
Kalle Rovanperä oraz jego pilot Jonne Halttunen zapisali się na kartach historii, wygrywając Rajd Finlandii 2025 w imponującym stylu i przerywając ośmioletnią passę bez zwycięstwa fińskiego kierowcy w domowej rundzie WRC. Zwycięstwo to było nie tylko symboliczne – było również rekordowe.
Duet Rovanperä–Halttunen zdominował najszybszy rajd w historii mistrzostw świata WRC, osiągając średnią prędkość aż 129,95 km/h przez cztery dni jazdy na pełnym gazie. Finowie zwyciężyli z przewagą 39,2 sekundy, nie pozostawiając rywalom złudzeń.
To był wyjątkowy weekend także dla całego zespołu Toyota Gazoo Racing, który osiągnął coś niezwykłego – 1-2-3-4-5 w klasyfikacji końcowej. To dopiero drugi taki przypadek w historii WRC, po sukcesie Lancii w Rajdzie Portugalii w 1990 roku. Co ciekawe, w obu tych wydarzeniach brał udział Juha Kankkunen – wtedy jako kierowca, dziś jako wicedyrektor zespołu z Jyväskylä.
Od startu do mety – pełna kontrola Rovanpery
Rovanperä objął prowadzenie już na pierwszym piątkowym odcinku i nie oddał go do końca rajdu. Budował przewagę metodycznie, z chłodną precyzją. Sobotnie dramaty rywali z Hyundaia – Thierry’ego Neuville’a i Adriena Fourmaux, którzy odpadli przez identyczne przebicia opon – dały mu jeszcze więcej przestrzeni do spokojnego finiszu.
Ouninpohja rozstrzyga – Rovanperä nie pozostawia wątpliwości
Dwie perfekcyjne próby przez legendarną próbę Ouninpohja w niedzielę przypieczętowały sukces Rovanpery. Było to jego pierwsze zwycięstwo w domowym rajdzie, ale też triumf, który z miejsca przywrócił go do walki o tytuł mistrza świata. Teraz zajmuje drugie miejsce w klasyfikacji generalnej, zaledwie trzy punkty za liderem – Elfynem Evansem.
„To naprawdę niesamowite uczucie. Oczywiście kilka razy byliśmy blisko zwycięstwa i czułem, iż w tym roku naprawdę musimy to osiągnąć. Bardzo dziękuję wszystkim za świetną pracę nad samochodem. Naprawdę ciężko na to pracowaliśmy, w ten weekend jechałem na granicy możliwości i bardzo się starałem. Bardzo potrzebowaliśmy tych punktów i ostatecznie wszystko dobrze się skończyło”. – powiedział Rovanperä.
Zacięta walka o podium za plecami lidera
Podczas gdy Rovanperä jechał po swoje, za jego plecami trwała zażarta walka o pozostałe miejsca na podium. Różnica między Takamoto Katsutą, Sébastienem Ogierem i Elfynem Evansem na mecie wynosiła zaledwie 6,6 sekundy!
Katsuta utrzymał nerwy na wodzy i dowiózł drugie miejsce, co jest jego najlepszym wynikiem od lutowego Rajdu Szwecji. Ogier obronił trzecią pozycję z zaledwie 1,1 sekundy przewagi nad Evansem.
Piąty był młody Sami Pajari, który domknął historyczny sukces Toyoty, zajmując komplet pięciu czołowych miejsc.
Problemy Hyundaia i rozczarowanie Tänaka
Thierry Neuville zakończył rajd na szóstej pozycji, a Adrien Fourmaux… nie dojechał do mety, wycofując się zaledwie kilometr przed końcem. Jeszcze gorzej weekend zakończył się dla Otta Tänaka, który po wypadku i karze czasowej spadł z walki o podium i ostatecznie ukończył rajd dopiero na dziesiątym miejscu, co kosztowało go spadek na czwarte miejsce w klasyfikacji sezonu.

Pozycje 7–9 przypadły ekipie M-Sport Forda – Josh McErlean wyprzedził zespołowych kolegów Mārtinša Sesksa i Grégoire’a Munstera, kompletując pierwszą dziesiątkę rajdu.
Kolejna runda WRC przenosi się do Ameryki Południowej – Rajd Paragwaju odbędzie się w dniach 28–31 sierpnia w Encarnación. Będzie to pierwsza w historii runda mistrzostw świata rozgrywana w tym kraju.
Klasyfikacja generalna Rajdu Finlandii 2025
1 | Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen | Toyota GR Yaris Rally1 | — |
2 | Takamoto Katsuta – Aaron Johnston | Toyota GR Yaris Rally1 | +39.2 |
3 | Sébastien Ogier – Vincent Landais | Toyota GR Yaris Rally1 | +45.1 |
4 | Elfyn Evans – Scott Martin | Toyota GR Yaris Rally1 | +48.1 |
5 | Sami Pajari – Marko Salminen | Toyota GR Yaris Rally1 | +1:18.8 |
6 | Thierry Neuville – Martijn Wydaeghe | Hyundai i20 N Rally1 | +2:01.5 |
7 | Josh McErlean – Eoin Treacy | Ford Puma Rally1 | +4:07.4 |
8 | Mārtiņš Sesks – Renars Francis | Ford Puma Rally1 | +5:17.2 |
9 | Grégoire Munster – Louis Louka | Ford Puma Rally1 | +5:24.9 |
10 | Ott Tänak – Martin Järveoja | Hyundai i20 N Rally1 | +7:38.4 (+5:00 kary) |
Źródło: wrc.com