Ostatni rozdział tegorocznej rywalizacji w Millers Oils Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski rozegra się w ten weekend na południu województwa opolskiego. Rajd Nyski zadebiutuje w kalendarzu HRSMP i od razu stanie się areną decydującej walki o tytuły mistrzowskie.
Nowa runda w kalendarzu mistrzostw
Rajd Nyski to młoda impreza, ale o dynamicznie rosnącej renomie. Piąta edycja zawodów po raz pierwszy znalazła się w kalendarzu krajowego czempionatu historycznego, stając się zarazem siódmą, finałową rundą RSMP i HRSMP. Pierwsze edycje imprezy miały status Super KJS i rundy Tarmac Masters, a w latach 2023-2024 Rajd Nyski otwierał sezon Rajdowych Mistrzostw Południa.
Baza zawodów znajdzie się w Hali Nysa, przy której zlokalizowany będzie również park serwisowy. To właśnie stąd historyczne rajdówki ruszą do rywalizacji, poprzedzonej sobotnim odcinkiem testowym w Cieszanowicach (3 km).
Dzień i noc na oesach Opolszczyzny
Zmagania rozpoczną się w sobotę, 11 października, o godzinie 17 – ceremonią startu na nyskim rynku. Już pierwszy odcinek specjalny, Jezioro Otmuchów (20,7 km), okaże się najdłuższym w całym rajdzie. Tego samego wieczoru załogi pokonają także próby Bykowice (7,2 km), ponownie Jezioro Otmuchów, a na koniec dnia – widowiskowy OS Nysa (2,4 km), rozgrywany na ulicach miasta. Aż trzy z czterech sobotnich prób odbędą się po zmroku, co nada rywalizacji wyjątkowego klimatu.
Niedzielna część rajdu obejmuje dwa odcinki – Łączki (19,43 km) i Stary Las (15,28 km) – pokonywane dwukrotnie. Łączny dystans ośmiu oesów wyniesie 120,4 km. Ceremonia mety oraz rozdanie pucharów zaplanowano na niedzielę, o godzinie 15, ponownie na rynku w Nysie.
Mocna obsada finału
Na liście zgłoszeń znalazło się 26 załóg – to wynik zbliżony do najbardziej popularnych rund sezonu, takich jak Rajd Małopolski czy Dolnośląski. W komplecie pojawi się czołówka cyklu, z liderem klasyfikacji generalnej Filipem Stopą (BMW M3 E36) i jego pilotem Rafałem Ślęczką, a także Maciejem Lubiakiem i Grzegorzem Dachowskim (Porsche 911 Carrera RS), którzy wciąż mają szanse na tytuł.
Wśród zgłoszonych znalazł się ubiegłoroczny mistrz HRSMP, Marcin Majcher (Subaru Legacy 4WD Turbo), a także m.in. Krzysztof i Agnieszka Mikulscy (Porsche 911 SC), Michał Łusiak (Ford Escort RS Cosworth), Marcin Kwaśny (Subaru Impreza) czy Krzysztof Święcicki (Peugeot 106). Do rywalizacji po kilkuletniej przerwie wraca również Paweł Wysocki, który pojedzie Toyotą Celiką GT4 ST165 – takim samym modelem, jakim Carlos Sainz zdobył tytuł mistrza świata w 1990 roku.
Decydująca rozgrywka o tytuły
Rajd Nyski będzie rundą o podwójnej wadze – za zwycięstwo można zdobyć aż 50 punktów (w tym 5 za Power Stage), co sprawia, iż losy mistrzostw w kilku klasyfikacjach są wciąż otwarte.
W generalce o mistrzowski tytuł walczą Stopa i Ślęczka (153 pkt) oraz Lubiak i Dachowski (123 pkt). W klasie Historic Open +2000 Marcin Kwaśny potrzebuje zaledwie jednego punktu, by zapewnić sobie tytuł, a w klasie B1 rozstrzygnięcie zapadnie między trzema załogami: Lubiak/Dachowski, Kiepura/Galle i Mikulscy.
Pozostałe tytuły są już przesądzone – m.in. w klasach B2 (Jerzy Skrzypek), C1 (Stopa/Ślęczka), C2 (Jan Sikorski) oraz Historic Open -2000 (Święcicki/Ciesielski).
Finał sezonu 2025
Rajd Nyski zamknie ósmy sezon Millers Oils HRSMP – drugi pod patronatem tytularnego sponsora. To nowy rozdział w historii cyklu, ale również symboliczne zakończenie sezonu, w którym historyczne rajdówki po raz kolejny udowodniły, iż ich miejsce na polskich odcinkach specjalnych wciąż jest niezastąpione.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.