Ostatni silnik V10 Senny zostanie sprzedany

rallyandrace.pl 1 dzień temu
Zdjęcie: Ostatni silnik V10 Senny zostanie sprzedany


Podczas tegorocznego Monterey Car Week do sprzedaży trafi niezwykle cenna pamiątka z historii Formuły 1 – ostatni silnik V10 marki Honda, z którego korzystał Ayrton Senna. Jednostka RA100E była używana przez brazylijskiego mistrza świata podczas finałowego wyścigu sezonu 1990 w Australii oraz wcześniej – w trakcie treningów do kontrowersyjnego Grand Prix Japonii na torze Suzuka.

W 1990 roku Ayrton Senna sięgnął po swój drugi tytuł mistrza świata Formuły 1 w atmosferze skandalu. Już na pierwszym okrążeniu Grand Prix Japonii zderzył się ze swoim rywalem i zarazem zespołowym kolegą z McLarena, Alainem Prostem, co skutkowało wyeliminowaniem obu kierowców z wyścigu. Tym samym Senna zapewnił sobie mistrzostwo jeszcze przed finałem sezonu. Dwa tygodnie później pojawił się na starcie Grand Prix Australii w Adelaide – był to jego ostatni wyścig w okresie i jednocześnie ostatni, w którym korzystał z silnika V10 Hondy. Od sezonu 1991 japoński producent przeszedł na jednostki V12.

Silnik RA100E, który zostanie wystawiony na aukcję przez dom Bonhams, to właśnie ta ostatnia jednostka napędowa V10 z historii współpracy Senny z Hondą. Normalnie, po zakończeniu eksploatacji, silniki trafiały z powrotem do japońskiego centrum technicznego, gdzie były rozbierane i analizowane, po czym utylizowane. Tym razem jednak Honda zrobiła wyjątek. RA100E został zachowany, a następnie – dopiero w zeszłym roku – rozebrany i starannie przechowywany w specjalnej gablocie.

Już w kwietniu Honda Racing Corporation zapowiedziała uruchomienie nowej działalności związanej ze sprzedażą pamiątek motorsportowych, w tym części z silników używanych przez Sennę. Tamta oferta dotyczyła jednak rozdzielonych elementów, bez zachowania kompletności jednostki. Tym razem nabywca otrzyma cały silnik z udokumentowaną historią, choć również w formie zdemontowanej. Zestaw nie ma ceny minimalnej, co oznacza, iż trafi do najwyżej licytującego, niezależnie od ostatecznej kwoty.

Choć teoretycznie możliwa byłaby rekonstrukcja kompletnego silnika, bardziej prawdopodobne jest, iż pozostanie on w obecnej formie jako eksponat – unikatowa pamiątka po jednym z największych kierowców w historii Formuły 1. Dla kolekcjonera z odpowiednim budżetem to niepowtarzalna okazja, by wejść w posiadanie prawdziwego fragmentu legendy – silnika, który zamykał pewną epokę w historii Hondy i Senny.

Aukcja odbędzie się w sierpniu, podczas Monterey Car Week w Kalifornii. Bonhams nie podało jeszcze przewidywanej ceny końcowej, ale biorąc pod uwagę historię jednostki, zainteresowanie prawdopodobnie będzie ogromne.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.

Idź do oryginalnego materiału