Od sezonu 2024 Ekstraliga Żużlowa obejmuje wspólne zarządzanie Speedway Ekstraligą i Speedway 2. Ekstraligą. Tym samym nie będzie już funkcjonowała dotychczasowa 1. Liga Żużlowa. Od sezonu 2025 szykuje się radykalna zmiana systemu i 140 meczów w sezonie.
Zmiany dotyczące nazewnictwa
Od sezonu 2024 w systemie ligowym polskiego żużla znajdzie się przestrzeń dla dwóch odrębnych lig, ale zarządzanych przez jeden podmiot. Pod auspicjami Ekstraligi Żużlowej znajdą się Speedway Ekstraliga (funkcjonująca od 2007 roku), w tej chwili występująca pod nazwą PGE Ekstraliga (niedawno podpisano umowę ze sponsorem tytularnym PGE – Polską Grupą Energetyczną do 2027 roku) oraz Speedway 2. Ekstraliga (zastępuje dotychczasową 1. Ligę Żużlową).
– Nasze logo jest otwarte na funkcjonowanie w przestrzeni sponsoringowej, a więc mamy komercyjną nazwę rozgrywek – PGE Ekstraligę – najwyższą klasę rozgrywkową oraz aktualnie Speedway 2. Ekstraligę, przy czym prowadzimy już od jakiegoś czasu zaawansowane rozmowy dotyczące sponsoringu tytularnego z bardzo poważnym graczem na rynku. Nie jest wykluczone, iż w nowym sezonie rozgrywki drugiego szczebla ligowego będą miały nazwę nowego podmiotu komercyjnego – powiedział Wojciech Stępniewski, Prezes Zarządu Ekstraligi Żużlowej.
Nowe zasady rozgrywek żużlowych
System będzie jednolity dla obu klas rozgrywkowych. Powróci tym samym rywalizacja drużyn w play – off i grup 1-4 po sezonie zasadniczym, a także pojawi się nowy schemat play – down dla zespołów z miejsc 5-8.
Nie przewiduje się poszerzenia PGE Ekstraligi do 10 zespołów, ale wprowadzone zostaną mecze barażowe pomiędzy 2. drużyną Speedway 2. Ekstraligi i 7. PGE Ekstraligi. Od 2025 roku w okresie zasadniczym w każdej z ligi rozegranych zostanie 56 meczów w systemie „każdy z każdym” – mecz i rewanż.
Nowe rozwiązanie dotyczące rund play–off i play–down zdecydowanie podniosą rangę każdego z nich, ponieważ po części zasadniczej rozgrywek obie ligi zostaną podzielone na grupy 1-4 i 5-8. Jedyna różnica pomiędzy PGE Ekstraligą a Speedway 2. Ekstraligą będzie polegała na braku w tej drugiej meczu o trzecie miejsce, a także barażu (aktualnie nie jest on przewidywany pomiędzy 7. drużyną Speedway 2. Ekstraligi a 2. drużyną 2. Ligi Żużlowej).

Od sezonu 2024 Ekstraliga Żużlowa obejmuje wspólne zarządzanie Speedway Ekstraligą i Speedway 2. Ekstraligą. Tym samym nie będzie już funkcjonowała dotychczasowa 1. Liga Żużlowa pic.twitter.com/ktdGMMSFgW
— CANAL+ SPEEDWAY (@CPLUS_SPEEDWAY) November 21, 2023