Jak Andrea Adamo przekonał Otta Tänaka do Hyundaia? Kulisy transferu stulecia w WRC

rallypl.com 2 godzin temu

Andrea Adamo, były szef zespołu Hyundai Motorsport, od zawsze kierował się zasadą: „Nie interesuje mnie, co musimy zrobić – musimy wygrać”. Właśnie ta filozofia, oparta na ambicji i bezkompromisowej walce o sukces, stała się motorem jego kariery i czynnikiem, który przyciągnął do Hyundaia jednego z najlepszych kierowców WRC – Otta Tänaka.

Już jako piętnastolatek Adamo mówił rodzicom, iż zostanie inżynierem samochodów wyścigowych. Jak sam podkreślał, nie była to mrzonka, ale „cel”, który konsekwentnie realizował poprzez ciężką pracę i determinację. Zanim trafił do rajdów, zdobywał doświadczenie w seriach samochodów turystycznych, współpracując m.in. z Alfa Romeo i Hondą.

W 2015 roku dołączył do Hyundaia, początkowo odpowiadając za program kliencki, a cztery lata później został mianowany szefem zespołu WRC. Już w pierwszym sezonie pod jego przywództwem Hyundai zdobył swój pierwszy tytuł mistrza producentów, powtarzając sukces rok później.

Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Dlaczego Adamo potrzebował Tänaka?

Choć Thierry Neuville był wówczas liderem zespołu i odnosił sukcesy, Adamo wiedział, iż aby pokonać potęgi takie jak Toyota i M-Sport Ford, Hyundai potrzebuje drugiego, pełnoetatowego kierowcy z najwyższej półki. Idealnym kandydatem był Ott Tänak, świeżo upieczony mistrz świata 2019, który kończył kontrakt z Toyotą.

Przekonanie Estończyka do transferu było jednak jednym z najtrudniejszych i najbardziej spektakularnych ruchów w historii WRC.

Decydujący moment: Rajd Sardynii 2019

Adamo przyznaje, iż pierwsze rozmowy z Tänakiem rozpoczęły się podczas Rajdu Sardynii 2019. Estończyk prowadził wtedy w rajdzie, ale awaria wspomagania kierownicy pozbawiła go zwycięstwa na ostatnim odcinku, co otworzyło drogę do triumfu Danielemu Sordo w Hyundaiu.

Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

„Pamiętam, jak po parku zamkniętym zobaczyłem Otta bardzo przygnębionego. To był moment, w którym postanowiłem działać” – wspominał Adamo w podcaście WRC Backstories.

Pierwsze kontakty nawiązał z menedżerem Tänaka, Markko Märtinem. Spotkali się m.in. w Niemczech, gdzie rozmowy nabrały tempa. – „Trzeba wiedzieć, kiedy włożyć stopę w drzwi” – podkreślił Adamo.

168 plików Excela i kontrakt w Turcji

Negocjacje z Märtinem były wyjątkowo trudne i czasochłonne. – „Myślę, iż wymieniłem z Markko 168 plików Excela dotyczących kontraktu” – żartował Włoch. Finalne porozumienie zapadło podczas Rajdu Turcji 2019, a podpisy złożono tuż po weekendzie rajdowym.

Kilka dni po zdobyciu przez Tänaka tytułu mistrza świata w Hiszpanii, Hyundai ogłosił sensacyjny transfer. Estończyk mówił wówczas: „Wizja, którą przedstawił Andrea, jest bardzo obiecująca i odpowiada moim ambicjom na przyszłość”.

Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Pierwsze zwycięstwa Tänaka w Hyundaiu

Tänak gwałtownie udowodnił, iż decyzja Adamo była słuszna. Już w okresie 2020 odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w barwach Hyundaia – na domowym Rajdzie Estonii. Łącznie w obu okresach współpracy z zespołem zdobył dla Hyundaia osiem triumfów i pozostaje jednym z filarów zespołu w walce o mistrzostwo.

Adamo po odejściu z zespołu

W 2021 roku Adamo musiał zrezygnować z funkcji szefa zespołu z powodów zdrowotnych. Powrócił jednak do świata rajdów w nowej roli, wspierając rozwój nowoczesnych usług danych dla WRC i pozostając jedną z najbardziej wpływowych postaci w środowisku motorsportu.

Historia transferu Tänaka pokazuje, jak ogromne znaczenie ma determinacja lidera i umiejętność dostrzeżenia okazji we właściwym momencie. Dzięki wizji Adamo Hyundai nie tylko zdobył mistrzostwo producentów, ale też wzmocnił swoją pozycję jako poważny rywal Toyoty i Forda.


Źródło: wrc.com

Idź do oryginalnego materiału