
Europejski przemysł baterii do pojazdów elektrycznych doznał ogromnego ciosu. Szwedzki producent baterii Northvolt ogłosił upadłość, pozostawiając 5 000 pracowników w niepewności. Firma, która miała być europejską odpowiedzią na azjatyckich gigantów, nie zdołała zabezpieczyć finansowania niezbędnego do dalszego funkcjonowania.
Northvolt, założony w 2016 roku, był jednym z największych europejskich nadziei w branży akumulatorów. Miał konkurować z takimi firmami jak CATL, BYD (Chiny) i LG (Korea Południowa). Jednak narastające trudności finansowe doprowadziły do upadku przedsiębiorstwa.
Według oficjalnego oświadczenia firmy, najważniejsze przyczyny bankructwa to: rosnące koszty kapitału, niepewność geopolityczna, problemy w łańcuchu dostaw, zmieniający się popyt rynkowy
Aby uniknąć upadku, Northvolt we wrześniu 2024 roku podjął próbę restrukturyzacji, redukując zatrudnienie o 25% i skupiając działalność na głównym zakładzie produkcyjnym w Skellefteå (północna Szwecja). Firma zamroziła również plany budowy nowych fabryk w Kanadzie, Niemczech i Göteborgu, gdzie miała współpracować z Volvo. Mimo iż Northvolt w listopadzie 2024 roku uzyskał ochronę przed wierzycielami w USA, nie udało się pozyskać nowych inwestorów, co przypieczętowało los przedsiębiorstwa.
Co dalej z rynkiem baterii w Europie?
Upadłość Northvolt to ogromny cios dla europejskiej strategii energetycznej. Unia Europejska planowała zwiększyć swój udział w globalnej produkcji baterii z 3% do 25% do 2030 roku. Niestety, bez Northvolt realizacja tego celu staje się jeszcze trudniejsza. Upadek szwedzkiego giganta może oznaczać jeszcze większą dominację azjatyckich firm na rynku baterii i pogłębienie zależności Europy od importu.
Źródło: francetvinfo.fr