
Nowo wybrany prezydent Karol Nawrocki porzuca skromne Renault Twingo na rzecz elitarnej opancerzonej limuzyny. Przez najbliższe pięć lat nie zobaczymy go za kierownicą żadnego pojazdu – tak nakazuje procedura bezpieczeństwa obowiązująca głowę państwa.
W miejsce miejskiego autka o wartości poniżej 10 tys. zł pojawi się Mercedes-Maybach S 600 Guard – samochód klasy premium, stworzony z myślą o przetrwaniu w najbardziej nieprzewidywalnych sytuacjach.
Mercedes-Maybach S 600 Guard – limuzyna z najwyższej półki
Prezydencki Maybach to nie tylko środek transportu, ale także mobilna twierdza. Pojazd ten opiera się na flagowej limuzynie Mercedesa klasy S (generacja W222), napędzanej przez silnik V12 o mocy 530 KM i momencie obrotowym 830 Nm. Mimo ogromnej mocy, prędkość ograniczono do 210 km/h ze względu na dodatkowe wzmocnienia i opancerzenie.
Limuzyna wyposażona została w pneumatyczne zawieszenie z aktywną kontrolą tłumienia, co gwarantuje stabilność i komfort choćby przy większych prędkościach oraz podczas jazdy po nierównej nawierzchni. Zmodyfikowane systemy trakcji i ESP pomagają zachować pełną kontrolę nad pojazdem w krytycznych warunkach.
Najwyższy poziom ochrony: co oznacza certyfikat VR10?
Mercedes-Maybach S 600 Guard to pierwszy cywilny pojazd, który uzyskał certyfikat balistyczny VR10 – najwyższy poziom ochrony przewidziany dla pojazdów użytkowanych przez osoby publiczne. Karoseria, drzwi i szyby zostały wykonane z wielowarstwowych materiałów, w tym stali pancernej, aramidu i specjalnych kompozytów polietylenowych. Szyby pokryto warstwą poliwęglanu od wewnątrz, co zapobiega rozpryskiwaniu się odłamków podczas eksplozji.

Samochód jest odporny na ostrzał z broni maszynowej oraz wybuchy – również te umieszczone bezpośrednio pod nim. Specjalne opony Michelin PAX run-flat pozwalają na przejechanie do 30 km po całkowitej utracie ciśnienia.
Ile kosztuje prezydencka limuzyna?
Cena bazowa Mercedesa-Maybacha S 600 Guard to około 470 tys. euro netto, czyli ponad 2 mln zł według obecnego kursu. Wersja prezydencka najprawdopodobniej została wyposażona w dodatkowe elementy takie jak:
- system automatycznego gaszenia pożaru,
- wewnętrzny system oczyszczania powietrza z gazów bojowych,
- indywidualne fotele z funkcją masażu i rozkładania,
- lodówkę, system rozrywki i zasłony z pełną automatyką.
Jakim autem wcześniej jeździł Karol Nawrocki?
Przed objęciem najwyższego urzędu w państwie, Karol Nawrocki poruszał się znacznie mniej prestiżowymi pojazdami. Do kampanii wyborczej ruszył za kierownicą czerwonego Renault Twingo – miejskiego samochodu wartego ok. 10 tys. zł. Twierdził, iż to jego prywatne auto, chociaż w oświadczeniu majątkowym z 2021 roku widnieje Opel Insignia z 2011 roku.

Podsumowanie: Twingo odchodzi, Maybach nadjeżdża
Karol Nawrocki, który jeszcze niedawno przekonywał wyborców do swojej skromności, przesiada się do jednego z najlepiej zabezpieczonych samochodów na świecie. Mercedes-Maybach S 600 Guard będzie nie tylko środkiem transportu, ale i symbolem nowego rozdziału w jego politycznej karierze. A czerwone Twingo? Może jeszcze kiedyś wróci – na emeryturze.
Źródło: tvp.pl oraz auto-swiat.pl