Latvala zdominował otwarcie sezonu EHRC

rallypl.com 14 godzin temu

Jari-Matti Latvala zaliczył doskonały początek sezonu Historycznych Rajdowych Mistrzostw Europy, wygrywając wspólnie z Janni Hussi wszystkie 13 odcinków specjalnych Rajdu Costa Brava.

Latvala i Hussi, startujący Toyotą Celicą ST185, utrzymywali bezpieczną przewagę, ostatecznie finiszując z przewagą 3 minut i 52 sekund nad najbliższymi rywalami. Oprócz triumfu w klasyfikacji generalnej EHRC, załoga zwyciężyła również w FIA Kategorii 4.

Najbliżsi rywale Latvali to triumfator 24 godzin Le Mans Romain Dumas oraz jego pilot Mathieu Tyran, którzy ukończyli rajd na drugim miejscu w Porsche 911 Carrera RS. Francuska załoga, choć nie była w stanie dorównać tempem fińskiemu duetowi, zwyciężyła w FIA Kategorii 2. Wartym podkreślenia jest fakt, iż ich Porsche 911 Carrera RS to samochód znacznie starszy niż nowocześniejsza Toyota Celica Latvali – oba auta dzieli niemal dwie dekady różnicy technologicznej, co czyni wynik Dumasa i Tyrana jeszcze bardziej imponującym.

Trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej zajęli Pascal Perroud i Loïc Dumont w BMW M3, tracąc 54 sekundy do Dumasa i Tyrana oraz zdobywając drugie miejsce w FIA Kategorii 4.

Brytyjski mistrz historycznych rajdów, Seb Perez, wspierany przez Bowena Dale’a w Lancii Stratos HF, zakończył rywalizację na czwartej pozycji. Perez rozpoczął rajd bardzo obiecująco, osiągając drugi czas na pierwszym odcinku specjalnym. Niestety, problemy z przekładnią uniemożliwiły mu dalszą walkę o podium i zmusiły do odrabiania strat na kolejnych oesach. Pomimo trudności Brytyjczyk zdołał wywalczyć czwarte miejsce.

W rajdzie wzięła udział jedna polska załoga. Maciej Lubiak i Grzegorz Dachowski w Porsche Carrera RS 3.0 zajęli 15. miejsce w klasyfikacji generalnej EHRC i piąte w FIA Kategorii 2.

Pozostali zwycięzcy kategorii

W Kategorii 1 zwycięstwo odnieśli Włosi Antonio Parisi i Giuseppe D’Angelo w Porsche 911S, zostawiając w tyle rodaków – Carlo Fiorito i Nicolo Ventoso – o 9 minut i 18 sekund.

W Kategorii 2 triumfowali Romain Dumas i Mathieu Tyran, pokonując duet Seb Perez/Bowen Dale w Lancii o zaledwie 57 sekund.

Hiszpanie Jesus Manuel Ferreiro Pérez i Javier Anido Vázquez zwyciężyli w Kategorii 3, prowadzeni swoim Fordem Escort RS1800 do mety z przewagą 3 minut i 23 sekund nad załogą Gregory i Caron McCormack.

W Kategorii 4, zgodnie z oczekiwaniami, najlepsi okazali się Latvala i Hussi, a drugie miejsce zajęli Pascal Perroud i Loïc Dumont.

Toyota Gazoo Racing WRT

Nowa kategoria P2

Tegoroczny Rajd Costa Brava zapisał się w historii jako pierwsza runda EHRC, w której mogły startować samochody kategorii Pre-2000 (P2). Wprowadzone na sezon 2025 nowe przepisy pozwalają na start samochodów homologowanych w latach 1993-2000. Chociaż auta te nie są jeszcze uprawnione do zdobywania punktów w klasyfikacji generalnej EHRC, to ich obecność stanowi istotny krok w ewolucji historycznych rajdów.

Wśród wyróżniających się uczestników tej nowej klasy byli Kris Rosenberger (Subaru Impreza 555), Patrick Canavese (Renault Clio Maxi Kit Car) oraz Fernando Dameto (Mitsubishi Carisma GT).

Idź do oryginalnego materiału