
Andrea Adamo, były szef zespołu Hyundai Motorsport, od zawsze kierował się zasadą: „Nie interesuje mnie, co musimy zrobić – musimy wygrać”. Właśnie ta filozofia, oparta na ambicji i bezkompromisowej walce o sukces, stała się motorem jego kariery i czynnikiem, który przyciągnął do Hyundaia jednego z najlepszych kierowców WRC – Otta Tänaka.
Już jako piętnastolatek Adamo mówił rodzicom, iż zostanie inżynierem samochodów wyścigowych. Jak sam podkreślał, nie była to mrzonka, ale „cel”, który konsekwentnie realizował poprzez ciężką pracę i determinację. Zanim trafił do rajdów, zdobywał doświadczenie w seriach samochodów turystycznych, współpracując m.in. z Alfa Romeo i Hondą.
W 2015 roku dołączył do Hyundaia, początkowo odpowiadając za program kliencki, a cztery lata później został mianowany szefem zespołu WRC. Już w pierwszym sezonie pod jego przywództwem Hyundai zdobył swój pierwszy tytuł mistrza producentów, powtarzając sukces rok później.

Dlaczego Adamo potrzebował Tänaka?
Choć Thierry Neuville był wówczas liderem zespołu i odnosił sukcesy, Adamo wiedział, iż aby pokonać potęgi takie jak Toyota i M-Sport Ford, Hyundai potrzebuje drugiego, pełnoetatowego kierowcy z najwyższej półki. Idealnym kandydatem był Ott Tänak, świeżo upieczony mistrz świata 2019, który kończył kontrakt z Toyotą.
Przekonanie Estończyka do transferu było jednak jednym z najtrudniejszych i najbardziej spektakularnych ruchów w historii WRC.
Decydujący moment: Rajd Sardynii 2019
Adamo przyznaje, iż pierwsze rozmowy z Tänakiem rozpoczęły się podczas Rajdu Sardynii 2019. Estończyk prowadził wtedy w rajdzie, ale awaria wspomagania kierownicy pozbawiła go zwycięstwa na ostatnim odcinku, co otworzyło drogę do triumfu Danielemu Sordo w Hyundaiu.

– „Pamiętam, jak po parku zamkniętym zobaczyłem Otta bardzo przygnębionego. To był moment, w którym postanowiłem działać” – wspominał Adamo w podcaście WRC Backstories.
Pierwsze kontakty nawiązał z menedżerem Tänaka, Markko Märtinem. Spotkali się m.in. w Niemczech, gdzie rozmowy nabrały tempa. – „Trzeba wiedzieć, kiedy włożyć stopę w drzwi” – podkreślił Adamo.
168 plików Excela i kontrakt w Turcji
Negocjacje z Märtinem były wyjątkowo trudne i czasochłonne. – „Myślę, iż wymieniłem z Markko 168 plików Excela dotyczących kontraktu” – żartował Włoch. Finalne porozumienie zapadło podczas Rajdu Turcji 2019, a podpisy złożono tuż po weekendzie rajdowym.
Kilka dni po zdobyciu przez Tänaka tytułu mistrza świata w Hiszpanii, Hyundai ogłosił sensacyjny transfer. Estończyk mówił wówczas: „Wizja, którą przedstawił Andrea, jest bardzo obiecująca i odpowiada moim ambicjom na przyszłość”.

Pierwsze zwycięstwa Tänaka w Hyundaiu
Tänak gwałtownie udowodnił, iż decyzja Adamo była słuszna. Już w okresie 2020 odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w barwach Hyundaia – na domowym Rajdzie Estonii. Łącznie w obu okresach współpracy z zespołem zdobył dla Hyundaia osiem triumfów i pozostaje jednym z filarów zespołu w walce o mistrzostwo.
Adamo po odejściu z zespołu
W 2021 roku Adamo musiał zrezygnować z funkcji szefa zespołu z powodów zdrowotnych. Powrócił jednak do świata rajdów w nowej roli, wspierając rozwój nowoczesnych usług danych dla WRC i pozostając jedną z najbardziej wpływowych postaci w środowisku motorsportu.
Historia transferu Tänaka pokazuje, jak ogromne znaczenie ma determinacja lidera i umiejętność dostrzeżenia okazji we właściwym momencie. Dzięki wizji Adamo Hyundai nie tylko zdobył mistrzostwo producentów, ale też wzmocnił swoją pozycję jako poważny rywal Toyoty i Forda.
Źródło: wrc.com