Legendarny Ford wystawiony na sprzedaż. Ma ponad 300 koni mocy i napęd na cztery koła

6 godzin temu

Ford to producent z ogromnymi, długoletnimi tradycjami. Amerykański producent na przestrzeni dziesiątek lat zaprezentował nam niezwykle szeroki wachlarz swoich możliwości we wszystkich segmentach. Część modeli stała się absolutnymi legendami. Jedne wciąż są produkowane, inne już niestety nie. Dla wielu osób kupno takiego auta to dziś spełnienie najskrytszych marzeń. To wręcz zabranie dla siebie kawałka historii.

Legendarny Ford wystawiony na sprzedaż

Ford Escort pojawił się na rynku w 1967 roku. Samochód był rozwijany przez lata a jego popularność dotarła niedługo również do Polski. Wspominałem już wcześniej o niezwykle szerokim wachlarzu możliwości amerykańskiego producenta. Przejawiał się on również w świecie sportu. Ford Escort RS Cosworth do dzisiaj dla wielu osób jest absolutną ikoną i legendą. W wersji drogowej generował 227 koni mechanicznych, natomiast… to jeszcze nie wszystko. Była też bowiem wersja rajdowa, której budową zajął się brytyjski M-Sport, zespół obecny w Rajdowych Mistrzostwach Świata do dzisiaj.

fot. rallycarsforsale.net

Samochód był wyposażony w turbodoładowany silnik Cosworth o pojemności 2 litrów i mocy 304 koni mechanicznych. Moment obrotowy sięgał natomiast wartości 490 Nm. Zgodnie z wymaganiami regulaminowymi, samochód ważył 1230 kg, co tylko podkreśla potencjalne osiągi. Konstrukcja zadebiutowała w WRC w 1997 roku podczas otwierającego sezon Rajdu Monte Carlo. Carlos Sainz i Luis Moya zajęli wówczas 2. miejsce. Escort WRC radził sobie znakomicie, zawodnicy seryjnie stawali dzięki niemu na podium, a podsumowaniem sezonu 1997 roku dla M-Sportu były podwójnie wygrane rajdy w Grecji i Indonezji. To jednak imponująca statystyka.

Prawdziwa ikona

Ford Escort WRC spędził w mistrzostwach świata dwa lata. Jego historia zakończyła się Rajdem Wielkiej Brytanii w 1998 roku, gdzie dwie załogi korzystające z samochodu zakończyły jednak na podium. M-Sport przedstawił później model Focus WRC. Historia Escorta dobiegła końca… ale tylko oficjalnie – w kontekście ekipy fabrycznej z mistrzostw świata. Samochód był tak dobry i tak skuteczny, iż z powodzeniem radził sobie na całym świecie, również w Polsce. W 1999 roku startował nim Janusz Kulig a Escort raz na zawsze trafił do świadomości kibiców.

Dziś na portalu rallycarsforsale.net znajdziemy Forda Escorta WRC z 1997 roku. Nadwozie tego konkretnego auta ma numer 27. Egzemplarz ten pojawiał się głównie na lokalnych imprezach w Wielkiej Brytanii. Dla kibiców rajdów co innego może mieć jednak znaczenie. Ostatnim oficjalnym startem dokładnie tego Escorta WRC jest Rallylegend w 2021 roku. Wówczas za jego kierownicą zasiadał… Craig Breen. Samochód jest terazna sprzedaż, znajduje się aktualnie we Włoszech. Więcej informacji na jego temat i kontakt do właściciela znajdziecie pod tym LINKIEM.

Zdjęcie główne: Ford

Idź do oryginalnego materiału