
Francuskie Zgromadzenie Narodowe odrzuciło wniosek o dostosowanie prawa krajowego do europejskiego zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych od 2035 roku.
Symboliczne głosowanie bez realnych konsekwencji
Choć wynik głosowania wywołał polityczne emocje we Francji nie zmienia on obowiązujących regulacji Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą nadrzędności prawa unijnego, decyzja podjęta na poziomie Wspólnoty pozostaje wiążąca dla wszystkich państw członkowskich, w tym Francji. Podczas posiedzenia 17 lutego większość deputowanych sprzeciwiła się wpisaniu do francuskiego prawa daty 2035 jako momentu zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych. Do tej pory francuskie prawo przewidywało taką zmianę w 2040 roku. Pomimo politycznej euforii prawicy, głosowanie to nie wpływa na stosowanie przepisów unijnych.
Zakaz sprzedaży pojazdów spalinowych w 2035 roku został ustanowiony rozporządzeniem UE 2023/851. Ponieważ jest to akt prawny o bezpośrednim zastosowaniu, nie wymaga on transpozycji do prawa krajowego. Jak wyjaśnia ekspert prawny Arnaud Gossement dla Francetvinfo.fr: „Zakaz ma skutek bezpośredni, więc będzie obowiązywał w 2035 r. na naszym terytorium, bez konieczności wewnętrznej transpozycji.” Oznacza to, iż Francja nie może samodzielnie unieważnić tego prawa.
Głosowanie w Zgromadzeniu Narodowym dotyczyło ustawy DDADUE, której celem było dostosowanie francuskiego prawa do różnych regulacji unijnych. Wśród licznych przepisów znalazł się zapis dotyczący dostosowania terminu zakazu sprzedaży pojazdów spalinowych do unijnych wytycznych. Niektórzy deputowani, zwłaszcza z partii Zgromadzenie Narodowe (RN), wykorzystali tę okazję do manifestacji politycznej, doprowadzając do odrzucenia artykułu 35 projektu ustawy.
Polityczna debata bez wpływu na przyszłość
Odrzucenie przepisu dotyczącego terminu zakazu nie oznacza cofnięcia unijnej decyzji. Decyzja ta stała się jednak przedmiotem debaty politycznej. Prawica, w tym Marine Le Pen oraz Florian Philippot, wykorzystała wynik głosowania do krytyki Unii Europejskiej i nawoływania do odzyskania suwerenności prawnej Francji.
Regulacje dotyczące zakazu będą poddane przeglądowi w 2026 roku, kiedy instytucje unijne ocenią ich skuteczność oraz wpływ na gospodarkę i sektor motoryzacyjny. Jednakże wszelkie zmiany w tych przepisach leżą w gestii organów UE, a nie poszczególnych państw członkowskich.
Źródło: francetvinfo.fr