt), Simone Tempestini (9 pkt) czy Philip Allen (5 pkt). Jednak początek sezonu pokazał, iż mają oni w tym roku problem z dowożeniem wyniku.


ORLEN OIL 81. Rajd Polski z bazą w Mikołajkach będzie znakomitą okazją do podreperowania dorobku załóg z biało-czerwonymi flagami. Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk już wygrywali na Mazurach. Kibice liczą też, iż ta impreza pozwoli wspiąć się w wyżej w europejskiej klasyfikacji Jakubowi Matulce i Damianowi Sytemu. Liderzy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP) będą głównie skupieni na krajowym cyklu, ale duet Lotto Rally Team zalicza w tym roku pełen sezon mistrzostw Starego Kontynentu. Mimo przyzwoitego, a czasem imponującego tempa w poprzednich rundach, Matulka wciąż czeka na mocny wynik w ERC.
Czołówka punktacji ERC 2025 po 3 rundach
Poz. | Kierowca | Pkt | Start w | Cały sezon |
1 | Roope Korhonen | 60 | Tak | Nie |
2 | Miko Marczyk | 57 | Tak | Tak |
3 | Mads Ostberg | 48 | Tak | Tak |
4 | Andrea Mabellini | 47 | Tak | Tak |
5 | Isak Reiersen | 40 | Tak | Nie |
6 | Nikołaj Griazin | 34 | Nie | Nie |
7 | Eyvind Brynildsen | 31 | Nie | Nie |
8 | Mille Johansson | 28 | Tak | Nie |
9 | Yoann Bonato | 26 | Nie | Nie |
10 | Jose Antonio Suarez | 22 | Nie | Nie |
Nie zapominamy o ERC3
Kibice mają też spore oczekiwania wobec polskich kierowców z ERC3. Nasi rywalizują o mistrzostwo tej kategorii (w ERC3 nie jest przyznawane mistrzostwo Europy). W niej na razie przewodzi Francuz Tristan Charpentier (66). Jednak tuż za nim sklasyfikowani są Igor Widłak (64), Tymoteusz Abramowski (62) i Adrian Rzeźnik (52). Oczy zwrócone będą zwłaszcza na tych dwóch ostatnich, ponieważ 18-latkowie to synowie dwóch znanych kierowców rajdowych, czyli odpowiednio Marcina Abramowskiego i Macieja Rzeźnika. Obaj juniorzy od kilku lat szlifowali swoje umiejętności, startując w rajdach państw nadbałtyckich. Teraz jako pełnoletni kierowcy zaliczają debiutancki sezon w ERC3. Dodatkowo walczą o M-Sport Fiesta Rally3 Trophy. To dlatego, iż czołówka punktacji korzysta z budowanych w Polsce Fordów Fiesta Rally3. Przed polską publicznością tempo prawdopodobnie będzie chciał zaprezentować też Hubert Kowalczyk. Kierowca Renault Clio Rally3 to aktualny mistrz naszego kraju w klasie 3.




Czołówka punktacji ERC3 2025 po 3 rundach
Poz. | Kierowca | Pkt | Startuje w |
1 | Tristan Charpentier | 66 | Tak |
2 | Igor Widłak | 64 | Tak |
3 | Tymek Abramowski |
62 | Tak |
4 | Adrian Rzeźnik |
52 | Tak |
5 | Ville Vatanen | 43 | Tak |
6 | Błażej Gazda |
41 | Tak |
7 | Hubert Kowalczyk |
36 | Tak |
8 | Marton Bertalan | 24 | Nie |
9 | Martin Ravenscak | 19 | Nie |
10 | Sebastian Butyński |
13 | Nie |
11 | Esmar-Arnold Unt | 13 | Tak |
12 | Casey Jay Coleman | 11 | Tak |
Artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z firmą ORLEN OIL, sponsorem tytularnym Rajdu Polski. Spółka ORLEN OIL zajmuje się produkcją i dystrybucją środków smarnych oraz produktów dla motoryzacji.