Hyundai Motorsport podjął odważną i bezprecedensową decyzję strategiczną. Zespół ogłosił, iż w trzech ostatnich rundach sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata 2025 nie będzie zgłaszał Otta Tänaka do zdobywania punktów w klasyfikacji producentów. Estończyk pojedzie wyłącznie dla własnych celów, a jego ewentualne zdobycze punktowe zostaną zaliczone jedynie do mistrzostw kierowców i pilotów.
Decyzja wyszła na jaw po publikacji list zgłoszeń do Rajdu Europy Centralnej, gdzie do punktowania dla Hyundaia nominowano jedynie Thierry’ego Neuville’a i Adriena Fourmaux. Sam Tänak znalazł się poza oficjalnym składem zespołu dla producentów.
Kluczowym powodem takiego ruchu były problemy techniczne. W Rajdzie Chile Tänak musiał wycofać się z powodu awarii silnika. Później kontynuował z jednostką, która – jak sam mówił – przegrzewała się i traciła moc. W normalnych warunkach Estończyk musiałby zapłacić wysoką cenę: wymiana silnika na Rajd Europy Centralnej oznaczałaby pięciominutową karę czasową. choćby ewentualna zamiana samochodów z kolegą z zespołu skutkowałaby identyczną sankcją.
Hyundai znalazł jednak sposób na obejście przepisów. „Dla trzech finałowych rund sezonu nominujemy do punktowania producentów jedynie Thierry’ego Neuville’a i Adriena Fourmaux” – poinformował zespół w komunikacie prasowym. „Ta strategiczna decyzja pozwala Ottowi Tänakowi i Martinowi Järveoji rywalizować bez zgłoszenia do klasyfikacji producentów i w pełni wykorzystać regulamin sportowy, co daje im najlepszą możliwą pozycję w walce o mistrzostwo kierowców i pilotów”.
Przepisy FIA przewidują, iż ograniczenie dotyczące liczby silników w okresie dotyczy wyłącznie zgłoszonego auta punktującego dla zespołu. Skoro Tänak został wycofany z tej roli, jego samochód może otrzymywać nowe podzespoły bez ryzyka kar czasowych.
Estończyk jest jedynym zawodnikiem Hyundaia, który wciąż liczy się w walce o mistrzostwo świata kierowców. Choć traci już 43 punkty do lidera klasyfikacji, Sébastiena Ogiera z Toyoty, to wciąż ma matematyczne szanse na tytuł. Dla Hyundaia, który i tak jest praktycznie poza walką o mistrzostwo producentów, to jedyny sposób, by uratować sezon.
Jeśli po Rajdzie Europy Centralnej przewaga Toyoty nad Hyundaiem w klasyfikacji producentów wyniesie co najmniej 120 punktów, japoński zespół zapewni sobie tytuł już w tej rundzie. W obliczu takiego scenariusza Hyundai postanowił postawić wszystko na jedną kartę – walkę Tänaka o mistrzostwo świata kierowców.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.