Tak, jak należało się spodziewać, po dwóch świetnych rundach w wykonaniu Ferrari, władze WEC postanowiły znacznie spowolnić auta z Maranello.
FIA i organizatorzy WEC przed każdą rundą sezonu dokonują oceny osiągów aut (na podstawie wyników i pomiarów) i „zrównują” je poprzez zmiany wagi, mocy do 250 km/h i wykorzystania energii na stint.
Współczynniki BoP mają bardzo duże znaczenie w kontekście wyników poszczególnych aut, dlatego odpowiednie ich wyważenie jest najważniejsze dla w miarę równej rywalizacji.
Waga
Dociążone zostały prawie wszystkie ekipy, a najwięcej kilogramów dołożono Ferrari – aż 12. Jedyną ekipą, która będzie jeździła lżejszym autem jest Aston Martin, odchudzony o aż 12 kilogramów. Patrząc jednak na wyniki tegorocznych debiutantów w dwóch pierwszych rundach, nie można się dziwić tej decyzji.
Alpine | 1043 | +1 | 1045 |
Aston Martin | 1035 | -16 | |
BMW | 1049 | +7 | 1038 |
Cadillac | 1042 | +1 | 1030 |
Ferrari | 1057 | +12 | 1053 |
Peugeot | 1030 | 0 | 1065 |
Porsche | 1055 | +2 | 1037 |
Toyota | 1069 | +4 | 1064 |
Moc poniżej 250 km/h
Ferrari straci również na przeliczniku maksymalnej mocy dostępnej poniżej 250 km/h. Trzem autom z Maranello odjęto aż 19 kW i tylko Toyocie “zdjęto” więcej, ale zaledwie o 1. Znów bardzo dużo zyska Aston Martin, na plusie też Alpine.
Alpine | 520 | +1 | 513 |
Aston Martin | 520 | +15 | |
BMW | 503 | -10 | 510 |
Cadillac | 501 | -9 | 516 |
Ferrari | 489 | -19 | 506 |
Peugeot | 520 | = | 508 |
Porsche | 494 | -9 | 507 |
Toyota | 480 | -20 | 515 |
Energia na stint
W zakresie energii na stint, największa zmiana znów w Astonie Martinie – plus 8 mJ. Alpine i Ferrari z największym odjęciem.
Alpine | 902 | -5 | 913 |
Aston Martin | 908 | +8 | |
BMW | 907 | 0 | 907 |
Cadillac | 906 | -1 | 909 |
Ferrari | 897 | -3 | 905 |
Peugeot | 902 | -1 | 910 |
Porsche | 905 | +1 | 904 |
Toyota | 905 | -2 | 917 |
Rywalizacja na torze Spa zaczyna się już jutro. Jej harmonogram znajdziecie tutaj.