Hyundai stawia wszystko na Tänaka

rallyandrace.pl 2 godzin temu
Zdjęcie: Hyundai stawia wszystko na Tänaka


Hyundai Motorsport podjął odważną i bezprecedensową decyzję strategiczną. Zespół ogłosił, iż w trzech ostatnich rundach sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata 2025 nie będzie zgłaszał Otta Tänaka do zdobywania punktów w klasyfikacji producentów. Estończyk pojedzie wyłącznie dla własnych celów, a jego ewentualne zdobycze punktowe zostaną zaliczone jedynie do mistrzostw kierowców i pilotów.

Decyzja wyszła na jaw po publikacji list zgłoszeń do Rajdu Europy Centralnej, gdzie do punktowania dla Hyundaia nominowano jedynie Thierry’ego Neuville’a i Adriena Fourmaux. Sam Tänak znalazł się poza oficjalnym składem zespołu dla producentów.

Kluczowym powodem takiego ruchu były problemy techniczne. W Rajdzie Chile Tänak musiał wycofać się z powodu awarii silnika. Później kontynuował z jednostką, która – jak sam mówił – przegrzewała się i traciła moc. W normalnych warunkach Estończyk musiałby zapłacić wysoką cenę: wymiana silnika na Rajd Europy Centralnej oznaczałaby pięciominutową karę czasową. choćby ewentualna zamiana samochodów z kolegą z zespołu skutkowałaby identyczną sankcją.

Hyundai znalazł jednak sposób na obejście przepisów. „Dla trzech finałowych rund sezonu nominujemy do punktowania producentów jedynie Thierry’ego Neuville’a i Adriena Fourmaux” – poinformował zespół w komunikacie prasowym. „Ta strategiczna decyzja pozwala Ottowi Tänakowi i Martinowi Järveoji rywalizować bez zgłoszenia do klasyfikacji producentów i w pełni wykorzystać regulamin sportowy, co daje im najlepszą możliwą pozycję w walce o mistrzostwo kierowców i pilotów”.

Przepisy FIA przewidują, iż ograniczenie dotyczące liczby silników w okresie dotyczy wyłącznie zgłoszonego auta punktującego dla zespołu. Skoro Tänak został wycofany z tej roli, jego samochód może otrzymywać nowe podzespoły bez ryzyka kar czasowych.

Estończyk jest jedynym zawodnikiem Hyundaia, który wciąż liczy się w walce o mistrzostwo świata kierowców. Choć traci już 43 punkty do lidera klasyfikacji, Sébastiena Ogiera z Toyoty, to wciąż ma matematyczne szanse na tytuł. Dla Hyundaia, który i tak jest praktycznie poza walką o mistrzostwo producentów, to jedyny sposób, by uratować sezon.

Jeśli po Rajdzie Europy Centralnej przewaga Toyoty nad Hyundaiem w klasyfikacji producentów wyniesie co najmniej 120 punktów, japoński zespół zapewni sobie tytuł już w tej rundzie. W obliczu takiego scenariusza Hyundai postanowił postawić wszystko na jedną kartę – walkę Tänaka o mistrzostwo świata kierowców.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.

Idź do oryginalnego materiału