
Światowe Stowarzyszenie Kierowców Rajdowych (WoRDA) wydało w poniedziałek oświadczenie, w którym wezwało do spotkania z prezydentem FIA. Organizacja ta chce przedyskutować wytyczne dotyczące „niewłaściwego zachowania” w motorsporcie, zwłaszcza w kontekście ostatnich decyzji stewardów Rajdu Szwecji.
Sprawa nabrała rozgłosu po tym, jak Adrien Fourmaux został ukarany grzywną za przekleństwo wypowiedziane w wywiadzie po odcinku specjalnym. FIA nie odpowiedziała bezpośrednio na oświadczenie WoRDA, ale podzieliła się swoim szerszym stanowiskiem w rozmowie z portalem DirtFish.
Kierowcy to wzory do naśladowania
Rzecznik FIA wyjaśnił: „Podobnie jak wiele międzynarodowych organów zarządzających lub lig i mistrzostw w innych sportach, utrzymujemy kodeks postępowania, który określa, czego oczekujemy od naszych sportowców i ich zespołów. Kierowcy są postrzegani przez młodych fanów jako wzór do naśladowania i są ambasadorami szerszego świata sportów motorowych, a to, jak zachowują się podczas wydarzeń, ma znaczenie.
„Celem kodeksu jest promowanie najlepszych sportowych zachowań i szacunku, w tym oczekiwań dotyczących języka, który przez wielu może być postrzegany jako obraźliwy lub nieodpowiedni, lub działań, które można uznać za szkodliwe dla sportu”.

FIA podkreśla, iż jej regulacje są zgodne z praktykami stosowanymi w innych globalnych federacjach i prestiżowych ligach sportowych. „Te zasady i kary są zgodne z tymi przyjętymi przez nasze organizacje partnerskie w innych światowych dyscyplinach sportowych oraz ligach i mistrzostwach o wysokim profilu. Podobnie jak w przypadku wszystkich zasad, szczególnie tych w środowiskach wysokiego stresu i rywalizacji, najważniejsze znaczenie ma ocena sytuacji w poszczególnych przypadkach. Ale niepotrzebne nieprzyzwoitości i wulgaryzmy nie są akceptowane”
Jak FIA wykorzystuje środki z kar finansowych?
Zapytana o przeznaczenie środków pochodzących z nałożonych grzywien, rezecznik wyjaśnił: „FIA jest organizacją non-profit. Jej dochody – w tym grzywny – są reinwestowane w następujących obszarach: W 2024 roku FIA zainwestowała ponad 10,3 miliona euro w działania oddolne na całym świecie. W ubiegłym roku FIA zrealizowała 70 projektów badawczych w zakresie bezpieczeństwa sportów motorowych z budżetem w wysokości 3,8 mln euro.”
W 2024 roku organizacja przeznaczyła ponad 10,3 miliona euro na rozwój sportów motorowych na poziomie amatorskim. W zeszłym roku organizacja zrealizowała 70 projektów badawczych związanych z bezpieczeństwem, przeznaczając na ten cel 3,8 miliona euro.
Ponadto FIA nadzoruje działalność ponad 300 000 wolontariuszy i urzędników, a liczba aktywnych uczestników motorsportu na świecie wynosi 2,7 miliona. W 2023 roku federacja zainwestowała 1,3 miliona euro w utworzenie nowego działu usprawniającego szkolenie tych osób.
Choć WoRDA domaga się dialogu na temat wytycznych, FIA stoi na stanowisku, iż dbałość o język i odpowiednie zachowanie to najważniejsze elementy wizerunku motorsportu na arenie międzynarodowej.
Źródło: dirtfish.com