Już jutro oficjalnie wystartuje ORLEN OIL 81. Rajd Polski. Zanim jednak zawodnicy ruszą do rywalizacji na odcinkach specjalnych, czeka na nich sporo ważnych obowiązków. Nie tylko zresztą na samych zawodników, ale na całe zespoły. Niektórzy twierdzą, iż ostatnie godziny przed startem rajdu mogą być wręcz decydujące dla jego końcowych wyników. Co zatem dzieje się teraz za kulisami mazurskiego klasyka?
Artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z firmą ORLEN OIL
W przededniu ORLEN OIL 81. Rajdu Polski
W środę, 11 czerwca, równo o godzinie 9:00 otwarto park serwisowy w Mikołajkach. Był to moment, w którym zespoły mogły pojawić się na miejscu i rozpocząć rozkładanie namiotów oraz potrzebnego sprzętu. Oprócz miejsca, w którym mechanicy serwisują samochód, zwykle towarzyszy temu ogólnie rozumiane „zaplecze”. Chociażby techniczne, ale pojawia się również miejsce, gdzie zawodnicy w spokoju mogą coś zjeść, odpocząć, czy przeanalizować onboardy w trakcie serwisu. W zależności od powierzchni stanowiska serwisowego, takie przygotowania mogą zająć zespołowi choćby kilka godzin. Tego samego dnia – już wieczorem – zawodnicy odebrali dokumenty do zapoznania z trasą.
Już dzisiaj o godzinie 8:00 rozpoczął się rekonesans. Zgodnie z załącznikiem i ustaloną trasą, zawodnicy samochodami cywilnymi ruszyli w kierunku odcinków specjalnych. Muszą wykonać tam rajdowy opis, który jest niezbędny do szybkiego pokonywania oesów. W takim opisie załoga zapisuje sobie odległości między zakrętami oraz ich stopień i kierunek. Dochodzi do tego opis miejsc newralgicznych, wskazówki na temat sposobu przejazdu danego zakrętu, punkty hamowania, czy też jakieś miejsca charakterystyczne, na które trzeba zwrócić uwagę. Takie opisywanie odcinków specjalnych potrwa dziś do godziny 18:45.
Ważny dzień – nie tylko dla zawodników
Załogi spędzą zatem ponad 10 godzin w samochodach tworząc opis. Nie oznacza to, iż w tym samym czasie członkowie zespołu będą się nudzili. Od godziny 9:00 w bazie rajdu trwa odbiór administracyjny. Osoby odpowiedzialne za jego przeprowadzenie muszą przedłożyć różnego rodzaju dokumenty, zaś przedstawiciele organizatora wydadzą im pakiet wszystkiego tego, co będzie potrzebne załodze w trakcie rajdu. Jak sama nazwa wskazuje – to kwestie administracyjne, związane przede wszystkim z różnej maści dokumentami.
Od godziny 10:00 trwa z kolei badanie kontrolne. Tutaj sędziowie będą musieli stwierdzić, czy samochody są przygotowane do rywalizacji zgodnie z regulaminem mistrzostw Europy. Nie chodzi tylko o fizyczne sprawdzenie samochodu. Mowa również o dokumentach danego pojazdu, ale też plombowaniu różnego rodzaju podzespołów, oznaczaniu ich, instalacji systemu GPS oraz sprawdzaniu ubrań załogi. Mowa oczywiście o ubraniach rajdowych, a więc o kombinezonie, kasku, systemie HANS, niepalnej bieliźnie, butach, czy rękawicach. Wszystkie elementy rajdowej odzieży i obuwie podlegają pod konkretne regulacje – chociażby w kwestii homologacji FIA.
Nikt nie będzie się nudził
Czwartek to taki dzień w harmonogramie ORLEN OIL 81. Rajdu Polski, w trakcie którego z punktu widzenia przeciętnego kibica kilka się dzieje. Natomiast za kulisami natłok różnego rodzaju obowiązków i „dopinania wszystkiego na ostatni guzik” jest ogromny. Niektórzy twierdzą, iż bez sumiennego wykonania tej zakulisowej pracy, nie ma mowy o dobrym wyniku w rajdzie. Zarówno z punktu widzenia załogi, która nie pokona gwałtownie odcinków specjalnych bez adekwatnego i dobrze rozbudowanego opisu, jak i z punktu widzenia całego zespołu, gdyż jakiekolwiek braki, czy pomyłki, będą następnie rzutować na rywalizację przez pozostałą część rajdu.
Artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z firmą ORLEN OIL, sponsorem tytularnym Rajdu Polski. Spółka ORLEN OIL zajmuje się produkcją i dystrybucją środków smarnych oraz produktów dla motoryzacji.
Zdjęcie główne: Andre Lavadinho / @World / Red Bull Content Pool